بورس، دلار سیاسی را دوست ندارد

در حالی که اغلب گزارش‌های پیش بینی بورس بر این باورند که رابطه مستقیمی میان قیمت دلار و روند بازار سهام وجود دارد اما در چند وقت گذشته این رابطه معکوس شده است. موضوعی که ریشه در دلایل افزایش قیمت دلار دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار سهام روز شنبه هم مانند چهارشنبه توانست با افزایش شاخص کل به پایان برسد تا اگر ملاک را روند تغییرات شاخص کل در نظر بگیریم، بورس کمی از شرایط بحرانی چند هفته گذشته فاصله گرفته باشد. با این وجود نقطه مبهم این روزهای بازار سهام و البته گزارش‌های پیش بینی بورس، رابطه میان قیمت دلار و بورس است.

در حالی قیمت دلار در بازار آزاد از ۵۶ هزار تومان نیز عبور کرده اما به نظر می‌رسد در حال حاضر نوعی ناهمسویی میان بورس و قیمت دلار وجود دارد، به‌طوری که دلار نتوانست موتور محرکی برای جهش بازار سهام باشد که به نوعی تضاد میان تحلیل‌های رایج در گزارش‌های پیش بینی محسوب می‌شود.

دلار صعودی، بورس نزولی

در شرایطی که قیمت دلار در هفته گذشته تحت تاثیر التهابات سیاسی و تشدید درگیری‌ها در منطقه افزایشی شده بود، اما بورس با یکی از بدترین دوره‌های زمانی خود در سال جاری روبه‌رو شد. در واقع از آنجایی که علت رشد قیمت دلار عوامل سیاسی و بی‌ثباتی‌های اخیر بوده باعث شده است که اثر مثبتی بر حرکت بازار سهام نداشته باشد.

 هر چند کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس معتقدند در بلند‌مدت بازار سهام چاره‌ای ندارد که خود را با قیمت دلار مچ کند. غالب تحلیل‌ها حاکی از آن است که اوایل سال آینده قیمت دلار وارد مسیر افزایشی خواهد شد و حتی ممکن است اسفند، ماه افزایشی برای قیمت دلار باشد، به‌طوری که دیگر کانال ۶۰ هزار تومانی چندان دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین اغلب گزارش‌های پیش بینی بورس حاکی از این است که اگر این سناریو برای قیمت دلار محقق شود با یک فاصله زمانی نسبتا کوتاه بورس هم خودش را به دلار خواهد رساند.

سناریوی محتمل دیگر برای پیش بینی بورس این است که بانک ‌مرکزی همچنان به حضور پررنگ خود در سمت عرضه در بازار ارز ادامه دهد و نرخ ارز را در محدوده‌های کنونی و حتی پایین‌‌تر کنترل کند که مطمئنا این موضوع برای بورسی‌ها خوشایند نخواهد بود و خریداران بالقوه را از متمایل ‌شدن به سمت خرید سهام باز خواهد داشت.

اقبال به کم ریسک های بازارهای مالی

در نهایت کارشناسان معتقدند که با توجه به افزایش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در هفته‌های گذشته، ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی پرریسک افزایش داشته و سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی ترجیح می‌دهند وزن سبد سرمایه‌گذاری خود را به دارایی‌های کم‌‌ریسک سوق دهند.

با وجود این اغلب گزارش‌های پیش بینی بورس تاکید می کنند که بازار سهام از لحاظ بنیادی و تکنیکالی در شرایط مساعدی قرار دارد و از ارزندگی مطلوبی نیز برخوردار است. همه اینها به این امر بستگی دارد که سیاستگذار تا چه حد به روند اتخاذ سیاست‌های خلق‌الساعه ادامه دهد یا آن را متوقف کند. اتفاقی که بعد از تغییر نرخ خوراک پالایشی‌ها افتاد مجددا ریسک‌های داخلی برای بازار را افزایش داد و نگرانی‌ها برای سهامداران بزرگ و خرد را تشدید کرد؛ اتفاقی که در ماه‌های گذشته نیز تجربه شده بود.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی دلایل ناهمسویی دلار و بورس در روزهای اخیر پرداخته است.

دلار سیاسی برای بورس خوب نیست

بهراد موسوی، ‌کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: نکته مهم در بورس دیروز واکنش مثبت ۳ هزار واحدی بود و اینکه شاخص در محدوده ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار واحد کار خودش را به پایان برد.

 او ادامه داد: از سمت دیگر ۱۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات خرد هم تقریبا ۳۵۰۰ میلیارد تومان بود. یکی از موضوعاتی که این روزها مطرح است التهابات سیاسی است که در منطقه وجود دارد و به نوعی سیاست‌هایی که کشورهای غربی اتخاذ می‌کنند که بر اقتصاد ما هم تاثیرگذار است و از این منظر دلار هم اولین واکنش خود را به این موضوع نشان داده است.

موسوی اضافه کرد: قیمت دلار هم در بازار آزاد اولین واکنش را نشان داد و دیروز در محدوده ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. می‌توان گفت انتظاری که از بازار می‌رود این است که همگام با دلار در بازار آزاد بالا برود که البته شاید انتظار چندان درستی هم نباشد، به این علت که در حال حاضر عوامل بالا رفتن قیمت دلار بیشتر سیاسی است تا اقتصادی. در مقطع کنونی بیشتر تاثیر مسائل سیاسی است که باعث افزایش قیمت شده است.

بورس قربانی تصمیم‌های خلق الساعه

این کارشناس بورس تصریح کرد: موضوع مهم دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد این است که چون انتظار برای افزایش قیمت دلار سیاسی است و همین‌طور پارامترهایی که به وجود آمده باعث شده التهاب موجود عکس خود را در بازار سهام بیندازد و گارد نزولی به خود بگیرد، اما اینکه بازار‌ساز چه ابزارهایی دارد که وضعیت را به سمت مثبت حرکت بدهد، باید گفت تنها اتفاقی که می‌تواند بیفتد رفع تصمیمات خلق‌الساعه است. به عنوان مثال اتفاقی که برای نرخ بنزین پالایشگاهی‌ها افتاد یکی از موضوعات مهمی بود که باعث شعله‌ورتر شدن آتش شد. در شرایطی که بازار دچار التهاب سیاسی است و معامله‌گران نمی‌توانند تصمیمات درستی بگیرند، بخشنامه‌های اینچنینی مانند بنزینی روی آتش است. راحت‌ترین کار این است که بازارساز جلوی ابلاغ قوانین خلق‌الساعه را بگیرد و اندکی با جلوگیری از وضع قوانین و بخشنامه‌های ناگهانی شرایط را تغییر دهد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 404807
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا