در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

غلط را درست اجرا می‌کنند / تورم گذشته برای حداقل حقوق آینده

یک فعال کارگری معتقد است که روند کنونی تعیین حداقل حقوق،‌ مسیر اشتباهی است که به درستی اجرا می‌شود!

به گزارش جهان صنعت نیوز،  روزهای پایانی سال و تکرار یک بحث همیشگی؛ تعیین حداقل حقوق. این روزها در حالی جلسات کمیته دستمزد برای تعیین حداقل حقوق کارگران در جریان است که به نظر نمی‌رسد خروجی آن، مطلوب کارگران باشد. به بیان دیگر،‌ با توجه به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت، میزان افزایش حداقل حقوق کارگران نیز احتمالا در همین محدوده باشد. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی،‌ تورم در محدوده ۴۰ درصدی قرار دارد.

فارغ از اینکه میزان افزایش حقوق کارگران نسبت به تورم کنونی اقتصاد کم‌تر است، روند کنونی تعیین دستمزد یک مشکلی اساسی دارد؛ مشکلی که معیشت کارگران را همواره با سختی روبرو می‌سازد.

تورم گذشته برای درآمد آینده!

این موضوع ناشی از این است که میزان افزایش حداقل حقوق بر اساس تورم کنونی است و نه تورم انتظاری آینده. به بیان دیگر،‌ میزان افزایش حقوق سال آینده بر اساس تورم کنونی تعیین می‌شود. این در حالی است که ممکن است سال آینده تورم بیش از میزان کنونی باشد. همین موضوع منجر شده که کارگران همواره در برابر تورم به شدت آسیب پذیر باشند.

علیرضا حیدری در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این باره اظهار داشت: آقایان در حالی شرایط را برای کارگران روز به روز دشوارتر می‌کنند که به پیشنهادات هیچ توجهی نشان نمی‌دهند و اصرار دارند، تصمیم‌ها و تشخیص‌های غلط خود را ادامه بدهند. در واقع توافق سال جاری که ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان معیشتِ مقطع بهمن ماه محسوب می شود، به سال  ۱۴۰۲مرتبط می شود. در حالیکه مصوبه ای که در بودجه ۱۴۰۳ تعیین می شود، برای سال بعد در نظر گرفته خواهد شد. یعنی دولتی‌ها معیشت کارگران را با یکسال تاخیر تعیین می‌کنند و نمی‌دانند که معیشت ۱۴۰۲ برای مزد ۱۴۰۲ است، نه ۱۴۰۳ و همچنین معیشت ۱۴۰۱ هم برای مزد ۱۴۰۱ بود.

مسیر اشتباه شورای عالی کار

کارشناس حوزه کارگری در ادامه گفت: متاسفانه شورای عالی کار هر ساله دستمزد سال بعد را با معیشت سال قبل محاسبه می‌کند که این به طور آشکار زندگی کارگران را با محدودیت‌های بسیار بیشتری روبرو می‌کند که این روند غلط است. دولت هم می‌داند که غلط است، اما واقعیت این است که عامدانه «غلط» را «درست» اجرا می‌کنند. یعنی می‌دانند، وقتی این مزد را می‌دهند، می‌توانند برای کارگر سبد معیشت تعیین کنند، با این معنی که هزینه نگه داشت یک زندگی چقدر است. پس الان با حقوقی که می‌دهند، درصدی از معیشت را پوشش می‌دهند.

او افزود: کار درست این است که اگر می‌خواهند، پیش بینی دستمزد سال آینده را انجام بدهند، باید معیشت ۱۴۰۳ را برای تعیین حقوق در نظر بگیرند. نه اینکه معیشت امروز برای تعیین میزان دستمزد فردا مورد توجه قرار بگیرد. این غلط است که تکرار می‌کنم، غلط را درست انجام می‌دهند و حتما هم می‌دانند، چه وضعیتی را برای کارگران رقم می‌زنند. ارتباط با مزد و معیشت کارگران به حکم منطق باید بر اساس انتظارات تورمی سال آینده، معیشت قطعی امروز به روزرسانی شده و بر اساس آن درباره میزان مزد سال آینده تصمیم گیری شود.

وی توضیح داد: این نوع تصمیم گیری در شرایطی است که همه می‌دانند، قشر کارگر به ویژه در ۲ سال گذشته با چه تهدید‌های جدی و نگران کننده اقتصادی روبرو شده است. پس می‌توان اینطور نتیجه گرفت که اگر دولتی‌ها اصرار به تداوم روند غیرکارشناسی‌ای که با واقعیت‌های اقتصادی همخوان نیست، داشته باشد کارگران به استقبال موقعیتی خواهند رفت که نتوانند با دستمزدشان حتی نیمی از نیاز‌های شان را برطرف کنند.

حیدری در پایان گفت: این درست که کشور تحریم است، این درست دولت با کسری بودجه مواجه است، این درست که اقتصاد ایران بحران‌های زیادی دارد و …، اما با همه این اوصاف، بی توجهی آشکاری که به شرایط قشر کارگر می‌شود، به هیچ وجه توجیه شدنی نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 408829
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا