خودروهای بی کیفیت داخلی عامل ناترازی بنزین

یک کارشناس انرژی گفت: نبود انگیزه برای ارتقای کیفی محصولات و فضای غیررقابتی باعث شده است که کیفیت خودروها در داخل کشور بسیار پایین و شاهد مصرف بالای بنزین باشیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اتکای شدید صنعت خودروهای سواری کشور به بنزین به عنوان سوخت اولیه، تقاضا برای بنزین را تشدید کرده و منجر به ‌ناترازی در تولید و مصرف شده است. به زعم بسیاری از کارشناسان، باید با هوشمندی به واردات خودرو بپردازیم. به طوری که از واردات خودروهای پرمصرف اجتناب کنیم و در عوض واردات خودروهای هیبریدی و برقی در دستور کار باشد.

درحالی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت به پیش بینی هزینه ای بالغ بر ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود یک میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. به این ترتیب، شاهد تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی بر بودجه  سال آتی هستیم.

به زعم کارشناسان، واردات بنزین عدم النفع بالای اقتصادی برای کشور دارد و به لحاظ امنیتی و سیاسی مشکل ساز می شود. از طرف دیگر، نمی توانیم تا بی نهایت تولید کنیم و همزمان افزایش مصرف هم داشته باشیم. آنان معتقدند لازم است به سرعت سیاست هایی را در راستای اصلاح صنعت خودروسازی کشور و مدیریت مصرف بنزین به اجرا بگذاریم. 

یکی از اصلاحاتی که در این خصوص از سوی کارشناسان مطرح می شود، ایجاد فضای رقابتی برای خودروسازان است. در این راستا، باز کردن درهای کشور به روی خودروهای کم مصرف و با کیفیت خارجی می تواند کارساز باشد. با مرتضی صبوری فرد، کارشناس اقتصادی در خصوص لزوم چاره اندیشی برای اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

راهکار کوتاه مدت و بلندمدت بهبود صنعت خودروسازی

صبوری فرد در خصوص لزوم اصلاح صنعت خودروسازی کشور تصریح کرد: همانطور که می دانید در اصل چهارم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندی یارانه ها در راستای کاهش شدت مصرف انرژی و افزودن بر میزان اشتغال و بهره وری در کشور تأکید شده است. به این ترتیب، باید سیاست هایی در پیش گرفته شود که به ترغیب سازندگان خودرو به اصلاح کیفیت خودروهایشان بپردازیم.

وی ادامه داد: در کوتاه مدت می توانیم مشوق هایی پیش بینی کنیم که خودروسازان را به سمت کیفی سازی محصولات شان سوق دهیم. در بلندمدت نیز می توانیم استانداردهای سخت گیرانه ای را در مورد کیفیت خودروها در نظر بگیریم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: دولت، مردم و مجلس وظایفی را در راستای بهبود کیفیت خودروها و کاهش مصرف بنزین برعهده دارند. بار سنگینی نیز بر دوش خودروسازان است.

صبوری فرد گفت: اگر خودروسازی نمی تواند خودروی با کیفیت و کم مصرف در اختیار مردم قرار دهد، ضرورتی ندارد که به فعالیتش ادامه دهد. مشکلات حوزه خودروسازی به آسیب جدی به کشور منجر شده است و باید در راستای رفع این مشکلات گام برداریم و اگر خودروسازان به کیفی سازی محصولات شان نپردازند، باید تصمیمات جدی اتخاذ کنیم.

وی ادامه داد: طی چند دهه گذشته همواره موضوع کیفی سازی محصولات خودروسازان در کشور مطرح بوده است. مقام معظم رهبری نیز بارها بر این موضوع تأکید کرده اند و خودروسازان طی ۴۵ سال گذشته، فرصت کافی برای بهبود کیفیت خودروها داشته اند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: در کشورهای دیگر می بینیم که خودروسازان با التماس خودروهای با کیفیت خود را با شرایط خوب در اختیار مشتریان قرار می دهند. اما در کشور ما خودروهای با کیفیت پایین با قیمت بالا به فروش می رسد.

خودروهای داخلی عامل تشدیدکننده ناترازی بنزین

صبوری فرد گفت: خودروهای ساخت داخل بسیار پرمصرف هستند و می بینیم که بر ناترازی دامن زده اند. با توجه به اینکه فقط ۵۵ درصد از مردم کشور خودرو دارند، این حجم از مصرف بنزین و آلودگی هوا جای تأسف دارد.

وی ادامه داد: نبود انگیزه برای ارتقای کیفی محصولات و فضای غیررقابتی باعث شده است که کیفیت خودروها در داخل کشور بسیار پایین باشد و شاهد مصرف بالای بنزین باشیم. بخش زیادی از ناترازی بنزین بر اثر کیفیت پایین خودروها و مصرف بالای بنزین توسط آن ها ایجاد شده است.

وی در پایان تأکید کرد: یکی از راهکارهای مهم برای رفع مشکلات کشور در حوزه خودروسازی و ناترازی بنزین، واردات خودرو است. این امر باید به صورت جدی در دستور کار دولت قرار بگیرد تا فضای رقابتی به وجود بیاوریم و امکان استفاده از خودروهای با کیفیت را برای مردم فراهم کنیم.  

پیشنهاد ویژهخودرونفت و پتروشیمی
شناسه : 406798
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا