خواب زمستانی بازار خودرو؛

شب عید بی‌رونق بازار خودرو

کم‌کم به بازار شب عید نزدیک می‌شویم با این تفاوت که امسال خرید و فروش آنچنانی در بازار خودرو نیست و این بازار تقریبا در رکود به سر می‌برد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، وضعیت به گونه‌ای جلو رفته که به نظر می‌رسد امسال از بازار شب عید سال‌های گذشته خبری نخواهد بود و اکثر مردم همچنان تمایلی از خرید خودرو نشان نمی‌دهند و اغلب چشم انتظار افت بیشتر قیمت‌ خودرو هستند.

البته آنطور که فعالان بازار خودرو می‌گویند، این بازار مدت‌هاست به دلیل قیمت‌های فضایی درگیر رکود و افت تقاضا شده، اما همزمانی کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت خودرو در بازار با عدم تحقق وعده‌های وزارت صمت در حوزه واردات خودرو و البته عدم ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، موجب عمیق‌تر شدن این رکود شده است.

سیاستگذاران وزارت صمت برخلاف برنامه‌های خود قدم برداشته‌اند و تا حد زیادی به تعمیق شرایط فعلی دامن زده‌اند. در حال حاضر مشتریان حاضر در بازار خودرو چالش‌های متعددی را تجربه می‌کنند؛ از افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در کارخانه گرفته تا عدم امکان تحویل برخی خودروها به خاطر تغییر قوانین استاندارد و چشم انتظاری برای واردات خودروهای نو و کارکرده.

آرامش بازار خودرو پس از جهش زمستانی قیمت‌ها

در این بین قیمت خودرو که تقریبا از نیمه نخست امسال تغییر آنچنانی نکرده بود طی یکی دو ماه گذشته به دلیل مسائل مختلفی اعم از رشد ناگهانی قیمت ارز، انتشار خبر فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت حاشیه بازار و عرضه قطره‌چکانی خودرو افزایش چشمگیری یافت. به گونه‌ای که در برخی از خودروها شاهد رشد تا ۲۰۰ میلیونی قیمت نیز بودیم.

با این حال طی یکی دو هفته اخیر قیمت خودرو مسیر نزولی را در پیش گرفت و قیمت خودروها به ویژه خودروهای مونتاژی با کاهش اندکی مواجه شد. اما پس از آن قیمت‌ها دیگر تغییر خاصی نکرد.

رکود بازار خودرو ادامه دارد

در حال حاضر قیمت‌ خودرو نه‌تنها نسبت به فصل پاییز همچنان بالاست، بلکه وضعیت عرضه نیز تعریف چندانی ندارد. این در حالی است که سابق بر این بازار خودرو در ایام پایانی سال شاهد رونق تقاضا بود و اغلب مشتریان در این روزها برای خرید خودرو وارد بازار می‌شدند. اما امسال به دلیل بالا بودن قیمت‌ها، عدم تحقق وعده‌های وزارت صمت مبنی بر واردات خودرو اعم از نو و کارکرده و ناامیدی مردم از خرید خودروهای وارداتی، کاهش روزافزون قدرت خرید مردم و عرضه نامناسب خودرو بازار درگیر رکود عمیقی شده است و دیگر خبری از رونق‌های شب عید سنوات قبل نیست.

وضعیت قیمت خودرو در بازار آزاد

بررسی قیمت خودروها در بخش خودروهای مونتاژی نشان می‌دهد لاماری که حدود دو هفته پیش از ۲ میلیارد تومان به حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ریزش کرده بود بر همین قیمت مانده است. قیمت ‌هایما از حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون به یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون کاهش یافته است. قیمت تیگو۷ نیز که از دو میلیارد تومان فراتر رفته بود به حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

بررسی قیمت خودروهای داخلی پرتقاضا نیز بیانگر آن است که قیمت خودروها در این بخش از حدود ۵ تا ۳۰ میلیون تومان با کاهش مواجه شده است؛ به عنوان نمونه قیمت کوییک از حدود ۳۹۰ میلیون تومان به ۳۸۵ میلیون تومان و قیمت دنا نیز از ۹۹۰ میلیون تومان به ۹۵۰ میلیون تومان رسیده است. خودروی سورن نیز حدود ۱۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و از ۶۹۵ میلیون به ۶۸۰ میلیون تومان تغییر یافته است. دنا اتوماتیک فول ۳۰ میلیون تومان، دنا اتومات معمولی ۲۳ تومان و رانا پلاس ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده‌اند.

پیش بینی قیمت خودرو ؛ بازار در رکود کامل به سر می‎برد

سعید موتمنی رییس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در مورد وضعیت بازار در آستانه شب عید با بیان اینکه مدت‌هاست خودرو در بازار کم شده و آنطور که باید عرضه نمی‌شود، به «جهان‌صنعت» گفت: بیش از یک سال است که بازار خودرو راکد شده و در حال حاضر نیز همچنان شرایط رکودی بر بازار حاکم است و اتفاق خاصی در این بخش نیفتاده است. مشتری در بازار نیست و تقاضای خودرو تغییری نکرده است.

وی افزود: قیمت انواع خودرو اعم از داخلی و مونتاژی بالاست و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تمایلی به خرید خودرو ندارند. البته چندی پیش به دلیل فاکتور شدن چند خودرو، شاهد افت تقریبی قیمت‌ها در بازار بودیم که البته پس از آن دیگر شاهد تغییری نبوده‌ایم و قیمت‌ها تقریبا ثابت بوده‌اند.

موتمنی با بیان اینکه فاکتور شدن چند خودروی مونتاژی در هفته‌های گذشته توسط کارخانه‌ها قیمت این خودروها را پایین آورد، تصریح کرد: اغلب خودروهای مونتاژی در گروه خودروهای پرتقاضای ایرانی قرار ندارند و وقتی چندی پیش تعدادی خودروی مونتاژی فاکتور شد قیمت‌ها در این بخش کاهش نسبی یافت. با توجه به اینکه خودروهای مونتاژی جزو خودروهای پرتقاضا نیستند و حتی گاه با هدف واسطه‌گری و فروش دوباره خریداری می‌شوند، بنابراین برای ایجاد تغییر در بازار نیاز داریم که عرضه خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی بیشتر شود تا بازار تکان بخورد.

وی یادآور شد: تقاضاهای مربوط به خودروهای مونتاژی اغلب واقعی نبوده و کاذب است، چراکه قیمت نسبتا بالایی دارند و معمولا بعد از خرید به منظور سودآوری، مجدد فروخته می‌شوند.

خرید و فروش در بازار خودرو به صفر رسیده است

این فعال بازار خودرو با تاکید بر رکود بازار خودرو تصریح کرد: بازار خودرو آرام و بدون مشتری است و خرید و فروش در نقطه صفر قرار دارد. نکته مهم اینجاست که با توجه به نبود مشتری در بازار نباید قیمت خودرو تا این حد بالا باشد. بالا بودن اینچنینی قیمت خودرو بیانگر عرضه کم خودرو است. بازار خودرو یک نیازی دارد که اگر تامین شود این میزان از افزایش قیمت‌ها را نخواهیم داشت و قیمت‌ها در بازار می‌شکند.

موتمنی تاکید کرد: بارها گفته‌ایم که مشکل خودرو، میزان عرضه آن است. عرضه قطره‌چکانی خودرو و نابرابری عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود ضمن اینکه در این شرایط عوامل مختلف از جمله افزایش قیمت ارز نیز روی قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد. همه اینها در شرایطی است که به دلیل کاهش قدرت خرید، مصرف‌کننده خاصی هم در بازار وجود ندارد.

شرط کاهش قیمت خودرو

نکته قابل توجه آنکه دولت و مجلس به منظور کنترل بازار خودرو و کشیدن ترمز افزایش قیمت‌های نجومی اقدام به آزادسازی واردات خودرو کردند، اما آنچه که امروز در واقعیت رخ داده واردات و عرضه قطره‌چکانی خودروهای وارداتی است.

این در حالی است که کارشناسان شرط اصلی کنترل بازار و قیمت خودرو را افزایش واردات خودرو و ایجاد کردن شرایط رقابتی در بازار عنوان کرده‌اند تا با ورود خودروهای متنوع و باکیفیت خارجی، قیمت‌های غیرواقعی خودروها اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی در بازار بشکند.

حجت‌الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت بازار خودرو در شب عید گفته است: به تازگی تعدادی خودرو وارد کشور شده است، اما روند واردات کُند است که در این رابطه از دولت درخواست کرده‌ایم این روند را سرعت ببخشند، چراکه با نزدیک شدن به شب عید مردم مبادرت به خرید خودرو می‌کنند و این عامل می‌تواند در تنظیم بازار و شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

فیروزی با تاکید بر لزوم افزایش واردات خودرو تصریح کرد: برای کنترل و تنظیم قیمت خودرو، بحث واردات مطرح شده تا با متناسب‌سازی عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در کشور پایین بیاید.

وی اضافه کرد: اگر این روند تا روزهای منتهی به عید نوروز سرعت گیرد، شب عید شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود و اگر این روند با کُندی فعلی پیش برود، قیمت‌ خودرو هم کاهشی نخواهد بود.

گره کور واردات خودرو به برقی ها رسید

نکته قابل توجه آنکه حتی وعده‌های وزارت صمت در مورد واردات خودروهای برقی هم محقق نشده و طبق آمار رسمی تاکنون ۶۰۰ خودروی برقی وارد کشور شده است. وزارت صمت نه‌تنها نسبت به واردات خودروهای بنزینی نو مبادرتی نورزیده، بلکه وعده‌های پرتکرار خود را مبنی بر واردات خودروهای برقی نیز نتوانسته محقق کند.

از سوی دیگر نیز همچنان خبری از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیست. این در حالی است که وقتی اعلام شد دولت و مجلس با واردات این خودروها موافقت کرده‌اند بازار واکنش سریعی نشان داد و قیمت‌ها تکان اساسی خورد، اما با طولانی شدن فرآیند ابلاغ آیین‌نامه مذکور که همچنان نیز ادامه دارد، روند نزولی شدن قیمت‌ها در بازار به یکباره متوقف شد و همان‌طور که اشاره شد در مقطعی نیز افزایش‌های قابل توجهی را پشت‌سر گذاشت.

اخبار برگزیدهخودروویدئو
شناسه : 408931
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا