پارادوکس یک صنعت؛ ظرفیت خالی تولید، صادرات ممنوع، واردات آزاد!

به گزارش جهان صنعت نیوز، رشد تولید و توسعه صادرات به عنوان فاکتورهای اصلی رشد اقتصادی کشور هرچند در اظهارنظرهای مسوولان مورد تاکید ویژه قرار می‌گیرد، اما شواهد گویای آن است که برخی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های کشور هنوز متوجه اهمیت این موضوعات نشده‌اند. از این‌ رو همچنان مانع‌تراشی‌های زیادی بر سر راه تامین مواد اولیه تولید یا صادرات محصولات صنعتی وجود دارد. از جمله صنایعی که به شدت تحت تاثیر این سیاست‌های محدودزا در زمینه واردات و صادرات قرار گرفته‌اند، می‌توان به صنایع سلولزی اشاره کرد که دوام کار آنها با خطر جدی مواجه شده است.

آنچه در ارتباط با صنایع سلولزی قابل تامل است اینکه این صنایع نه‌تنها علی‌رغم آزادسازی واردات چوب با پوست از سوی وزارت جهاد کشاورزی، امکان واردات و تامین مواد اولیه را ندارند، بلکه در بخش صادرات نیز با وجود صدور مجوز آزادسازی صادرات ام‌دی‌اف خام از سوی معاون صنایع عمومی وزارت صمت، نمی‌توانند کالاهای خود را صادر کنند، به ‌طوری که به دلیل توقف صادرات ام‌دی‌اف خام به دلایل نامعلوم و ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی با سازمان‌های بالادستی، فعالان این بخش در سردرگمی به سر می‌برند و حتی خسارت‌های قابل توجهی به آنها تحمیل شده است.

علی سعیدی، مدیر گروه آرین سعید در واکنش به یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت یعنی ممنوعیت‌های واردات و صادرات به بهانه التهاب بازار داخلی گفت: صنعت سلولزی به‌ خصوص اوراق فشرده (ام‌دی‌اف) به دلیل رشد بسیار سریع در سال‌های گذشته، فعالان زیادی را به خود اختصاص داده، به ‌طوری که در ۱۰ سال گذشته ۱۸ واحد صنعتی در کشور فعالیت می‌کنند. در حال حاضر حدود ۵.۳ میلیون مترمکعب ظرفیت تولید آماده به کار دارند و حتی نزدیک به ۵۰۰ هزار مترمکعب دیگر نیز در دست احداث، نصب و راه‌اندازی است.

این فعال صنعتی ادامه داد: ۴ میلیون مترمکعب ظرفیت بالقوه در کشور وجود دارد، در حالی که کل تقاضای کشور به یک میلیون مترمکعب نمی‌رسد. طی ۵ سال گذشته این مقدار ۲.۵ میلیون مترمکعب بوده، اما به دلیل رکود و کاهش ساخت و ساز، این عدد به یک میلیون مترمکعب کاهش یافته است. نکته تاسف‌آور اینکه با وجود این حجم ظرفیت خالی در کشور، همچنان واردات با ارز ترجیحی و نرخ تعرفه‌های بسیار پایین انجام می‌شود، به ‌طوری که آمارهای گمرک نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته، روند کاهشی ایجاد نشده است.

مدیر گروه آرین سعید افزود: این روند و ادامه این سیاست‌ها باعث می‌شود عملا صنعت متوقف شود. همان‌طور که گفته شد، تقاضاهایی از کشورهای خاورمیانه و کشورهای همسایه وجود دارد، اما صنعتگران نمی‌توانند نیاز این کشورها را تامین کنند، چرا‌که حتی صادرات خام این محصولات نیز از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده است. این در حالی است که با وجود اعتقاد ارکان وزارت صمت نسبت به حل این موضوع و آماده‌سازی شرایط برای صادرات، همچنان این ممنوعیت تداوم دارد و با درهای بسته مواجه هستیم.

 

اخبار برگزیدهصنعت و معدنویدئو
شناسه : 407981
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا