رمزگشایی از وعده‌های جدید بورسی

به گزارش جهان صنعت نیوز، در روزهای گذشته مسوولان مختلف اقتصادی تلاش کرده‌اند با پمپاژ خبرهای مثبت جهت بازار سهام را تغییر دهند؛ بازاری که از ابتدای بهمن تا به امروز حال خوشی نداشته و روزهای منفی شدیدی را در این مدت تجربه کرده است. البته روزهای منفی تنها محدود به بهمن ماه نبوده است، بلکه نتیجه چندین ماه سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده سیاستگذار اقتصادی و بورسی بوده که با تصمیمات و بخشنامه‌های مختلف فضای سرمایه‌گذاری را تهدید کرده است.

از این رو حالا متولیان بورسی و اقتصادی استراتژی تازه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند و تلاش دارند با خبردرمانی جهت و مسیر آتی بورس را متفاوت از گذشته رقم بزنند. اگرچه اظهارات مسوولانی مثل رییس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد فعلا در حد کلیات باقی مانده و از جزئیات خبری نیست، اما کارشناسان گمانه‌های مختلفی را درباره خبرهای مثبت احتمالی مطرح می‌کنند.

دلار نیما به بازار آزاد نزدیک می‌شود؟

در گام‌ اول احتمالا بهترین ‌خبری که رییس کل بانک مرکزی می‌تواند برای اهالی بازار سرمایه اعلام کند، نزدیک شدن نرخ دلار نیما و دلار آزاد است که فاصله این دو نرخ در ماه‌های گذشته آسیب جدی به شرکت‌ها و صنایع بورسی و صادرات آنها وارد آورده است. حالا با نزدیک شدن این دو نرخ می‌توان تا حدی از آسیب‌ها و چالش‌های قبلی این شرکت‌ها کاست.

همچنین اعلام نرخ تسعیر ارز دارایی خارجی بانک‌ها برای بهبود ترازنامه بانک‌ها می‌تواند خبری باشد که رییس بانک مرکزی قصد اعلام آن را داشته. با وجود این، اگرچه چنین خبرهایی اثر مثبت بر بازار سرمایه خواهد داشت، اما سرمایه‌گذاران نیازمند اقدامات جدی و عملی در بلند‌مدت هستند تا اعتماد از دست رفته‌شان به فضای کلی بازار و سیاستگذار بازگردد. در مدت اخیر اقدامات بی‌ثبات‌کننده زیادی از طرف متولیان در قالب بخشنامه‌های خلق‌الساعه اتفاق افتاده که اعتماد سهامداران تا حد بسیار زیادی تنزل کرده است. حالا برای ایجاد چشم‌انداز مثبت تا پایان سال سیاستگذار باید دست به سیاست‌های ثبات‌زا و تضمین‌کننده بزند.

«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه به پیش‌بینی جزئیات وعده‌های رییس بانک مرکزی و رییس سازمان بورس در حوزه بازار سرمایه پرداخته است.

خبردرمانی مسوولان

سپیده منصوری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بازار بورس در حالی روزهای کسل‌کننده خود را طی می‌کند که رییس سازمان بورس وعده داده است «بورس عقب‌ماندگی اخیر از بازارهای موازی را جبران می‌کند و تلاطمات جدی در بازار نداریم و قیمت سهام شرکت‌ها با ارزش ذاتی آنها فاصله زیادی دار‌د.»او افزود: رییس سازمان بورس همین‌طور گفته است که تلاطماتی که در بازار ارز رخ می‌دهد، خود را با فاصله‌ای در بازار سرمایه هم نشان خواهد داد و بازار سرمایه هم رشد می‌کند. از این جهت نگرانی چندانی وجود ندارد. از طرفی رییس بانک مرکزی آقای فرزین عنوان کرده است که خبر خوشی برای بازار سرمایه دارد که در روزهای آتی اعلام می‌شود، اما این اخبار خوب شامل چه مواردی می‌تواند باشد؟

منصوری ادامه داد: در گام‌ اول بهترین ‌خبری که رییس کل بانک مرکزی می‌تواند برای اهالی بازار سرمایه داشته باشد، نزدیک شدن نرخ نیما و دلار آزاد است، چراکه کاهش فاصله بین این دو نرخ به سودآوری شرکت‌های بورسی که عمدتا شامل صنایع کامودیتی‌محور هستند، منجر می‌شود و در گام بعدی به کاهش رانت و تورم و در مجمع به بهبود اقتصاد کشور کمک می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: خبر مثبت بعدی که رییس بانک مرکزی می‌تواند اعلام کند، اعلام نرخ تسعیر ارز دارایی خارجی بانک‌ها باشد؛ بهبود شرایط ترازنامه‌ای بانک‌ها از طریق تغییر در سیاست‌های کنترلی سفت و سخت که در حال نابود کردن بانک‌هاست. همین‌طور کنترل روند فزاینده نرخ بهره در بازارها و جلوگیری از رکود بیشتر خبر مثبت دیگری است که رییس بانک مرکزی می‌تواند برای بورس داشته باشد، اما وعده‌های رییس بانک مرکزی و رییس سازمان بورس در حالی بیان شده که بازار سرمایه ماه‌هاست تحت فشار تصمیمات و اقدامات نادرست نهادهای مختلف بود و باعث شده به شدت آسیب ببینند و اعتماد به بازار سهام نیز کم شده است. بازار سرمایه نیازمند اقدام موثر عملی برای برگشت اعتماد است و تنها خبردرمانی و مصاحبه کفایت نمی‌کند.

منصوری تصریح کرد: به‌رغم ارزنده بودن بازار سهام چه به لحاظ ارزش دلاری و چه به لحاظ نسبت p/e به نوعی می‌توانیم این محدوده‌ها را کف بازار بدانیم. بیشتر سهام در محدوده‌های قیمتی مناسبی قرار دارند و اعداد کمتری را نمی‌توان برای آنها متصور بود، اما در عین حال خریداری ندارند و ارزش معاملات خرد در آخرین روز کاری تنها به رقم ۴۵۰۰ همت رسید. بازار سهام نیازمند اقدامات و حمایت‌های عملی، عینی و صادقانه است و تنها به این اظهارات نمی‌توان دلخوش کرد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 406968
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. با این شرایط مردم عادی و حقیقی ها در بورس بیشترین ضرر را کرده‌اند دولتی ها و حقوقی ها بیشترین منافع را می برند . امید مردم و انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات همانند نتیجه عملکرد بورس است . مردم دلخوشی از عملکرد اقتصادی دولت در بورس ندارند.ما به شخصه با این شرایط در انتخابات شرکت نمی کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا