درآمد افسانه‌ای دبی از فروش املاک

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار املاک و مستغلات دوبی در ماه ژانویه ۲۰۲۴ با ثبت رکوردی خیره‌کننده، رقم ثبت شده ۶/ ۹ میلیارد دلار را در فروش خانه به ثبت رسانده است؛ رقمی که نسبت به ماه ژانویه در سال گذشته رشد ۲۷ درصدی و نسبت به کل سال ۲۰۲۳ در حدود ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد، به طوری که معاملات فروش ثبت‌شده در ژانویه سال گذشته ۸۷۱۲ مورد و در ژانویه امسال از ۱۱ هزار واحد فراتر رفته است.

رونق خرید ملک در دوبی

طبق گزارشی که در این خصوص سایت میدل‌ایست اکونومی منتشر کرده، در میان افرادی که به دنبال خرید ملک بوده‌اند، ۵۸ درصد درخواست آپارتمان کرده‌‌اند و ۴۲ درصد نیز به دنبال خانه‌های شهری یا ویلا در این شهر بوده‌اند. مطابق با آمارهای منتشر‌شده، ۸۰ درصد مستاجران نیز به دنبال آپارتمان و ۲۰ درصد هم متقاضی خانه و ویلا بوده‌اند. علاوه بر این تقریبا ۲/ ۶۲ درصد از مستاجرانی که در جست‌وجوی آپارتمان بودند، واحدهای مبله را ترجیح داده‌اند و در عین حال ۴۲ درصد از افرادی که توان پرداخت اجاره‌خانه‌های مستقل و ویلایی را داشته‌اند، خواستار خانه‌های غیر‌مبله شده‌اند.

برآوردها نشان می‌دهد، همزمان با اینکه ۳۶ درصد از مستاجران در جست‌وجوی واحدهای یک‌خوابه بودند، ۳۱ درصد به دنبال آپارتمان دوخوابه و ۲۲ درصد نیز تمایل به اجاره استودیو داشتند، اما وقتی نوبت به ویلاها و خانه‌های شهری می‌رسد، آمارها نشان می‌دهد که ۴۳ درصد مستاجران به دنبال واحدهای سه‌خوابه و ۳۴ درصد هم به دنبال خانه‌های چهار‌خوابه و بزرگ‌تر بوده است. از نظر خرید ملک نیز ۳۳ درصد از خریداران به دنبال خانه‌های یک‌خوابه، ۳۶ درصد دوخوابه و بالای ۴۰ درصد نیز به دنبال خانه‌ها و ویلاهای سه‌خوابه و بیشتر بوده‌اند.

مناطقی که بیشترین توجه را برای آپارتمان‌ها به خود جلب کرده‌‌اند، عبارتند از دوبی مارینا، مرکز شهر دوبی، دایره روستای جمیرا، خلیج تجاری و پالم جمیرا. از سوی دیگر، وقتی نوبت به داشتن ویلا یا خانه شهری می‌رسید، دوبی هیلز استیت، عربیان رنچس، نخل جمیرا، الفرجان و تپه‌های داماک به عنوان مطلوب‌ترین مناطق ظاهر شدند. از نظر اجاره نیز مارینا دوبی، دایره روستای جمیرا، مرکز شهر دوبی، بیزنس بی ‌و دیره به عنوان مناطق پیشرو برجسته بودند و وقتی نوبت به اجاره ویلا یا خانه‌های شهری می‌رسید، دوبی هیلز استیت، البرشا، داماک هیلز ۲، جمیرا و ام سقیم انتخاب‌های محبوبی در میان مستاجران بالقوه بوده‌اند.

دورنمای سال مطلوب برای اماراتی‌ها

میدل‌ایست اکونومی در گزارش خود آورده که حجم معاملات ملکی موجود نسبت به سال قبل ۸ درصد افزایش داشته و به بیش از ۵ هزار معامله رسیده است. ارزش این معاملات نیز با جهشی قابل توجه نسبت به دوره مشابه قبل ۳۱ درصد افزایش یافته و به ۲۱ میلیارد درهم رسیده است.

این مساله نشان می‌دهد که تقاضا برای املاک خارج از طرح افزایش چشمگیری داشته و با رشد سالانه ۲۵ درصدی به ۶ هزار معامله ثبت شده رسیده است، به طوری که ارزش این معاملات نیز در مقایسه با سال قبل حدود ۲۱ درصد افزایش یافته و در مقایسه با ۲/ ۱۲ میلیارد درهم ثبت‌شده در ژانویه ۲۰۲۳، به حدود ۱۵ میلیارد درهم رسید.

یکی از مدیران ارشد Property Finder امارات گفته که ثبت رکورد فروش در ماه ژانویه باعث خوشحالی ما است، زیرا نشان می‌دهد بستری مناسب برای رشد پایدار در سال ۲۰۲۴ برای امارات وجود دارد.

به گفته ناظران ثبت فروش بیش از ۹ میلیارد دلاری املاک در دوبی در حالی صورت گرفته که اولا اقتصاد جهانی به صورت کلی در رکود به سر می‌برد و از سوی دیگر چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در بخش املاک و مستغلات که موتور محرک رشد اقتصادی این کشور محسوب می‌شود با بحرانی به سابقه مواجه شده، به طوری که علاوه بر بدهی ۶۵۰ میلیارد دلاری دولت در بخش املاک و مستغلات، گروه اورگراند به عنوان غول املاک چین با بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار در تابستان امسال ورشکست شده و به تازگی هم دادگاهی در هنگ‌کنگ به واسطه عدم توانایی این شرکت در پرداخت بدهی‌هایش آن را منحل کرده است.

اخبار برگزیدهمسکنویدئو
شناسه : 406766
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا