مخازن سدهای مهم کشور فقط ۴۳ درصد آب دارند

سخنگوی صنعت آب کشور با اعلام اینکه میزان ورود آب به سدهای کشور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است، گفت: حجم آب موجود مخازن سدها با وجود ۴۳ درصد پرشدگی، همچنان ۷ درصد نسبت سال گذشته کمتر است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  از شرکت مدیریت منابع آب ایران، فیروز قاسم‌زاده با اشاره به وضعیت برخی سدهای مهم کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه جاری، اظهار داشت: مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه با موجودی مخزنی ۶۴۶ میلیون مترمکعب، دارای ۳۹ درصد پرشدگی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. در استان اصفهان و سد زاینده‌رود نیز با ۲۲ درصد پرشدگی، شاهد افزایش ۱۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

کاهش ۲۰ درصدی ورودی آب به سدهای مهم کشور

وی در خصوص وضعیت کلی مخازن سدهای کشور تا تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: ورودی سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون ۸.۸۲ میلیارد مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۱.۰۵ میلیارد مترمکعب بوده، لذا ورودی سدها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به افزایش خروجی سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ مذکور به میزان ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته، افزود: در سال گذشته میزان آب خروجی از سدهای کشور معادل ۷.۴۲ میلیارد مترمکعب بوده است که این میزان در سال جاری با کاهش بارش‌ها و عدم امکان استفاده از بارش مستقیم در مصارف کشاورزی، به ۹.۲۶ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

قاسم‌زاده تاکید کرد: حجم آب موجود مخازن سدها با وجود ۴۳ درصد پرشدگی و حجمی معادل ۲۱.۶۳ میلیارد مترمکعب، همچنان ۷ درصد نسبت سال گذشته کمتر است و بارش‌های خوب چند روز گذشته نتوانست جبران کمبودهای منابع آب باشد.

متوسط بارش کشور ۳۶ درصد کاهش یافته است

وی بیان کرد: متوسط بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۷ بهمن‌ماه در مقایسه با شرایط نرمال، ۳۶ درصد کاهش یافته است. همچنین در مقایسه با سال گذشته، بارش کشور نشان‌دهنده کاهش ۳۱ درصدی است.

سخنگوی صنعت آب گفت: شرایط حاکم برای بارش‌های سال جاری به عنوان چهارمین سال خشک متوالی و به تبع آن وضعیت منابع آب، ضرورت توجه جدی به مقوله مصرف را می‌رساند تا با مشارکت همگانی در امر مدیریت مصرف آب، پایداری در بهره‌مندی از این نعمت ارزشمند الهی حاصل شود.

ایرنا

نفت و پتروشیمی
شناسه : 409005
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا