کووید۱۹ نرفته برگشت؛

بازگشت هیولای کرونا

بار دیگر زمزمه‌های ورود سویه جدید کرونا به ایران نگرانی‌های جدی‌ای را در میان پزشکان ایجاد کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، این روزها نیمی از پزشکان عفونی دوباره مردم را به استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی تشویق می‌کنند. به گفته آنها، تعداد مراجعان با علائم بیماری کرونا بیشتر شده است و حالا که در آستانه ۴ سالگی این ویروس کرونا هستیم باید بیش از همیشه مراقب رفتارهای خود باشیم، چراکه بیش نیمی از جمعیت کشور واکسینه شده‌اند، اما حداقل ۲ سال از آن می‌گذرد و احتمالا تاثیر واکسن کمتر شده است.

هشدارهای سویه جدید کرونا

با اینکه هشدارهایی درخصوص انتشار سویه جدید کرونا شده بود، اما هنوز به ایران نرسیده بود ولی پس از اینکه ورود سویه جدید کرونا بارها توسط مسوولان کشور تکذیب شد، دیروز رییس انستیتو پاستور ایران از شناسایی اولین نمونه ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا موسوم به ۱٫JN خبر داد. «رحیم سروری» رییس انستیتو پاستور ایران از شناسایی یک مورد ابتلا به سویه جدید کرونا موسوم به ۱ JN خبر داد و اظهار کرد:« سویه غالب کرونا در جهان سویه‌ای جهش‌یافته به نام «جی‌ان‌وان» است که حدود ۶۰ درصد در آمریکا شیوع دارد و در ایران نیز اولین مورد ابتلا به این سویه کرونا شناسایی شده است.»

وی افزود: «مردم نباید نگرانی خاصی از بابت این سویه کرونا داشته باشند، زیرا علائم مربوط به آن خفیف و مشابه سرماخوردگی است‌.» بنابراین رسما ورود این سویه تایید شد.

زیرسویه ۱ JN کرونا

طبق آخرین اطلاعات موجود، زیرسویه ۱ JN تا پایان ژانویه سال میلادی جاری، به گسترده‌ترین پاتوژن در ایالات متحده آمریکا تبدیل شد که حدود ۸۳ تا ۸۸ درصد از موارد ابتلا به بیماری در این فصل را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر، ۱٫JN تاکنون به عنوان شایع‌ترین زیرمجموعه کووید-۱۹ شناخته می‌شود.

این زیرسویه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله: هند، چین، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا یافت شده است. همچنین اولین مورد ابتلا به زیرسویه ۱ JN در ایران نیز طی روز گذشته (۳۰ بهمن) شناسایی شد. پیش‌بینی تکامل ویروس کرونا و زیرمجموعه‌های آن دشوار است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) تخمین می‌زند که موارد ابتلا به ۱٫JN تا پایان زمستان، رقم قابل توجهی خواهد بود. همچنین به گفته این سازمان، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زیرسویه ۱ JN  باعث بیماری در سطوح شدیدتر می‌شود وجود ندارد، اما گسترش و انتشار سریع آن نشان می‌دهد که نسبت به سایر واریانت‌های در گردش، هم پتانسیل انتقال سریع‌تر و بیشتری دارد و هم در زمینه دور زدن سیستم ایمنی بدن قوی‌تر عمل می‌کند.

پیدایش زیرسویه ۱ JN  از کجاست؟

زیرسویه ۱ JN نخستین بار در سپتامبر ۲۰۲۳ در ایالات متحده آمریکا ظاهر شد. این زیرسویه یکی از زیرشاخه‌های «پیرولا – با نام رسمی» ۸۶/۲ .BA است. پیرولا نیز یکی از زیرسویه‌های غالب امیکرون است که شهریور ماه امسال فراگیر شد.

 تفاوت بین ۸۶/ ۲ .BA و ۱ JN در این است که زیرسویه جدید (جی ان.۱) دارای یک جهش اضافی در پروتئین اسپایک خود است؛ یک تغییر واحد که ممکن است مشخصه‌های [شناخته‌شده] ویروس را دچار دگرگونی کند. بر همین اساس، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این زیرسویه نسبت به انواع پیشین، ایمنی‌گریزتر است.

در مورد زیرسویه ۱ JN  چه می‌دانیم؟

یافته‌ها حاکی از آن است که۱ JN  نسبت به زیرسویه‌های قبلی، بیماری‌زایی شدیدی ندارد و علائم متفاوت و جدیدی را ایجاد نمی‌کند. بنا بر اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، علائم کووید معمولا در انواع مختلف مشابه هستند و شدت آن بیشتر به مصونیت فرد بستگی دارد تا به خود ویروس. از جمله علائم این زیرسویه می‌توان به تب، سرفه، بی‌حالی و کاهش حس بویایی و چشایی اشاره کرد.

یکی از جنبه‌های قابل توجه ۱ JN «انتقال سریع» آن است؛ به‌طوری که براساس جدیدترین برآوردCDC در ژانویه ۲۰۲۴، این زیرسویه حدود چهار ماه پس از ظهور خود در ایالات متحده آمریکا (از سپتامبر تا اوایل دسامبر ۲۰۲۳)، موارد ابتلا به کووید را از ۵/ ۳ درصد به بیش از ۲۱ درصد افزایش داد و تا اواخر سال میلادی ۲۰۲۳ این رقم به بیش از ۸۵ درصد رسید.

در برابر زیرسویه‌های جدید کرونا چگونه از خود محافظت کنیم؟

طی سال‌های اخیر سه ویروس کرونا، آنفلوآنزا و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)تقریبا همزمان در پاییز و زمستان جریان یافتند و به عوامل بیماری‌زای «سه‌گانه» معروف شدند و تا حدودی ترس عمومی نسبت به ابتلا به بیماری‌های فصلی را افزایش دادند، اما جای نگرانی نیست؛ واکسن‌هایی برای افزایش محافظت ایمنی در برابر هر سه این بیماری‌ها در دسترس هستند. به این منظور، واکسن‌های به‌روزشده آنفلوآنزا و کووید برای تمام گروه‌های سنی (۶ ماه به بالا) در دسترس است و با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی می‌توان آن را دریافت کرد.

در زمینه پیشگیری از ابتلا به RSV، دو رویکرد ارائه می‌شود: ۱) برای بزرگسالان واکسن در دسترس است. ۲) برای نوزادان و کودکان نوپا نوعی آنتی‌بادی مونوکلونال واکسنی وجود دارد که به زنان باردار تزریق می‌شود تا بدن‌شان آنتی‌بادی‌هایی را بسازد که به محافظت از جنین و نوزادِ تازه‌متولد در برابرRSV از بدو تولد تا ۶ ماهگی کمک می‌کند.

با توجه به خفیف بودن علائم و خطرناک نبودن زیرسویه جدید، انتظار می‌رود آخرین نسخه‌های واکسن‌ کووید در برابر ۱ JN  محافظت قابل قبولی را ارائه دهند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به نوبه خود، شما را ایمن نگاه می‌دارد. دوری از افراد بیمار، استفاده از ماسک در امکان پرازدحام و سرپوشیده، شستن دست‌ها و بهبود تهویه از مهم‌ترین مواردی هستند که باید رعایت کنید. اگر تاکنون واکسن نزده‌اید یا مدت‌زمان طولانی از آخرین تزریق‌تان می‌گذرد، دوز واکسن به‌روزشده یا یادآور را دریافت کنید، در شرایط خاص ماسک بزنید و اگر مشکوک به بیماری بودید، با مراجعه به پزشک تست کووید بدهید.

افزایش بیماران بدحال

دکتر «مهدی یوسفی‌پور» متخصص بیماری‌های عفونی درخصوص افزایش میزان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه در این یک هفته اخیر سه بیمار با درگیری بالای ۷۰ درصد کرونا داشتیم. در حال حاضر تمامی آنها در بیمارستانی بستری شدند و حال‌شان مساعد نیست. تعداد مراجعان سرپایی نیز افزایش پیدا کرده و همگی علائم بیماری کووید را دارند. با توجه به اینکه ۴ سال پیش دقیقا همین روزها کووید شروع شد. مردم باید ظهور زیرسویه جدید بیماری کرونا را جدی بگیرند. نباید این بار غافلگیری وجود داشته باشد.

وی افزود: به نظرم اینکه بعد از ۴ سال افراد به خاطر بیماری کووید جان بدهند، نشانه خوبی نیست. علائم بیمارانی که مراجعه می‌کنند همان موضوعات قدیمی مانند گلودرد، تب، بدن درد و سرفه‌های شدید است. بنابراین مردم به محض اطلاع از وضعیت خود حتما به بیمارستان مراجعه کنند تا ریه‌های آنها درگیر نشود، چراکه رفتار ویروس و میزان درگیری ریه در بعضی افراد مخصوصا گروه‌های پرخطر از جمله سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند زمان سوش دلتاست.

این پزشک عفونی اظهار کرد: سویه جدید شاید به شدت سویه دلتا نباشد، اما هنوز اطلاع دقیقی از شدت بیماری نداریم. اما این بیماری با علائم گلودرد و ضعف و بی‌حالی شروع و بیمار درگیر تب، لرز، سردرد و بدن درد شدید می‌شود. همچنین از روز سوم به بعد ممکن است، سرفه‌ها بیشتر شوند. علائم دیگری هم دارد، مانند آبریزش بینی، گرفتگی و احتقان بینی و در انتها از دست دادن حس بویایی و چشایی. براساس آنچه که ما متوجه شدیم طول بیماری بین ۵ تا ۷ روز است. اگر بیمار بعد از یک هفته بدحال‌تر شود باید به درگیری ریه شک کرد و سریعا به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شود.

او درخصوص اینکه چرا دوباره ورود این سویه کتمان شد، بیان کرد: به نظر می‌رسد کتمان واقعیت و کتمان مشکل و مساله به بخشی از روش مدیریتی مدیران کشور تبدیل شده است. البته در کرونا تا زمانی در تمام جهان این بیماری انکار شد، اما از جایی به بعد نتوانستند انکار کنند. متاسفانه این کتمان حقیقت آسیب بالایی به سیستم درمانی و بخش‌های سرپایی ما زد. بخش سرپایی ما ۶ماه است که در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و فشار زیادی وارد می‌کند.

با به رسمیت شناختن مساله و اعلام اینکه با موج آنفلوآنزا و کرونا مواجه شدیم بهتر می‌شد وضعیت را مدیریت کرد. زنجیره اصلی انتقال ما در این دوره کودکان بودند و در اصفهان بالای صددرصد تخت‌های اطفال در شهر پر است. اگر کودکی امروز در اصفهان دچار مشکل شود باید دنبال تخت بستری برای او بگردیم. وقتی زنجیره اصلی انتقال در مدارس است و اوج مجدد وجود دارد و علائم شدید در کودکان داریم و دنیا هم دقیقا نمی‌داند با چه چیزی مواجهیم بهتر بود مدارس تعطیل می‌شد و ماجرا به رسمیت شناخته می‌شد. در پاییز و زمستان امسال باید چند هفته مدارس تعطیل می‌شد، اما این کار اصلا انجام نشد. کشور درگیر مسائلی است که سلامت دغدغه مسوولان و بخشی از مردم نیست. ترس از مرگ کرونا مقداری مساله را مدیریت کرد، اما الان اینطور نیست. بنابراین رعایت دوباره پروتکل‌های بهداشتی یک ضرورت است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو
شناسه : 409727
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا