قیمت خرید تضمینی گندم در ایران بالاتر از نرخ جهانی

براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، قیمت خرید تضمینی گندم بالاتر از قیمت جهانی تعیین شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، قیمت گندم بالاتر از قیمت جهانی تعیین شده است.

بالاخره بعد از ۶ ماه تاخیر، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۳_۱۴۰۲ پس از تصویب در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی رسماً اعلام شد. وزیر جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را، ۱۷ هزار و پانصد تومان اعلام کرد.

این در حالی است که طبق اعلام انجمن بین المللی غلات، قیمت جهانی گندم براساس ارز آزاد و تحویل دو ماه آینده حدود ۱۴ هزار تومان است.

نیاز کشور به گندم ۱۳ میلیون تن برآورده شده که بیش از ده میلیون تن از این میزان را کشاورزان داخلی تامین می‌کنند و بقیه وارد می‌شود.

سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: از اول فرودین تا پایان آبان ماه، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم وارد ایران شده است.

تغییر قیمت گندم

لطیفی کارشناس گمرک درباره تغییر قیمت گندم خریداری شده گفت: بالاترین میزان قیمتی گندمی که ایران خریداری کرده با ۵۳۰ دلار در تن، مربوط به اسفند سال ۱۴۰۱ بود. بعد از آن شاهد کاهش قیمت هستیم که در سال ۱۴۰۲ در ۹ ماهه امسال، متوسط خرید به ۴۰۴ دلار در تن رسید.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: قیمت گندم خارجی از قیمت گندم داخلی بیشتر هزینه می‌برد. وی گفت: قیمت جهانی گندم متغییر است، در زمان اوج برداشت گندم، قیمت گندم کمتر است. به طور متوسط با هزینه‌های تمام شده از جمله ‫دموراژ (تأخیر در تخلیه بارگیری شده روی کشتی) و حمل و نقل و موارد دیگر، آنهم با ارز واقعی، مطمئننا قیمت گندم وارداتی، بالاتر از قیمت گندم خریداری شده که کشاورزان به دولت می‌فروشد، است.

نظر انجمن بین المللی غلات

اما نظر انجمن بین المللی غلات، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

طبق اعلام انجمن بین المللی غلات، قیمت گندم وارداتی از روسیه و قزاقستان، تحویلی در بندر امام خمینی برای ۲ ماده آینده با ارز آزاد ۵۰ هزار تومانی بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان برآورده شده است. قیمت هر کیلوگرم گندم در بورس شیکاگو برای تیر سال آینده نیز با درنظر گرفتن ۳۰ الی ۴۰ درصد هزینه‌های انتقال گندم تا سیلو‌های داخلی، بسته به قیمت ارز مبادله‌ای، بین ۸ هزار و پانصد تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان است.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، تعیین قیمت خرید تضمینی متناسب با تغییرات قیمت جهانی برای حمایت از کشاورزان داخلی است.

تسنیم

کشاورزی
شناسه : 402859
لینک کوتاه :

۶ دیدگاه

  1. سلام.. باید گفت که عوضی تر از مسولین ما در امر خودرو در دنیا وجود ندارد چه کلاه کشادی سر مردم گذاشتند با این طرح یکپارچه سازی خودرو قیمت را به سه برابر رساندند وهنوز هم پرو هستند

  2. در کشورهای دیگه آیا قیمت همه کالاهای تولیدی کارخونه ای و صنعتی، خودرو، کود ازت، فسفات، تراکتور، کمباین، گوشت گوسفند، کفش، پارچه، مثل ایجا هست؟ این دلیلها، دلیل صدمن یه غازه، قیمت جهانی گندم اگه در جهان کاهش دارد، لابد قیمت سایر محصولات هم کاهشی هست، نه مثل این کشور که باید فقط قیمت گندم دستوری باشه، چرا قیمت سایر کالاهای تولیدی وخدماتی دستوری نیست؟ خوب بلدین لات و ابالات را به هم ببافین، قیمت الان گوشت گوسفند نتیجه همین تصمیمات غلط شما مسئولین بی سواده، که به فکر جیب شخصی خودتون هستین، اگه قراره قیمت گندم این باشه، تمام بذرهای کشت گندم را شخم زده، و حبوبات، یا علوفه میکارم، شما هم بروید از همون خارج گندم کمتر از داخل وارد کنید، مرد باشید و عمل کنید، هر چند که دروغگو هستین، و فقط جرات ظلم به کشاورز را دارید در حالی که از سایه خودتون میترسین.

    1. اگر ما کشاورزا انتظار داشته باشیم یه مشت اختلاس گر برامون رفاه و حقوق بیارن که باید در عقلمون شک کرد. این جماعت دنبال رانت و دزدی حاصل از واردات گندم هستن و هیچ کشاورزی منتظر قیمت عادلانه گندم نباشه. دنبال دلال و مشتری بگردید تا فرصت هست که از اینها آبی گرم نخواهد شد برای کشاورز زحمتکش.

  3. خوبه پس دولت و مجلس انقلابی بروند گندم ارزان قیمت وارد کنند من کشاورز هم خودم میفروشم به دلالان چرا دولت بخواهد ضررکند ومن کشاورز بدبخت هم نشدم نان آور ۸۰میلیون ایرانی

  4. وقاحت رو ببینید. تورم در کشورهای خارجی چند در صده. ؟ قیمت یه تراکتور چنده. دولت های خارجی چقدر حمایت میکنن از گندمکارا. چرا اینقدر وقیح هستید. ۴۴ گند زدید به مملکت و اینقد دروغ گفتین به مردم که دیگه هیشکی باورتون نداره. شماها از نظر من مشتی دزد و بی شرم و حیا هستید. ابن آقای منظور والله اگه اندک اطلاعاتی از گندم داشته باشه ولی شده تصمیم گیر ۴ ملیون تولید کننده گندم. نمیدونم حاصل کدام گناه ماه ملت بودید که نصیب ما شدید

  5. مقایسه قیمت گندم داخلی باقیمت جهانی بهیچ عنوان منطقی نیست .آیامیزان تورم وهزینه تولیددرایران بامیانگین هزینه تولید وتورم جهانی یکسان است.خیرلذامقایسه قیمت جهانی باقیمت داخل ایران غیرمنطقی وغیرعقلانی مباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا