پیش بینی بورس؛ عصر یخبندان بازار سهام تمام می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی بورس گفت: برای روزهای آتی نوسانات اندک با پیشتازی کوچک‌ترها همچنان مورد انتظار است و برای نمادهای بزرگ نیز نمی‌توان افت قیمت چشمگیری را انتظار داشت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، روزهای منفی و ریزشی بورس کماکان ادامه دارد. اتفاقی که روز گذشته هم به سیاق بیشتر روزهای دو، سه هفته اخیر تکرار شد. برخی از گزارش‌های پیش بینی بورس حاکی از آن است که ممکن است سرانجام بازار سهام در روزهای پایانی بهمن‌ماه از لاک دفاعی خود خارج شود و بتواند عقب‌نشینی‌های اخیر خود را جبران کند.

اگرچه از دست دادن مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی برای شاخص کل حائز‌ اهمیت است، اما به نظر می‌رسد فعلا شاخص در محدوده ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحدی مرز حمایتی جدیدی را تعریف کند. از سوی دیگر ادامه تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و آثار آن در اسفند‌ماه و حتی سال جدید نقطه امیدواری بعدی برای بازار سهام است که می‌تواند به روزهای ناخوش بورس پایان دهد.

البته همه اینها منوط به نوع استراتژی و برنامه‌های سیاستگذار است. در صورتی که بخشنامه‌های غافلگیر‌کننده همچنان ادامه داشته باشد، احتمالا آثار مثبت خبرهای پیش‌رو نیز خنثی خواهد شد. ضمن آنکه اخبار و اتفاقات بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان به عنوان یک ریسک بالقوه برای بورس مطرح است.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی روندهای اخیر بازار و پیش بینی بورس پرداخته است.

روزهای خوش سهام شرکت‌های کوچک بورس

امیر‌حسین جنانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: کم‌رمقی ارزش معاملات و کم‌خبری بازار در واپسین روزهای بهمن‌ماه از مشخصه این روزهای بازار سهام است. در حالی که بورس در سطوح ارزنده بنیادی و حمایت‌های مهم تکنیکالی قرار دارد و فقط نیازمند یک محرک بیرونی است تا از این عصر یخبندان خارج شود.

او ادامه داد: حرکت در سهم‌های کوچک بازار منطقی‌تر و مناسب‌تر به نظر می‌رسد و در شرایط فعلی حتی بسیاری از پول‌های حقوقی و صندوق‌ها نیز گرایش به این شیوه در خرید و فروش را پیش گرفته‌اند و توجه به سهم‌های کوچک بازار بیشتر شده است. این جریان سهم‌های کوچک و بازی هم‌وزن‌ها با هر حرکت سیاستگذار می‌تواند تاثیر قرار بگیرد و تغییر کند، یعنی درست در جایی که همه از همه چیز ناامید هستیم خبرهایی از تجدید ارزیابی‌ها یا به خصوص تغییرات نرخ دلار نیما می‌تواند در کلیت بازار اثرات بسزایی داشته باشد.

سقوط ارزش معاملات خرد

جنانی تصریح کرد: نوسان در هفته‌ معاملاتی جاری به اندازه‌ای بوده که منجر به بی‌اعتمادی حقیقی‌ها و سرعت بخشیدن به خروج پول از بورس شده است. مهم‌ترین سنجه پویایی بازار سهام که ارزش معاملات خرد است در هفته جاری وضعیت مطلوبی نداشته و گویای رکود و رخوت کامل در بطن بازار سهام ایجاد شده است. این متغیر آماری در دوران اوج قیمت‌ها در اواسط اردیبهشت که هر سه نماگر اصلی بورس در سقف‌‌‌های تاریخی خود قرار داشته‌اند، توانسته بود مقادیر بالای ۱۵‌هزار میلیارد‌‌‌ تومان را ثبت کند و اکنون ارزش معاملات نسبت به آن زمان تقریبا یک‌‌پنجم شده ‌‌‌است.

او اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در این مقاطع و پس از افت چشمگیر بازار سهام به روند برگشت کمک کند، بازگشت عقلانیت در برخی تصمیمات دولت مثل موضوع برگشت عوارض صادراتی مواد معدنی و بحث پالایشی‌ها و تغییر برخی بخشنامه‌ها است. موضوع دیگر قیمت دلار است و درنهایت زمزمه‌ها و اتفاقات مربوط به ماجرای خودرو و حتی عرضه دوباره در بورس کالا می‌تواند رخداد مهمی باشد که در صورت اتفاق افتادن عقلانیت سیاستگذار را نشان خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عامل دوم کاهش ریسک‌های بیرونی و سیاسی است که این موضوع کاهش ریسک بازار را به همراه داشته و اگر قیمت دلار بتواند خود را در محدوده ۵۴ و ۵۵ حفظ کند، دست به کار بزرگی زده و شرایط متفاوتی را ایجاد خواهد کرد. عامل سوم نیز که مهم‌ترین عامل در بین تمامی این موارد است، موضوع مهم ارزندگی بوده؛ موضوعی که از دل گزارش‌های مالی و وضعیت بنیادی و شرایط قیمت و سود شرکت‌ها به دست می‌آید.

پیش بینی بورس؛ بازار سهام از لاک دفاعی خارج می‌شود؟

جنانی در خصوص پیش بینی بورس و چشم انداز آتی بازار سهام گفت: اینکه چه زمانی این فشار برداشته می‌شود و با انقضای زمان می‌توان شاهد اتمام این اتفاقات بود، مشخص نیست. باید گفت شاید با اتمام مهلت سپرده ۳۰ درصد و همچنین پایان ثبت‌نام یکپارچه خودرو، بازار هم آرام‌آرام از اواخر بهمن از لاک دفاعی خود بیرون بیاید و تلاش بیشتری برای بهبود از خود نشان دهد. ماندگارترین عامل برای قیمت‌ها موضوع ارزندگی است و بازار در مدت طولانی نمی‌تواند زیر قیمت‌های ذاتی و به نوعی قیمت‌های ارزنده قطعی باقی بماند و در جایی جریان پول به آن واکنش نشان می‌دهد. اینکه در حال حاضر در شرایط ارزنده‌ای از نظر قیمت‌ها هستیم یا خیر به نظر فضای سود و قیمت این موضوع را تایید می‌کند. برای روزهای آتی نوسانات اندک با پیشتازی کوچک‌ترها همچنان مورد انتظار است و برای نمادهای بزرگ نیز با توجه به شرایط سختی که پشت سر گذاشته‌اند نمی‌توان افت قیمت چشمگیری را انتظار داشت.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 407957
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. بازهم کارشناسان دولتی با بهتر بگویم مزد بگیر نظرهای فًضایی میدهند اخه یکی نیست باینها بگوید کمی جرات داشته باشید و واقعیت را اعلام کنید با این نظرها مغز مردم را چه میبینید وقتی تصمیمات شبانه غیر قانونی برای کم شدن سود بشرکتها ابللغ میشودویا سود بانکی را از سود تمامی شرکتها بورسی بیشتر میکنند چرا باید سرمایه گذار ریسک ورود ببازار را بکند در طول حداقل یکسال تمامیسهامدران را باضررهای سنگین رساندن برو اقا کمی انصاف وشرف هم خوب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا