مهاجرت از ایران یا فرار از کشور؟!

«وضعیت مهاجرت از ایران نسبت به گذشته فرق کرده است. مهاجران فقط برای اینکه ایران نباشند، مهاجرت می‌کنند»؛ این بخشی از اظهارات «مصطفی زمانیان» رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری درباره مهاجران ایرانی است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، صحبت از سرمایه انسانی کشور است؛ سرمایه‌ای که سال‌ها آموزش و مهارت دیده است، اما حالا به دلایل مختلف جذب بازارهای جهانی می‌شوند، از کشورهای حاشیه خلیج فارس گرفته تا آمریکا. برخی از کسانی که تمایل به مهاجرت دارند می‌گویند بیش از آنکه مقصد مهاجرتی برای آنها مهم باشد، به رفتن فکر می‌کنند. مثل همان که محمدرضا شفیعی‌کدکنی سال‌ها پیش در شعری سرود «به هر آن کجا که باشد، به ‌جز این سرا سرایم». وضعیتی که برخی از کارشناسان آن را معادل فرار معنا می‌کنند.

مهاجرت می‌کنند که فقط در ایران نباشند!

«مصطفی زمانیان» رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری اخیرا گفت که وضعیت مهاجرت از ایران نسبت به گذشته فرق کرده است. برای مثال اگر کسی به آلمان مهاجرت کند، برای به دست آوردن یک کرسی دولتی یا یک موقعیت کسب‌و‌کار اقتصادی نیست، بلکه او مهاجرت می‌کند تا در ایران نباشد.

به گفته او این تفسیر بسیار خطرناکی است که باید به آن فکر کنیم. در حالی پزشکان جوان ایرانی به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند که نه‌تنها یک بحران سلامتی در کشور رخ می‌دهد، بلکه تبدیل به یک بحران عمومی جامعه امروز ایران شده است.

از طرفی به عقیده پزشکان ایرانی مقیم کشورهای دیگر مانند آلمان، پزشکان امروزی کیفیت پزشکان سابق ایرانی را ندارند. به باور آنها بخش قابل‌توجهی از افرادی که پزشکی را انتخاب کرده‌اند انگیزه کافی برای تحمل سختی‌های پزشکی نداشته‌اند یا اینکه شایسته این جایگاه نبوده و نیستند.

هزینه پنهان مهاجران برای ایران

یکی از مباحثی که در بحث مهاجرت باید به آن توجه داشت، هزینه‌کردی است که دولت برای هر‌کدام از مهاجران دارد؛ هزینه‌های عمومی مانند آموزش و سلامت. دولت برای هر فرد متولد ۱۳۷۶ تا پایان مقطع کارشناسی حدود ۳۷ هزار دلار هزینه آموزش عمومی و حدود هشت هزار دلار هم هزینه سلامت داشته است. در مجموع برای یک مهاجر ایرانی با مقطع کارشناسی حدود ۴۵ هزار دلار هزینه عمومی شده است.

با این حال آمار مشخصی از مقاطع تحصیلی همه مهاجران خروجی در دست نیست. با فرض آنکه همه دریافت‌کنندگان ویزاهای تحصیلی دریافتی در سال ۲۰۱۹، حداقل تحصیلات کارشناسی و ۲۳ سال داشته باشند و با در نظر گرفتن رقم ۴۵ هزار دلار به عنوان سرانه هزینه‌کرد دولتی برای آموزش و سلامت، نزدیک به یک میلیارد دلار و ۲۱ میلیون دلار فقط برای بخشی از سرمایه انسانی که در سال ۲۰۱۹ مهاجرت کرده، هزینه شده است. این رقم فقط برای مهاجران تحصیلی محاسبه شده است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 405160
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. دولت این پول را از کجا تهیه می‌کند. ؟درحالی که اکثر دولت مردان خودشان دزد هستند .پول مردم هزینه ی بچه های همین مردم شده و بچه ها نمی‌خواهند مثل پدرانشان به امید آن دنیا زندگی کنند و نمی‌شود گولشان زد به همین سادگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا