قیمت مسکن در دسترس نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز،  رکود و تورم در بازار مسکن یک طرف، نبود گزارش های شفاف آماری مشکل دیگری است که تحلیل در این بازار را سخت و تقریبا غیرممکن کرده است. هرچند دولت سیزدهم از ابتدای تشکیل وعده به حل مشکلات مسکن را مطرح کرد اما دستکم تا به امروز که بیش از دو سال از عمر این دولت می گذرد، این وعده نه تنها محقق نشده، بلکه اوضاع مسکن به مراتب بدتر هم شده است.

گرانی در کلان شهرها بیداد می کند، گزارشی هم وجود ندارد که آخرین نرخ تقاضا و یا مالکیت مسکن به کجا رسیده تا چشم اندازی برای این بازار باشد. ازآخرین گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ منتشر شده ۳۹ ماهه گذشته است و این دفتر گزارش تحولات بازار مسکن را منتشر نکرده است.

در همین ۳۹ ماه، قیمت مسکن سر به فلک کشیده است. گزارش های غیررسمی نشان می دهد که در تهران متوسط قیمت مسکن از مرز ۸۰ میلیون تومان گذشته است، این در حالی است که آخرین آمارهای رسمی مربوط به آبان‌ماه سال ۹۹ متوسط قیمت مسکن در تهران را ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام کرده بود.

اگر فرض را بیشترین قیمت اعلام‌شده آبان‌ماه سال ۹۹ یعنی ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، متوسط قیمت مسکن در تهران ۴۳۳ درصد افزایش یافته است.

واقعیت آن است که بازار مسکن به‌عنوان یکی از بازارهای اقتصادی است که از تحولات سایر بازارها به‌خصوص ارز و تورم عمومی تاثیر می‌پذیرد و انتشار یا عدم انتشار گزارش تحولات، تاثیری در روند رو به جلو افزایش قیمت‌ها در آن ندارد.

ضمن آنکه سازندگان و انبوه‌سازان مسکن به‌واسطه عدم انتشار گزارش‌های بازار مسکن نمی‌توانند بر اساس نیازهای کشور برنامه‌ریزی کنند. موضوعی که به رکود تورمی بازار مسکن دامن زده و باعث کاهش قدرت خرید مردم برای ورود به این بخش می‌شود و به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

مسکنویدئو
شناسه : 409540
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا