تعرفه واردات انواع خودروهای برقی مشخص شد

حسن کریمی‌ سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، اطلاعاتی درباره تعرفه واردات خودروهای برقی به ایران ارائه داد. او گفت: از آنجا که چین خودروهای برقی را با کیفیت مطلوب و قیمت‌های رقابتی تولیدکرده، بیشتر خودروهای برقی که به ایران وارد می‌شوند محصول این کشور هستند. اما واردات از کشورهای اروپایی هم صورت می‌گیرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حسن کریمی‌ سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت از آخرین وضعیت پیشرفت این طرح گفت. وی توضیح داد: برای خودروهایی که کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند و برای حمل و نقل عمومی و تبدیل‌شدن به تاکسی مناسب هستند، یک درصد تعرفه واردات تعریف‌ شده‌است. اما برای خودروهایی که بین ۲۰ هزار یورو تا ۳۰ هزار یورو قیمت قرار دارند ۱۱ درصد و برای خودروهایی که بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار یورو قیمت دارند ۲۶ درصد تعرفه واردات تعریف شده‌است. وی افزود: در تلاش هستیم واردات خودرو به واسطه شرکت‌های خودروساز صورت بگیرد.

تعرفه‌های واردات خودروهای برقی:

خودروهای با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو:
– تعرفه واردات: ۱ درصد
– مناسب برای حمل و نقل عمومی و تبدیل به تاکسی

خودروهای با قیمت بین ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار یورو:
– تعرفه واردات: ۱۱ درصد

خودروهای با قیمت بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار یورو:
– تعرفه واردات: ۲۶ درصد

برقی سازی حمل و نقل عمومی

کریمی‌ سنجری ادامه داد: برقی‌سازی خودرو در ایران با تاکسی‌های برقی و در حمل و نقل عمومی آغاز می‌شود. بنابراین در اجرای این طرح نیاز به همکاری تاکسی‌رانی‌ها و شهرداری‌ها است تا در بازارسازی برای این خودروها یاری‌رسان باشند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت اضافه‌کرد: برای تشویق رانندگان تاکسی به خرید خودروهای برقی به همکاری وزارت نیرو برای تامین برق و توسعه ایستگاه‌های شارژ نیاز است. همچنین وزارت نفت نیز در پرداخت منابع حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی با برقی‌سازی خودروها باید با وزارت صمت همکاری لازم را داشته باشد. در کنار اینها همیاری وزارت کشور نیز در پیشبرد این طرح مهم و اثرگذار است.

کریمی‌ سنجری از پیشرفت طرح خودروهای برقی با شیب ملایم خبر داد و اظهار کرد: خودروسازان کشور نیز بر روی پلتفرم‌های برقی کار می‌کنند. در سال آینده دو پلتفرم داخلی خودروی برقی به بازار ارائه می‌شود.

وی درباره مبادی وارداتی خودروهای برقی گفت: از آنجا که چین خودروهای برقی را با کیفیت مطلوب و قیمت‌های رقابتی تولیدکرده بیشتر خودروهای برقی که به ایران وارد می‌شود محصول این کشور است. اما واردات از کشورهای اروپایی هم صورت می‌گیرد.

رونمایی از ایستگاه شارژ در اصفهان

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در ادامه از استقرار ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران گفت و افزود: در تلاش هستیم در ماه آینده از ایستگاه‌های شارژ در اصفهان رونمایی شود. البته راه‌اندازی این ایستگاه‌ها تنها به کلان‌شهرهای تهران و اصفهان محدود نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که وزارت نیرو برق ایستگاه‌ها را تامین نکند نمی‌توان ایستگاه‌ها را توسعه داد.

کریمی‌ سنجری هدف اصلی وزارت صمت را از توسعه برقی‌سازی خودروها در کشور حل مشکل ناترازی مصرف بنزین اعلام کرد. او خاطرنشان کرد: دولت یارانه زیادی برای بنزین می‌پردازد. تامین بنزین به مراحل دشواری وارد شده‌است. علاوه بر اینها آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیز مشکلی جدی است.

وی یادآور شد: برقی‌سازی خودرو می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که درآمد حاصل از صرفه‌جویی در مصرف بنزین برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شود. این اتفاق می‌تواند از مصرف سوخت‌های فسیلی بکاهد و تولید برق به ویژه از منابع تجدیدپذیر را افزایش دهد.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در پاسخ به سوالی درباره نحوه تامین برق خودروهای برقی در زمان اوج‌گیری مصرف کشور در فصل‌های گرم سال گفت: تاکسی‌ها شب‌شارژ هستند بنابراین در ساعاتی خارج از اوج مصرف برق امکان شارژ آنها وجود دارد.

بیت ران

خودرو
شناسه : 408844
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا