وزیر صمت در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران مطرح کرد؛

هم رانت می‌گیرند و هم می‌خواهند قیمت تعیین کنند

پس از مدت‌ها نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با حضور وزیر صمت برگزار شد و فعالان بخش خصوص به بیان معضلات خود پرداختند.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  نهمین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران با حضور صمد حسن زاده رئیس جدید اتاق بازرگانی،‌ عباس علی آبادی وزیر صمت و سایر فعالان اقتصادی برگزار شد. با توجه به حواشی چند ماه گذشته اتاق بازرگانی، این برای اولین بار بود که وزیر صمت در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران حضور پیدا می‌کرد.

در این نشست رئیس اتاق بازرگانی و سایر اعضا به بیان مهم‌ترین چالش‌های فعالان اقتصادی پرداختند. قیمت گذاری دستوری، معضل تامین مالی، سیاستگذاری دستوری در بخش‌های مختلف اقتصادی، افزایش عوارض صادراتی، سرکوب قیمت دلار صادرکنندگان، ممنوعیت‌های خلق الساعه واردات و صادرات از جمله مهم‌ترین انتقاداتی بود که فعالان بخش خصوص در حضور وزیر صمت بیان کردند.

با تعامل سازنده باید مسائل بررسی شود

علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست در پاسخ به انتقادات مطرح شده گفت: با مطالب و گفته‌های فعالان بخش خصوصی آشنا هستم؛ من هم مانند شما سال‌ها با این مشکلات دست‌وپنجه نرم کرده و در این شرایط کار کرده‌ام؛ کما اینکه شما هم در این شرایط کار می‌کنید و به تعبیری رنج در گنج است.

علی‌آبادی ادامه داد: من گفته‌های بخش خصوصی را شنیدم و همه اینها درست است. امروز صبح جلسه‌ای با رئیس‌جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس بانک مرکزی داشتیم و در آن جلسه هم به همین موضوع‌ها اشاره شد. البته باید صحبت‌های طرف مقابل را هم شنید. با تعامل سازنده باید مسائل بررسی شود و درنهایت راه‌حل‌هایی ارائه شود.

او افزود: من و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی داریم در نشست کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران با حضور همه ذی‌نفعان حضور داشته باشیم. بخشی از این مشکلات را می‌توان در آن نشست‌ها برطرف کرد و بخشی هم باید در هیات دولت مطرح شود.

باید به سایر مسائل تاثیرگذار هم توجه کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در کنار مسائل روزمره باید به مسائل تأثیرگذار دیگر هم توجه کرد. اطلاع ما از هوش مصنوعی در حد دیتاست ولی فهم دقیق و جامع نداریم. این مسائل همانی است که جهان اول و دوم و سوم را ساخت و بی‌توجهی به این موارد تحول ساز، مشکل‌آفرین است.

علی‌آبادی تصریح کرد: از روی برخی از مسائل باید عبور کرد؛ ما هنوز هم نتوانسته‌ایم قیمت بنزین را حل کنیم و با آدرس اشتباه دادن با مسائل برخورد می‌کنیم. نباید در محاسبات خود اشتباه کنیم.

برخی شرکت‌ها از همه رانت ها استفاده می‌کنند

او ادامه داد: درباره عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها و نرخ ارز، نظر خود را گفته‌ام ولی مشکلاتی هم وجود دارد و برخی شرکت‌ها از همه رانت‌ها استفاده می‌کنند و درنهایت می‌خواهند تعیین قیمت هم به عهده آن‌ها باشد. باید از نگاه ملت هم به مسئله نگاه کنید. اما وقتی فردی با تکیه‌بر دانش خود، کالایی خلق کرده و از رانتی استفاده نکرده، باید از آن حمایت کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: همه سؤالات را در نشست کمیسیون‌ها جواب می‌دهم. ناترازی آب، برق و گاز واقعیت است و در کمیسیون‌های تخصصی باید برای حل این مشکلات راه‌حل دهید؛ اما برای بالا بردن بهره‌وری و کاهش مصرف هم راه‌حل داشته باشید.

او تصریح کرد: ما از اتاق ایران با تمام قوا حمایت می‌کنیم. مقام معظم رهبری معتقدند که همه‌چیز را به بخش خصوصی بسپارید و باید دولت نظارت کند. باید راهی پیدا کنیم و در مسیر درست این مسئله محقق شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار شماست. من یکی از معاون‌های خود، آقای فولادگر را مأمور می‌کنم تا جلسات منظمی را با بخش خصوصی تنظیم کند و معاون معدنی در جلسات کمیسیون معدن حضور داشته باشند.

علی‌آبادی افزود: باید تجارت را توسعه دهیم. البته با کشورهایی تجارت آزاد و تجارت ترجیحی داریم؛ مشکلاتی هم هست که باید این مشکلات برطرف شود. باید سند راهبردی حوزه صنعت تدوین شود. در این سند باید تمرکز را بر رفع مشکلات گلوگاه‌های کشور بگذاریم. بعد بر اقداماتی که ثروت آفرین و اشتغال آفرین است، تأکید شود.

او ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، راهکارها و مدل‌هایی وجود دارد که می‌توانیم در کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران درباره آن‌ها گفت‌وگو کرده و به راهبرد مشترک برسیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 409037
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا