در نشست خبری جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر مطرح شد؛

خرده فروشان اینترنی اقبال جهانی به صنایع دستی را افزایش می‌دهد

نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 8) در سالن همایش‌های برج آزادی تهران روز گذشته ۸ بهمن برگزار شد.

جهان صنعت نیوز – هما میرزایی؛ در این نشست که با حضور خبرنگاران برگزار شد، مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سوالات خبرنگاران در مورد فضای کلی صنایع دستی و نیز اهداف جشنواره پاسخ داد.

وی در ابتدای صحبت‌های خود به تقویت سیاست‌های حمایتی اقتصادی از صنایع دستی و پتانسیل این حوزه برای تبدیل شدن به یک اقتصاد هویت بنیان اشاره کرد و گفت: از جشنواره سال گذشته تا امسال این تقویت توجه پیگیری شده و این پیگیری موفقیت‌آمیز نیز بوده است. به طوریکه این حوزه فرهنگی در ادبیات توسعه کشور جایگاهی به دست آورده‌ایم.

وی در ادامه افزود: شعار این دوره جشنواره پیوند نسلی و پاسداشت هویت جهانی است. سه رکن اساسی مد نظر قرار گرفته‌اند که شامل این موارد است: محصولات باید معاصرسازی شوند، تولیدکنندگان باید آموزش ببینند و کودکان و نوجوانان باید با این حوزه آشنا شوند. شورای سیاست گذاری ما تشکیل شده از ۲۳ نهاد مرتبط با صنایع دستی است؛ از آموزش و پرورش و آموزش عالی گرفته تا شهرداری و کانون پرورش فکری.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه با بیان این‌که اکنون صنایع دستی در استان‌های کشور رشد داشته است، گفت: تمام تلاش ما در یک سال اخیر این بوده است که صنایع دستی را در طی یک خط ممتد، از زمان خلق اثر تا زمان مصرف چه در داخل و چه در خارج مورد توجه و حمایت قرار دهیم.

وی هم‌چنین از برنامه‌ریزی برای توسعه و ترویج و فروش صنایع دستی در قالب برگزاری کارگاه‌های متنوع و عرضه دستاوردهای شهرها و روستاهای مختلف در این حوزه خبر داد.

وی درباره ظرفیت استان‌ها گفت: این ظرفیت غیر قابل انکار است و حضور آثار هنرمندان استان‌ها در نمایشگاه‌ها توسعه پیدا کرده و نمایشگاه‌هایی هم‌چون روستا آباد که با هدف فروش صنایع دستی برگزار شد، تامین نیاز این تولیدکنندگان را دنبال کرده است. 

جلالی آمار شرکت‌کنندگان و آثار را این‌گونه اعلام کرد: ۲ هزار هنرمند در این دوره شرکت کرده و در مجموع ۵ هزار اثر ارایه شده‌اند. ۱۶ کشور در این رویداد حضور داشته و ۳۰۰ اثر از پیشکسوتان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در این جشنواره ارایه خواهند شد. ۱۶ کشور شرکت‌کننده در این رویداد کویت، قطر، چین، لبنان، صربستان ازبکستان، پاکستان، هند، ، افغانستان، ساحل عاج، نیجریه، کلمبیا، تاجیکستان، مقدونیه شمالی، عربستان و تایلند هستند.

صنایع دستی

بستر فروش دیجیتال و هوش مصنوعی، ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه صنایع دستی

در بخش پرسش و پاسخ، جلالی به سوال خبرنگار جهان صنعت درباره برنامه‌های این وزارت‌خانه برای توسعه استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی و ایجاد امکان اتصال تولیدکنندگان کلان و خرد صنایع دستی به بستر فروش اینترنتی، و نیز استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در این حوزه این‌گونه پاسخ داد: یکی از مولفه‌های اقبال جهانی به صنایع دستی وجود خرده فروشان اینترنتی است. در جشنواره هشتم یک کمیته ویژه در زمینه فضای مجازی و هوش مصنوعی برای این منظور تدارک دیده شده است. نباید این تصور وجود داشته باشد که این‌کار یک کار دولتی است؛ چنانچه سکوی فروش دولتی برای این کار ایجاد شود، حتما با شکست مواجه خواهد شد. سیاست ما تعامل با بخش خصوصی است و در حال حاضر با پلتفرم‌های مختلفی وارد مذاکره شده‌ایم که بتوانیم سکوهایی مخصوص فروش صنایع دستی در آن‌ها ایجاد کنیم. از ایجاد سکوهای جدید در حوزه فروش صنایع دستی نیز حمایت می‌کنیم. تولید محتوای دیجیتال و آموزش بازاریابی دیجیتال از مواردی است که قرار است به تولیدکنندگان آموزش داده شود. از سکوهای موجود و نیز ایده‌های جدید در این حوزه استقبال می‌کنیم. این مساله در کشوری هم‌چون چین در حال پیگیری است و اقداماتی برای ایجاد انبار و تعامل با پست صورت گرفته است.

در پایان این نشست، مرتضی عمادی دبیر هشتمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی رسانه رسمی این جشنواره به نام میراث تی‌ وی را معرفی کرد و در حضور اصحاب رسانه موشن مربوط به جشنواره و پوستر جشنواره نمایش داده شد.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 405126
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا