دانشمندان راه مقابله با «مقاومت آنتی‌بیوتیکی» را کشف کردند

متخصصان دانشگاه هاروارد ترکیب جدیدی تولید کرده‌اند که بر فرآیند «مقاومت آنتی‌بیوتیکی» که بسیاری از داروهای امروزی را بی‌اثر کرده و جهان را به سمت یک بحران سلامت عمومی می‌برد، غلبه می‌کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، این ماده ترکیبی موسوم به «کرسومایسین» بسیاری از سویه‌های باکتری‌های مقاوم به دارو از جمله «استافیلوکوک اورئوس» و «سودوموناس آئروژینوزا» را از بین می‌برد.

این آنتی‌بیوتیک جدید به ریبوزوم‌های باکتریایی بهتر می‌چسبد که در واقع نوعی دستگاه زیست‌مولکولی است که سنتز پروتئین را کنترل می‌کند. بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های موجود در عملکرد ریبوزوم اختلال ایجاد می‌کنند، اما برخی باکتری‌ها تکامل پیدا کرده‌اند و سازوکارهای محافظتی دارند که جلو اثربخشی دارو را می‌گیرد.

کرسومایسین یکی از چند ترکیبی است که این گروه از دانشمندان ساخته‌اند تا بر ابرویروس‌ها غلبه کنند.

ترکیب آنتی‌بیوتیکی جدید با الهام از ساختارهای شیمیایی لینکوزامیدها ساخته شده است. گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها که کلیندامایسین هم جزو آنها است. اما این ترکیب جدید کاملا مصنوعی است. در این ترکیب تغییرهای شیمیایی داده شده که در داروهای فعلی موجود نیست.

اختلال در عملکرد ریبوزوم

باکتری‌ها با بیان‌های ژنی که آنزیم‌هایی موسوم به «متیل‌ترانسفراز آران‌ای ریبوزومی» تولید می‌کنند، می‌توانند مقابل داروهای آنتی‌بیوتیکی که ریبوزوم را هدف می‌گیرند مقاوم شوند. این آنزیم‌ها اجزای دارو را که طراحی شده‌اند تا به ریبوزوم بچسبند و عملکردش را مختل کنند محصور می‌کنند و در نهایت، مانع کار دارو می‌شوند.

متخصصان برای حل این مشکل ترکیب آنتی‌بیوتیک را طوری مهندسی کردند تا شکلی سخت و انعطاف‌ناپذیر داشته باشد و محکم‌تر به ریبوزوم بچسبند.

متخصصان می‌گویند مولکول این داروی جدید از قبل برای چسبیدن به ریبوزوم آماده‌ است. زیرا لازم نیست مانند داروهای موجود انرژی زیادی مصرف کند تا با ریبوزوم تطبیق پیدا کند.

آنتی‌بیوتیک؛ اساس پزشکی مدرن

به گزارش ایندیپندنت، آنتی‌بیوتیک اساس پزشکی مدرن است. بدون این دارو، بسیاری از روش‌های درمانی از جمله عمل جراحی، درمان سرطان و پیوند عضو ممکن نیست.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است در صورتی که اقدام فوری صورت نگیرد، مقاومت به آنتی‌بیوتیک می‌تواند به مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ منجر شود.

سازمان جهانی بهداشت همچنین متذکر شد که اطلاعات افراد در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها به‌شدت اندک است. به این معنی که ممکن است بدون اینکه بدانند، آنتی‌بیوتیک را به دلیلی اشتباه مصرف کنند.

ایسنا

دانش و فناوری
شناسه : 408809
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا