چرا قیمت دنا و تارا افزایش یافت؟

بازار خودرو در هفته پایانی دی ۱۴۰۲ همچنان شاهد صعودی شدن قیمت خودروهای پُرتقاضا بود اما در این میان برخی از محصولات خودروسازان قله های جدید قیمتی را فتح کردند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تارا LX V4 و دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک آپشنال دو خودرویی بودند که در دی سال جاری قیمت های خود را در بازار ۹ رقمی کردند.

بررسی قیمت خودروهای پُرتقاضا در بازار نشان می دهد تارا LX V4 توانست مرز حساس یک میلیارد تومان را رد کند. این خودرو با قیمتی حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان در بازار حاضر شود.

این محصول در واقع همان تارا V2 است که با توجه به اجبار ایران خودرو به رعایت استانداردهای ۸۵ گانه ابلاغ شده از سوی سازمان ملی استاندارد از یک طرف و اضافه کردن برخی آپشن ها توسط خودروساز به عنوان تارا LX V4 روانه بازار خودرو شده است.

آپشن های اضافه شده به تارا LX V4 به دلیل محدودیت های ایران خودرو برای افرایش قیمت کارخانه ای است. ایران خودرویی ها در تابستان امسال مشخصات هشت خودروی جدید را برای کسب مجوز قیمتی به شورای رقابت ارسال کردند. این خودروها پسوند ارتقا یافته با آپشنال را یدک می کشید.

کاهش تولید ایران خودرو

آبی‌های جاده مخصوص به دنبال این بودند تا از مسیر کسب قیمت برای این هشت خودرو تا حد امکان زیان تولید خود را کاهش دهند.

شورای رقابت نیز با توجه به آپشن های اضافه شده به خودروهای مدنظر آبی های جاده مخصوص، قیمت های جدید را بالاتز از قیمت مدل های به اصطلاح ارتقا نیافته این خودروها به مدیران ایران خودرو ابلاغ کردند. اما ایده آبی‌های جاده مخصوص چندان به مذاق متقاضیان خوش نیامد.

این خودروساز تا کنون در چندین نوبت اقدام به ارائه طرح های جایگرین برای تبدیل خودروهای قدیمی با محصولات ارتقا یافته را به متقاضیان انجام داد. اما متقاضیان استقبال چندانی از این طرح ها نکرده اند.

دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک آپشنال نیز دیگر محصول به اصطلاح جدید از دید مدیرلن ایران خودرو است. در هفته پایانی دی ۱۴۰۲ قیمت این خودرو به حوالی یک میلیارد تومان در بازار رسید.

تارا V2

اولین خودرویی که در میان خودروهای پُرتقاضا وارد کانال یک میلیارد تومانی شد، تارا V2، مدل قدیمی همین تارا LX V4 است. تارا V2 سلل گذشته این اتفاق را رقم زد. حال دنا توربو اتوماتیک آپشنال هم در همان مسیر حرکت کرده است.

البته قیمت های بازار در شرایط حاضر به طور واضح مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که متقاضیان همین خودروها را با قیمت های پایین تر نیز در بازار پیدا کنند.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک و همچنین پژو ۲۰۷ با موتور TU5P، گیربکس اتوماتیک و سقف شیشه ای هفته پایانی دی ۱۴۰۲ با قیمتی حدود ۹۶۰ میلیون تومان داد و ستد می شدند. این احتمال را می توان مطرح کرد که تدوام نوسان قیمتی بازار این خودروها را نیز وارد کانال یک میلیارد تومانی کند.

اقتصادنیوز

خودرو
شناسه : 403105
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

  1. بخاطر اینکه راحتتر میتوانند کلاهبر داری ومردم را بنام تارا ودنا بچاپند وقتی طرف میره وام ۲۳ درصدی میگیره برای خرید این دو خودرو سود وقسط سالها گریبانش را می گیرد بعداز گذشت زمان خودرو میشه دست دوم فقط به این عشق دلش خوش است تارا ودنا سواره درصورتی که الاغ همونی است که ایران خودرو وسایپا دولت واسطه ودلال دارند با سود فروش بنجال سوارشون میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا