درمان پوکی استخوان چیست؟

آیا تا به حال چیزی در مورد پوکی استخوان شنیده‌اید؟ با علائم و راه‌کارهای درمان این بیماری استخوانی آشنا هستید؟ بیماری پوکی استخوان یک بیماری ژنتیکی و اکتسابی بوده که عموما منجر به ضعیف شدن تراکم استخوان می‌شود، این ضعیف شدن تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ممکن است منجر به شکستگی استخوان‌ها شود. این بیماری یکی از عارضه‌های شایع استخوانی در تمامی دنیا است و افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ما در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد ماهیت این بیماری، علائم آن و همچنین راه‌کارهای پیشگیری و درمان آن صحبت کنیم. همراه ما باشید.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان که آن را با نام استئوپروز (osteoporosis) هم می‌شناسند به ضعیف شدن تراکم و بافت استخوانی اشاره دارد، تا جایی که احتمال شکستگی استخوان‌ها بسیار افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه در بیماران مبتلا به این عارضه استخوان‌ها نازک‌تر و ضعیف‌تر از چیزی که باید باشند هستند.

همان‌طور که می‌دانید سیستم اسکلتی و استخوانی بدن انسان به قدری قوی و مستحکم بوده که وزن ما را تحمل می‌کند. به علاوه اینکه تا جایی تحمل فشار و ضربه را دارد. اما برخی فاکتورها مانند افزایش سن به طور طبیعی این استحکام را کمتر می‌کنند. به علاوه اینکه استخوان‌ها توانایی خودشان به منظور رشد مجدد و بازسازی را به دلیل همین موضوع از دست می‌دهند.

متاسفانه اغلب بیماران هیچ اطلاعی از وضعیت خود ندارند تا اینکه یکی از استخوان‌هایشان به دلیل یک ضربه بسیار آهسته شکسته می‌شود. به طور کلی این شکستگی می‌تواند تمامی استخوان‌ها را درگیر کند اما بخش‌هایی که بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند عبارت هستند از بخش لگنی، مچ دست‌ها و ستون فقرات.

البته هر چقدر بیماری زودتر تشخیص داده شود شانس اینکه درگیر شکستگی نشوید هم بیشتر خواهد شد. به همین خاطر است که دکتر ارتوپد توصیه می‌کند در صورتی که فاکتورهای خطر شامل حال‌تان می‌شود حتما به طور منظم تحت نظارت و معاینه قرار بگیرید.

علت پوکی استخوان چیست؟

این بیماری به قدری شایع بوده که حدود ۵۰ میلیون نفر در قاره آمریکا درگیر آن هستند.

همچنین افرادی که پا به افزایش سن می‌گذارند شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری را دارند. به این خاطر که با افزایش سن استخوان‌ها روند طبیعی بازسازی و رشد خود را از دست می‌دهند. دقت کنید که استخوان‌های ما درست مانند بخش‌های دیگر بدن بافت زنده هستند، با اینکه شاید اینطور به نظر نرسد. اما به طور کلی استخوان‌ها به طور مداوم در طول زندگی سلول‌ها و بافت‌های خود را جایگزین و بازسازی می‌کنند. به طوری که تا ۳۰ سالگی این اسکلت استخوانی دائما در حال ترمیم و رشد است. اما بعد از ۳۵ سالگی این روند آهسته‌تر می‌شود و فرآیند جایگزینی کمتر اتفاق می‌افتد. همین موضوع شروع دوره تحلیل رفتن بافت استخوان است. از دیگر فاکتورهایی که ریسک ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افراد بالای ۵۰ سال
  • یائسگی زودرس
  • مصرف برخی داروهای خاص مانند کورتیکواستروئیدها
  • زنان بیشتر از مردان درگیر پوکی استخوان می‌شوند
  • سابقه پوکی استخوان در خانواده، بخصوص افراد نزدیک
  • افرادی که به طور ذاتی اسکلت استخوانی ظریف‌تری دارند
  • افرادی که سیگار می‌کشند یا مشروبات الکلی مصرف می‌کنند

همچنین برخی بیماری‌های زمینه‌ای هستند که پوکی استخوان یکی از عوارض آن‌ها است. به عنوان مثال:

  • اختلالات غدد درون ریز
  • بیماری‌های دستگاه گوارش
  • اختلالات خود ایمنی
  • اختلالات خونی

علائم و نشانه‌های پوکی استخوان کدام‌اند؟

متاسفانه این بیماری برعکس عارضه‌های دیگر علائم مشخصی ندارد، به همین خاطر پزشکان آن را بیماری خاموش می‌نامند. به طوری که بیمار هیچ علائمی تجربه نخواهد کرد تا اینکه یک شکستگی اتفاق بیفتد. در واقع شکستگی شایع‌ترین نشانه این بیماری است. البته با اینکه این بیماری هیچ علائم مشخصی ندارد اما گاها بیماران متوجه برخی تغییرات در بدن خود خواهند شد. به عنوان مثال:

  • کوتاه شدن قد
  • تغییر وضعیت بدنی
  • نفس کم آوردن
  • درد در قسمت پایینی کمر

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

از آن جایی که پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می‌شود اغلب افراد نمی‌دانند چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند، مگر اینکه یک شکستگی ناخواسته و بسیار ناگهانی اتفاق بیفتد. به طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند در صورتی که عوامل خطر شامل حالتان می‌شوند بهتر است که زیر نظر قرار بگیرید. وقتی از این عوامل صحبت می‌کنیم منظورمان بالا بودن سن، یائسگی، سابقه بیماری خانوادگی و همچنین برخی بیماری‌های زمینه‌ای است. اگر به دنبال متخصص ارتوپدی هستید و می‌خواهید نوبت بگیرید می‌توانید از درمانکده بهترین سایت نوبت دهی مطب کمک بگیرید.

تشخیص پوکی استخوان

اولین اقدامی که پزشک برای تشخیص بیماری انجام می‌دهد معاینه بالینی است. بعد از معاینه بالینی علائم بیمار و همچنین سوابق بیماری‌های فرد را بررسی می‌کند. همچنین به منظور تشخیص دقیق‌تر از آزمایش تراکم استخوان یا تصویربرداری اشعه ایکس کمک می‌گیرد.

راه‌کارهای درمان پوکی استخوان

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا پوکی استخوان قابل درمان است؟ بله، شما می‌توانید با دنبال کردن برخی راه‌کارها زیر نظر متخصص این بیماری را تا جای ممکن درمان کنید یا حداقل جلوی پیشرفت آن را بگیرید. از روش‌های درمانی می‌توانیم به ورزش، دارو درمانی، دنبال کردن رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی اشاره کنیم.

وقتی از دارو درمانی صحبت می‌کنیم منظورمان روش‌هایی مانند هورمون درمانی، مصرف بیس‌فسفونات‌ها، داروهای بیولوژیک، داروهای آنابولیک و استفاده از برخی مکمل‌های استخوانی و مفصلی است. دقت کنید که تمامی این داروها باید زیر نظر پزشک مصرف شوند و نباید خودسرانه برای مصرف آن‌ها اقدام کرد. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید همین حالا سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده علاوه بر داشتن یک مجله پزشکی بروز دارای لیست کاملی از متخصصین بوده که راه ارتباطی با آن‌ها را در اختیارتان می‌گذارد. از بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران گرفته تا متخصص اطفال و…

پیشگیری از پوکی استخوان

به نظر شما آیا می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟ از آن جایی که ژنتیک هم نقش بسیار پر رنگی در بروز این بیماری دارد در نتیجه نمی‌توان به طور قطعی جلوی آن را گرفت. با این حال با دنبال کردن برخی راه‌کارها می‌توان احتمال بروز آن را کمتر کرد. از جمله:

  • مصرف مکمل‌های ویتامین D و کلسیم به صورت روزانه
  • انجام تمرینات ورزشی منظم و مناسب
  • قطع مصرف دخانیات و الکل
  • دنبال کردن رژیم غذایی مناسب
  • داشتن برنامه خواب منظم
  • و…

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید پوکی استخوان علاوه بر اینکه یک عارضه ژنتیکی بوده بلکه به دلیل برخی فاکتورهای محیطی هم ظاهر می‌شود. این بیماری اغلب زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند، بخصوص زنانی که دچار یائسگی زودرس شده‌اند. متاسفانه عدم پیگیری‌های لازم به منظور تشخیص این بیماری می‌تواند عواقب بسیار زیادی از جمله شکستگی‌های متعدد و خطرناک به همراه داشته باشد. خوشبختانه روش‌های زیادی به منظور پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد. از دارو درمانی گرفته تا ورزش، تغییر سبک زندگی و … اگر فکر می‌کنید به پوکی استخوان مبتلا هستید همین حالا با پزشکان درمانکده تماس بگیرید.

 

*** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی
شناسه : 409874
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا