قیمت مسکن ملی به متری ۲۰ میلیون تومان رسید؟

در شرایطی که هزینه ساخت هر متر مربع از طرح نهضت ملی مسکن به حدود ۲۰ میلیون تومان رسیده و هزینه ساخت یک واحد ۶۰ متری حدود ۱.۲  میلیارد تومان برآورد می‌شود، دولت ضمن آن‌که عدد دقیقی از قیمت این واحدها ارایه نمی‌دهد، عمده متقاضیان را با این توجیه که زمین کافی در اختیار ندارد بلاتکلیف گذاشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  آخرین برآوردها از واحدهای مسکن ملی در استان تهران که به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد رسیده نشان می‌دهد هزینه احداث این واحدها به حدود ۲۰ میلیون تومان رسیده است. البته زمین این واحدها رایگان است و متقاضیان از تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه و تخفیفاتی در خدمات مهندسی استفاده می‌کنند. با این وجود قیمت واحدها به دلیل تورم سرسام‌آور مرتبا قد می‌کشد.

از طرف دیگر زمین کافی برای ساخت مسکن در استان تهران وجود ندارد و دولت سیزدهم طی دو سال گذشته مرتبا وعده می‌دهد که برای احداث دست کم سه شهرک جدید در اطراف تهران برنامه‌ریزی کرده است. از خرداد ۱۴۰۱ نیز مدیرعامل سابق شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص علت تاخیر در اجرای این برنامه گفت که نگاهمان صرفا خانه‌سازی نیست، بلکه شهرسازی است؛ علیرضا جعفری گفت که سه شهر جدید فردوس، خوارزمی و اعتمادیه در اطراف تهران در مرحله مطالعات قرار دارد.

با این وجود هنوز این طرح از مرحله مطالعات فراتر نرفته است. این در حالی است که در شهر جدید پرند از ۷۵ هزار متقاضی، زمین کافی به منظور ساخت مسکن برای ۴۴ هزار متقاضی واجد شرایط وجود ندارد. در این شرایط انتظار می‌رفت دست کم برنامه ساخت سه شهرک جدید به مرحله اجرا برسد اما به تازگی ارسلان مالکی ـ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان یک جمله تکراری گفته است: مطالعات و شناسایی نقاط مناسب برای شهرک‌سازی در خوارزمی پاکدشت، اعتمادیه پرند و ملارد استان تهران در حال انجام است.

تحقق مسکن ملی از جیب مردم

پس از آن‌که دولت مردمی نتوانست در دو سال گذشته اقدام مناسبی در اجرای مهم‌ترین شعار سیدابراهیم رییسی مبنی بر ساخت یک میلیون خانه در سال صورت دهد، هم‌اکنون به نوعی قصد دارد از طریق جیب مردم به این شعار جامه عمل بپوشاند. اخیرا ۲ میلیارد دلار با نرخ سود ۲ درصد از منابع صندوق توسعه ملی که می‌بایست برای روز مبادای کشور ذخیره شود به بانک مسکن در جهت سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی پرداخت شده و قرار است ۲ میلیارد دلار دیگر نیز به زودی پرداخت شود.

دولت اعلام کرده از پروژه ۴ میلیون واحدی نهضت ملی مسکن تا کنون ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد به مرحله ساخت رسیده اما افتتاحات این طرح از حد چند هزار واحد فراتر نرفته است. در دهه فجر معدود واحدهایی قرار است به بهره‌برداری برسد. مثلا در استان هرمزگان ۲۰ هزار واحد، اصفهان ۴۱۴۲ واحد و گیلان ۸۹۲ واحد به بهره‌برداری می‌رسد؛ اعداد و ارقامی که هیچ تناسبی با تعداد ۴ میلیون واحد ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد آن‌چه دولت از آن به عنوان ساخت ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد سخن می‌گوید در واقع تعداد واحدهایی است که برای آنها زمین تامین کرده، ۵۰ نقطه برای ساخت مسکن شناسایی شده و ۲۳ نقطه دیگر نیز در شورای عالی معماری و شهرسازی قرار دارد.

هزینه ساخت مسکن ملی از ۳ میلیون به ۲۰ میلیون تومان رسید

مهم‌ترین چالش طرح نهضت ملی مسکن، تامین منابع مالی از طریق آورده متقاضیان است که شواهد و قرائن نشان می‌دهد دولت در این زمینه با چالش‌های جدی مواجه است. قرار بود در ابتدای شروع این طرح در دو سال قبل با هزینه متری ۲.۷ میلیون تومان واحدهای مسکن ملی ساخته شود اما با توجه به تورم دولت اعلام کرد که این عدد به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است. با این وجود بررسی هزینه ساخت معدود واحدهایی که هم‌اکنون در پرند به اتمام رسیده حکایت از آن دارد که در حال حاضر این واحدها با متری ۲۰ میلیون تومان ساخته شده و البته هنوز فاقد انشعابات آب، برق و گاز است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند اخیرا در جمع خبرنگاران با اشاره به ۱۴۴۰ واحدی که ظرف یک و نیم سال به اتمام رسیده گفت: «آورده متقاضیان برای واحدهای ۶۰ متری بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان و واحدهای بزرگ‌تر بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است. به این رقم ۵۵۰ میلیون تومان وام بانکی نیز افزوده می‌شود». در واقع هزینه ساخت واحدهای ۶۰ متری به بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و احتمالا این عدد تا زمان تحویل واحد بالاتر می‌رود.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 406494
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. از سایت جهان صنعت ممنونم که دقیق به این موضوع اشاره کرده هزینه انشعابات از جیب مردم پرداخت شد و شروع پروژه با دولت ۱۱ دهم بسیار ارزانتر از نرخ کنونی به نفع مردم بود در دولت اقای روحانی قرار بر این بود نصف اورده متقاضی و نصف دیگر وام با سود ۴ یا ۱۸ درصد تا ۱۲ سال اما حالا مسولین میگویند ما ۲۳ درصد را تبدیل به ۱۸ درصد کردیم با تسهیلات ۵۵۰ میلیونی!این پروژه در برخی از شهرها چهار پنج ساله هنور در مرحله فاز یک اجرا نشده مانند اکثر شهرستانهای خوزستان و جالب اینجاست که در مرحله نازک کاری وام ۵۵۰ میلیون تومانی را دریافت نموده اند در صورتی که این ارقام با پیشرفت پروژه و هزینه های انجام شده مطابقت ندارد و هزینه مصالح بسیار ناچیز تر و کمتر است حتی با تورم فعلی و نصف این وام هم برای مرحله اخر کار زیاد است با توجه به اینکه هم مردم اورده را ۴ ساله قبل واریز کردن و هم انشعابات را خودشان پرداخت کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا