روزهای ناامید کننده بورس ادامه دارد؟

چرا بازار سهام نزولی است و آیا پیش بینی بورس را می‌توان بر پایان روند ناامید کننده بازار قرار داد. این پرسش‌هایی است که دو کارشناس بازار سرمایه به آن پاسخ دادند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بورس دو روز ابتدایی هفته را با ریزش نسبتا شدیدی آغاز کرد. غالب گزارش‌های پیش بینی بورس، سهم عوامل سیاسی و تنش‌های اخیر منطقه‌ای را در این اتفاق پررنگ می‌کند. اما واقعیت آن است که در ماه‌های گذشته عوامل و متغیرهای درونی اقتصاد و سیاست‌های دولت در بخش‌های مختلف زمینه‌ساز عقبگردهای بازار سهام در دوره‌های مختلف زمانی شد.

بازار سهام از اردیبهشت‌ماه به بعد که موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها خبرساز شد به غیر از دوره‌هایی کوتاه روز خوش به خود ندیده است. عمده فصل تابستان و پاییز برای بورس خوب نبود و این روند به شکل دیگر هم در دی‌ماه ادامه پیدا کرد. تنها در میانه آذر‌ماه چند روزی برای بازار مثبت بود که عمدتا تحت تاثیر موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها اتفاق افتاد.

بهانه بازار سهام برای ادامه روند نزولی

حالا به نظر می‌رسد با تشدید شدن تنش‌های سیاسی بورس بهانه لازم را برای ریزش‌های نسبتا سنگین پیدا کرده است، اما آنچه در تحلیل‌های بنیادی و گزارش‌های پیش بینی بورس قابل مشاهده است اثر برخی تصمیمات ناگهانی و شبانه دولت است که باز هم در روزهای اخیر تکرار و زمینه‌ساز بی‌اعتمادی دوباره سهامداران به سیاستگذار و فضای کلی بازار شد. به نظر می‌رسد ابلاغیه نرخ خوراک پالایشی‌ها که از سوی وزارت نفت اعلام شده، بیشترین تاثیر را در عقبگردهای این روزهای بورس داشته باشد. اتفاقی که نمونه‌های مشابه آن در ماه‌های گذشته در قالب تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ گاز صنایع نیز رخ داده بود.

همه این موارد در شرایطی رخ داده که کارشناسان بر ارزندگی بازار سهام حتی در شرایط فعلی تاکید می‌کنند و بر اساس پیش بینی بورس آن‌ها، بازار سهام می‌تواند در بلندمدت محیط مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد، اما تصمیمات مذکور سیاستگذار باعث شده است که اعتماد و اطمینان از فضای بازار رخت ببندد.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با دو کارشناس ارشد بازار سرمایه به بررسی دلایل ریزش‌های شدید این روزهای بورس پرداخته و سهم عوامل داخلی و خارجی را در این قضیه بررسی کرده است.

چرا بورس همچنان نزولی است؟

فردین آقا‌بزرگی کارشناس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌ صنعت» می‌گوید: اگر بخواهیم تقسیم‌بندی از وضعیت فعلی بازار سهام داشته باشیم این تقسیم‌بندی شامل عوامل بیرونی و داخلی و عوامل سیاسی و غیر‌سیاسی است که عمده ریسک‌ها را شامل می‌شود.

او ادامه داد: دلیل اصلی اتفاقات اخیر در بازار به نوع تصمیمات و حکمرانی دولت در زمینه اقتصاد و بورس برمی‌گردد. به همین ترتیب از اردیبهشت‌ماه سال جاری شاهد تغییر در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بودیم و در روزهای اخیر نیز شاهد رونمایی از ابلاغیه جدید وزارت نفت مبنی بر افزایش قیمت تمام‌شده خوراک پالایشگاهی‌ها بودیم و اوایل هفته گذشته نیز شورای‌عالی مسکن جلسه‌ای ترتیب داد. در این جلسه مطرح شد که برای تامین بخش مسکن باید از بازار سرمایه اوراق تامین شود. همه این‌ها در کنار فضای تنش‌زای نظامی در منطقه از جمله حماس، اسرائیل، اربیل و پاکستان همگی در شرایط فعلی دست به دست هم داده‌اند و بازار را با ریزش مواجه کرده‌اند.

آقا‌بزرگی تصریح کرد: اگر بخواهیم به اثرگذاری این عوامل و متغیرها وزن‌دهی کنیم، به نظر من به این نتیجه می‌رسیم که عوامل درونی و خودساخته اقتصادی بسیار اثرگذار‌تر و مخرب‌تر از آن چیزی است که در خارج از محیط بازار سرمایه می‌گذرد. لذا در جمع‌بندی باید گفت، افت بورس در روزهای اخیر به تصمیمات ذی‌نفعانه دولت و اثرات اقتصادی متغیرهای کلان اقتصاد برمی‌گردد و این وضعیت اعتماد عمومی را مخدوش کرده است و به‌طور صریح می‌توان گفت که بیش از ۵۰ درصد شرایط فعلی بازار به عوامل داخلی برمی‌گردد.

پیش بینی بورس : روند کنونی بازار سهام ادامه خواهد داشت

پیام الیاس‌کردی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به‌طور کلی به نظر می‌رسد ریسک‌های سیاسی باعث شد که قیمت دلار افزایش پیدا کند، اما این افزایش به نوعی بوده که به نفع بازار سهام نبوده، چراکه جنس آن از نوع تنش‌آلود بوده است.

او ادامه داد: به غیر از بحث‌های خارجی تصمیمات ناگهانی و شبانه‌ای را نیز شاهد بودیم که در این مدت اتفاق افتاد که کاملا به ضرربورس بوده است. پیش بینی بورس من این است که این روند ادامه پیدا خواهد کرد و برای بازار سهام خیلی از نرخ‌ها و خیلی از مصوبات و مسائل با ابهام زیادی مواجه است و تا مادامی که این ابهامات وجود داشته باشد روند فعلی ادامه خواهد داشت.

الیاس کردی تصریح کرد: به اعتقاد من دو نیروی قدرتمند شامل تنش‌های سیاسی و تصمیمات خلق‌الساعه باعث شرایط نزولی بازار شده‌اند. به نظرم درخصوص تصمیمات ناگهانی و شبانه، بخشنامه مربوط به نرخ خوراک پالایشی‌ها بیشترین تاثیر را ایجاد کرد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 403512
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا