فنر بازار سهام فشرده شد؛

پیش بینی بورس؛ خاطرات پاییز تکرار می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که محتمل ترین پیش بینی بورس تا پایان سال ادامه روند رکودی است. اما احتمالا سال آینده باید منتظر تکرار سناریو پاییز امسال باشیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، گزارش‌های پیش بینی بورس نشان می دهد که اخبار منفی تاثیر عمیقی بر بازار سهام گذاشته و اخبار مثبت تاثیرات آنی و مقطعی و کوتاه مدت داشته است؛ به بیان دیگر، هر اندازه که اخبار منفی منجر به نوسانات منفی در بورس می‌شود، اخبار مثبت قادر به ایجاد نوسان مثبت در بازار نیست.

به عنوان مثال خبر تعدیل سیاست عوارض صادراتی مواد خام و نیمه خام آن طور که باید نتوانست به موج مثبتی در بازار سهام تبدیل شود. همین مسئله سبب شد که شرایط رکودی در بازار سرمایه ادامه پیدا کند. از سوی دیگر انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی منجر به تشدید رکود معاملاتی در بازار سهام شد.

در این شرایط اگرچه بورس تا حدودی از شوک سنگین منفی هفته های اخیر خارج شده اما وقتی به ارزش معاملات که کمتر از ۴هزار میلیار تومان را ثبت کرده نگاه می کنیم متوجه می شویم که بازار سهام حال خوبی ندارد.

با در نظر گرفتن این شرایط و همچنین کنترل قیمت دلار به نظر می رسد که محتمل ترین پیش بینی بورس تا پایان سال ادامه حرکت نوسانی در محدوده های فعلی باشد. «جهان صنعت» در گفت و گو با یک کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه به تاثیر اخبار مثبت و منفی اخیر بر بازار سهام و پیش بینی بورس پرداخته است.

 عملا بازار سهام تعطیل است

ندا عباسی، کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه در گفت و گو با «جهان صنعت» گفت: با ارزش معاملات کمتر از ۴هزار میلیارد تومان عملا می توان گفت بورس تهران تعطیل است. به جز چند سهم پروژه ای در بازار سهام خبری نیست. نه خریدار دانه درشتی وجود دارد و نه  فروشنده ای که چیزی برایش باقی مانده باشد که بتواند با رِنج منفی آن را نقد کند.

او ادامه داد: افزایش انتظارات تورمی، داغ شدن بازار کالاهای سرمایه ای همچون طلا و ارز …  و در پی آن اتفاق افتادن سناریوهای تکراری برای کنترل قیمت دلار مثل گواهی سپرده های ۳۰ درصدی و ثبت نام  خودرو و غیره را در اوایل ماه شاهد بودیم . در آخرین اقدام رافائل گروسی قرار است راهی تهران شود. این پلن و بازی های مختلف برای کنترل انتظارات تورمی در نوع خود بسیار جالب است و دولت از هر دری که بتواند برای مهار تورم وارد می شود.

پیش بینی بورس تا پایان سال

عباسی عنوان کرد: فعلا قیمت دلار به محدوده ۵۵ هزار تومان رسیده و انتظار هم نمی رود که این سطح شکسته شود. مگر گروسی به کمک بازارساز بیاید.  با توجه به سیاست های انقباضی دولت و انتخابات پیشرو حداقل تا پایان سال محتمل ترین پیش بینی بورس ادامه رکود است‌.

او ادامه داد: سیستم بانکی هم در یکی از بدترین دوره های خود به سر می برد.  بدهی های هنگفتی در پی اضافه برداشت بانک ها  به بانک مرکزی ایجاد شده  که  در تاریخ بانکداری  بسیار بی سابقه است. این رقم تا شهریور ماه   ۵۲۰ همت بوده که حدود ۵۳ درصد از پایه پولی را تشکیل می دهد که قطعا تا پایان سال  هم بیشتر خواهد شد.

عباسی تاکید کرد: با انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی این  وضعیت بحرانی تر نیز می شود. از این رو دولت باید بسیار  تلاش کند که قیمت دلار را در همین محدوده‌های فعلی نگه دارد. با این شرایط فعلا بورس رکودی خواهد بود. به همین دلیل شاهد عدم واکنش به اخبار مثبت و واکنش شدید به اخبار منفی هستیم. به عنوان مثال خبر کاهش عوارض صادرات زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصولات نهایی را داشتیم ولی واکنش مثبتی در بازار شاهد نبودیم. اما با کوچک ترین اخبار منفی مثل تنش در خاورمیانه عکس العمل منفی شدیدی را از سوی سهامداران می بینیم.

پیش بینی بورس سال آینده؛ سناریو پاییز برای بورس تکرار می‌شود؟

عباسی تصریح کرد: در این بین یک نکته مثبت وجود دارد . زمانی  که شاهد موج ارزی هستیم که جنس این جنبش بیش از اینکه ریشه اقتصادی داشته باشد از  اخبار و وقایع سیاسی نشات می گیرد نباید انتظار داشت که فنر بورس هم به یکباره در پی جهش قیمت دلار رها شود‌. در شهریور سال گذشته،  فنر قیمت دلار به یکباره آزاد شد ولی در همان برهه ما شاهد ریزش در بورس بودیم. به طوری که این ریزش تا آبان و آذر ماه ادامه پیدا کرد. اما در آبان ماه  فنر فشرده شده بورس رها شد و توانست تاثیرات افزایش قیمت دلار را منعکس کند‌. پس با توجه به سابقه  نمودار شاخص کل بورس می‌توان این احتمال را برای پیش بینی بورس در نظر گرفت که که شاخص با یک فاصله و گپ زمانی از رشد قیمت دلار شروع به حرکت کند و با تاخیر، تاثیرات نرخ ارز را در دل خود جای دهد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 407662
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. بورس مانند چوپان درغگو شده ، وخیلی ها بازار سهام را دیگر آنقدر جدی نمیگیرن ، وزارت نفت تاثیر منفی زیادی روی بازار داشته ، و سخت است اعتماد را به بازار سرمایه باز گرداند ، من نوعی اعتماد کردم و سرمایه ام را وارد بازار سهام کردم اما نیک می دانم ضرر میکنم ، امیدوارم بازار برگردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا