عقب نشینی پوتین از جنگ اوکراین یا نمایشنامه کلاسیک روسی؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، پوتین سیگنال‌هایی برای آغاز مذاکرات برای پایان دادن به جنگ اوکراین به طرف آمریکایی ارسال کرده است؟ آنگونه که بلومبرگ در گزارش خود آورده است: «به گفته دو نفر از نزدیکان به کرملین، او از طریق کانال‌های غیرمستقیم به ایالات متحده ابراز نگرانی کرده تا نشان دهد که برای گفتگو در خصوص آینده اوکراین آماده است.

با این وجود مقامات آمریکایی اعلام می کنند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل به مذاکرات از سوی روسیه مشاهده نمی‌کنند و به نظر می‌رسد مطرح کردن چنین مضوعاتی بیش‌تر برای بررسی بازخورد رسانه‌ای است تا یک حرکت جدی برای پایان دادن به یک جنگ مرگبار سه ساله.

با این وجود بلومبرگ در گزارش خود تصریح می‌کند که نشانه‌هایی از تلاش روسیه برای گفت‌وگوها – حتی اگر غیرصادقانه باشد – می‌تواند به ایجاد تفرقه در میان متحدان اوکراین، منزوی کردن کیف و تضعیف تلاش‌های زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای جلب حمایت از فرمول صلح خود، که خواستار خروج کامل روسیه است، کمک کند.

روسیه با پیوستن اوکراین به ناتو موافقت می‌کند؟

بنا به گفته منابع آگاه و نزدیک به کرملین، روسیه ماه گذشته از طریق واسطه‌هایی سیگنال‌هایی را برای مذاکرات به مقامات ارشد ایالات متحده ارسال کردند و حتی گفته می‌شود که روسیه، با پیوستن اوکراین به ناتو مخالفت نخواهد کرد. اما آنگونه که به نظر می‌رسد روسیه تنها در صورتی با پیوستن اوکراین به ناتو موافقت خواهد کرد که اوکراین، تسلط روسیه بر مناطق مورد مناقشه را بپذیرد؛ مناطقی که ۱۸ درصد از خاک اوکراین را شامل می‌شود.

آنگونه که سخنگوی کرملین در پاسخ به سوال بلومبرگ گفته است: پوتین بارها اعلام کرده که آغوش روسیه برای مذاکرات درباره اوکراین باز بوده، هست و خواهد بود. ما مصمم هستیم که به اهدافمان برسیم و ترجیح می دهیم آن را با ابزارهای دیپلماتیک تکمیل کنم. در غیر این صورت عملیات نظامی تا رسیدن به اهداف خود ادامه خواهد یافت.

با این وجود سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته «ما از تغییراتی که در موضع روسیه ایجاد شده، بی اطلاعیم. این به اوکراین بستگی دارد که تصمیم بگیرد که چه زمانی و چگونه با روسیه مذاکره کند.»

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در ۱۷ ژانویه در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز یک توقف طولانی مدت مذاکره گفت، در حالی که ایالات متحده “همیشه” برای مذاکره باز است، “در این لحظه، من آن را نمی بینم.”

پوتین به طور علنی هیچ نشانه ای از تمایل خود برای توقف در خط مقدم فعلی ارائه نکرده است. کیف با حمایت ایالات متحده و سایر متحدانش می‌گوید که قصد دارد تمام زمین‌هایی را که نیروهای مسکو تصرف کرده‌اند بازگرداند و واگذاری آن از نظر سیاسی برای زلنسکی دشوار خواهد بود.

اما با ۱۱۰ میلیارد دلار کمک حیاتی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در فرآیند تصویب، چشم انداز توانایی اوکراین برای ادامه مبارزه در بلندمدت نامشخص است. در مقابل، روسیه اقتصاد خود را به سمت شرایط جنگی سوق داده و تسلیحات و سایر حمایت‌های حامیان خود را به صف کرده است.

نمایشنامه کلاسیک روسی

در نقطه مقابل یک مقام ارشد در آمریکا، موضوعات مطرح شده را یک «نمایشنامه کلاسیک روسی» خواند و گفت: « روس‌ها از ما می‌خواهند که این ایده را ایجاد کنیم که کانال مذاکرات مخفی وجود دارد و همه چیز به ایالات متحده بستگی دارد، بنابراین هیچ‌کس یا هیچ‌چیز دیگری نقشی ندارد.»

در این خصوص مشاور امنیت ملی سوئد در مصاحبه‌ای در واشنگتن گفت: «من این شایعات را شنیده‌ام و نمی‌دانم با آن‌ها چه کنم. اگر پوتین بتواند بر اساس دستاوردهای ارضی کنونی به توافق برسد، بدیهی است که بسیار خوشحال خواهد شد، که البته برای دوستان اوکراینی ما قابل بحث نیست.»

در این شرایط مقامات آمریکایی به طور مداوم گفته اند که هیچ نشانه ای از آمادگی روسیه برای گفتگوهای جدی ندیده اند. اما پس از آنکه حمله متقابل اوکراین در سال گذشته – با حمایت ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات و حمایت متحدان – نتوانست دستاوردهای بزرگی را به همراه داشته باشد، امیدها برای عقب راندن نیروهای روسی کمرنگ می‌شوند.

هر چند گفته می‌شود که روسیه با پیوستن اوکراین به ناتو با این شرط که کیف، تسلط کرملین بر بخش‌هایی از اوکراین را بپذیرد،‌ موافقت خواهد کرد،‌ اما  برای پوتین، ممانعت از پیوستن اوکراین به ناتو یکی از توجیه‌های مکرر او برای تهاجم بوده است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که او دیدگاه خود را تغییر داده است.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 404413
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا