در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

کابوس ترامپ برای اقتصاد ایران

ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود؛ در شرایط کنونی این محتمل‌ترین سناریو برای انتخابات آتی آمریکا است. در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید، اقتصاد ایران با چه چالش‌هایی روبرو خواهد بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  احتمال کاخ سفید نشینی دوباره دونالد ترامپ موضوعی است که در این چند ماه گذشته مطرح شده و روز به روز احتمالش جدی‌تر می‌شود. اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده برنده شود، چه شرایطی پیش روی اقتصاد ایران قرار خواهد گرفت؟ این سوالی است که حتی مردم عادی کوچه و خیابان هم می‌پرسند.

قاسم محبعلی در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این باره اظهار داشت: ترامپ همان چهره‌ای است که از برجام خارج شد و همچنین همه تحریم‌ها را برگرداند. پس اگر این چهره رادیکال و جنجالی برای بار دوم رییس جمهوری آمریکا شود، مسلما هیچ شانسی برای احیای برجام و در نتیجه رهایی اقتصاد ایران از بحران‌های ریز و درشت باقی نمی‌ماند. یعنی حتی بعد از بازگشت ترامپ به قدرت، مسائل خاورمیانه هم تفاوت‌هایی جدی به خود خواهد دید. مخصوصا اینکه اگر تا روز ورود احتمالی ترامپ به کاخ سفید جنگ غزه ادامه داشته باشد، شرایط به قدری به هم خواهد ریخت که دیگر همه راه‌های اقتصادی جهان به سوی ایران مسدود خواهد شد. چون ترامپ احتیاط لازم را درباره آنچه که درباره پایگاه‌ها و کشتیرانی رخ می‌دهد، نخواهد داشت.

دو مساله لاینحل اقتصاد ایران

دیپلمات پیشین وزارت خارجه در ادامه گفت: چه با ترامپ چه بی ترامپ، نظام حاکمیتی ایران حتما باید ۲ مساله‌ای را که تا امروز لاینحل مانده است، حل کند. یعنی برای برچیده شدن تحریم‌ها، هر چه لازم است، جدی گرفته شود تا بلکه دیگر مانعی برای حضور تجاری در بازار‌های اقتصاد جهان نداشته باشیم. موضوع بسیار مهم دیگر هم چیزی جز این نیست که اصرار به عدم پذیرش اف ‌ای تی اف یکبار برای همیشه کنار گذاشته شود تا بانک‌های ایرانی بتوانند با بانک‌های کشور‌های دیگر تبادل پولی داشته باشند.

او افزود: به هرحال تا زمانی که این دو مساله هست، نمی‌توانیم رابطه اقتصادی_تجاری با دنیا داشته باشیم و مجبوریم به دامن اقتصاد سیاه پناه ببریم. به این معنی که نفت را از طریق غیررسمی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر می‌فروشیم و به همین دلیل سالیانه میلیارد‌ها دلار ضرر به ما تحمیل می‌شود. ما الان چند سال است که تخفیف‌های آنچنانی به چین می‌دهیم و حتی زیر بار زیاده خواهی و سوءاستفاده واسطه‌ها می‌رویم که هزینه‌های چنین روندی اظهرمن الشمس است.

تفاوت ترامپ و بایدن برای اقتصاد ایران

تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: ترامپ هم در مذاکرات و هم در اجرا عملگراتر از بایدن است و به احتمال زیاد بعد از روی کارآمدن مجدد، هر کاری را که لازم باشد، انجام خواهد داد تا جلوی فروش نفت ایران را بگیرد. حتی ممکن است، به کشور‌های دیگر هم اعلام کند که اگر از ایران نفت یا هر کالای دیگری بخرید، توسط آمریکا تنبیه و جریمه خواهید شد. با این توضیح که جایگاه ایالات متحده در اقتصاد جهان هر کشوری را مجبور به پذیرش خواسته شان خواهد کرد.

وی توضیح داد: بازگشت ترامپ به کاخ سفید، به احتمال زیاد باعث خواهد شد، حتی روسیه و چین هم در میزان تعامل مالی شان با ایران به تغییر فکر کنند تا برای اینکه با چالش مواجه نشوند، دست و پاشکسته‌تر با ایران معامله کنند.

محبعلی در پایان گفت: حالا که ما می‌دانیم، نگاه مان به نظام بین الملل، تهدید و تحدید‌هایی همیشگی را برای مان در پی دارد، اقلا باید در مدیریت نظام اقتصادی تجدیدنظری جدی داشته باشیم. به این معنی که دولت و ارگان‌های دیگر، مسئولیت را به اشخاصی بسپارند که هم با حوزه مسئولیت شان آشنایی داشته باشند و هم فردی مدیر و مدبر باشند. متاسفانه این نقیصه در سیستم مدیریتی کشور ملموس است و به هنگام گزینش مدیران، ظابطه به جای رابطه لحاظ می‌شود که این حتی در شرایط تحریم نبودن هم تبعات بسیار_بسیار ضرررسانی دارد. در پایان تاکید می‌کنم، بازگشت ترامپ یعنی پایان امید ایران به اصلاح اقتصادی!

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 406085
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا