یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد؛

پیش بینی بورس؛ بازار سهام بالاخره سبز خواهد شد؟

هر چند بازار سهم بالاخره رنگ سبز را به خود دیده اما همچنان ناامیدی در گزارش‌های پیش بینی بورس مشخص است. در این شرایط آیا می‌توان به صعود بازار سهام امیدوار بود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بعد از مدت‌ها روزهای قرمز و منفی‌های سنگین، روز گذشته بازار سهام تا حدودی برگشت، اما نگرانی‌ها در گزارش‌های پیش بینی بورس بسیار جدی است.

پس از چهار روز متوالی منفی، نقشه بازار سهام رخ سبز به خود گرفت. با این وجود پرتفوی سهامداران تغییر چندانی نکرد. کارشناسان معتقدند بورس تهران در روز میانی هفته شانس زیادی برای ادامه جریان معاملات تعادلی خود و ایستادن در سوی سبز بازار سهام دارد.

در راستای پیش‌بینی بورس دوشنبه، کارشناسان انتظار دارند بازار متعادل و تمایل نسبت به مثبت شدن دارد. در صورتی که پمپاژ اخبار مثبت در بازار سهام صورت بگیرد، ممکن است رویه فرسایشی معاملات تغییر کند.

 با این وجود در این شرایط فضای نااطمینانی بسیار در بازار عمیق و جدی است و برخی معتقدند که تصمیمات اخیر دولت و بازارساز در صورتی که در اسفند‌ماه هم ادامه پیدا کند منجر به وضعیت بدتر بازار در این ماه می‌شود.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی آینده بازار سهام و پیش بینی بورس در کوتاه‌مدت پرداخته است.

بورس بازنده اصلی تورم

سپیده منصوری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: سهامداران بهمن ماه بسیار بدی را پشت سر گذاشتند، در حالی که دی ماه نیز چندان مطلوب نبود. در واقع ماه‌های گذشته چنگی به دل نمی‌زد و ۱۰ ماه آزگار است که بازار سهام در افت و رکود به سر می‌برد. تا به اینجا بورس در مقایسه با سایر بازارها کمترین بازدهی را کسب کرده و تمام بازارها در برابر تورم ویران‌کننده بازنده بوده‌اند و هیچ کدام نتوانستند تورم را پوشش دهند.

او ادامه داد: سیاست‌های غلط اقتصادی دولت موجب شده است بازار سهام در عین ارزندگی انگیزه کافی برای حرکت و رشد نداشته باشد و فعلا در مسیر سرد و رکود فعلی به سر ببرد. مسیر رشد بازار با ترکیبی از اتفاقات و رویدادهای عملی و کارا میسر می‌شود نه با حرف و ادعا. از نظر وضعیت صورت سود و زیان وضعیت بدتر هم بوده و تحت تاثیر سیاست‌های مالی دولت به‌طور مداوم هزینه شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و درآمد‌ها کمتر شده و در نهایت حاشیه سود آنها افت کرده است.

پیش بینی بورس؛ چرا بازار سهام رشد نمی‌کند؟

منصوری اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از مولفه‌های حرکت در دل بازار بورس وجود دارد، اما در وزن‌کشی هنوز عوامل منفی نقش بیشتر و موثرتری دارند. برای مسیر رشد همواره دو چیز نیاز است؛ ارزندگی و جریان پول. ارزندگی شامل ترکیبی از شرایط قیمتی و بنیادی یک سهم است که در حال حاضر بازار سهام در بهترین مقطع و پایین‌ترین p/e خود قرار دارد که این نشان می‌دهد از جنبه ارزندگی شرایط مناسبی وجود دارد. اخبار تجدید ارزیابی‌ها نیز می‌تواند جزو همین ارزندگی به حساب بیاید.

این تحلیلگر بورس در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: دغدغه اصلی بازار سهام جریان پول است. در فضای فعلی دولت با تصمیمات خلق‌الساعه خود که آخرین آن نرخ ۳۰ درصدی اوراق بود به‌طور کلی انگیزه جریان پول برای ورود به بازار سهام را از بین برد. این تصمیم اخیر هم از بُعد روانی و هم عملیاتی جریان پول را با چالش رو‌به‌رو کرده و هم شدت خروج پول از بازار و صندوق‌های درآمد ثابت را افزایش داده و به‌طور کلی هدایت پول به سمت سهام بزرگ و بنیادی را با مشکل رو‌به‌رو کرده است. در حال حاضر با وجود اخبار منفی موضوع تجدید ارزیابی‌ها و احتمال از‌سر‌گرفته شدن آن در برخی شرکت‌های بزرگ، همچنین تعدیل نرخ دلار نیما می‌تواند امیدواری را برای پیش بینی بورس هفته‌های آینده افزایش دهد‌.

بورس
شناسه : 409486
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا