مشاور معاون رفاه وزارت کار در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح کرد؛

جزئیات طرح کالابرگ فجرانه ۲۲۰ هزار تومانی

مشاور معاون رفاه وزارت کار در گفتگو با جهان صنعت نیوز توضیحاتی را در خصوص طرح کالابرگ فجرانه پرداخت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف حمایت از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین، طرح کالابرگ جدیدی را رونمایی کرده‌است. در این طرح که آن را به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی طرح «فجرانه» نامیده‌اند، افراد مشمول یارانه دهک‌های یک تا هفت درآمدی با خرید ۱۱ قلم کالایی که در سبد کالایی تعریف شده است، می‌توانند تا سقف ۲۲۰ هزار تومان اعتبار یارانه دریافت کنند. این طرح از  ۱۸ بهمن‌ماه آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

سیدرضایحیوی، مشاور معاون رفاه وزارت کار در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفتگو با «جهان صنعت» توضیحاتی را در خصوص این طرح بیان کرد.

سیدرضایحیوی در ابتدا بیان کرد: طرح ملی کالا برگ الکترونیکی یک خدمت کاملا فناورانه و نوین بود که در راستای سیاست های حمایتی و رفاهی دولت شکل گرفت و در مسیر رشد و توسعه است.

وی با بیان اینکه طرح فجرانه به مناسبت دهه فجر، ماه مبارک رمضان  و عید سعید نوروز از ۱۸ بهمن آغاز شد، گفت: طرح ملی فجرانه چند مزیت و تفاوت نسبت به طرح قبلی دارد. در این مرحله اعتبار مضاعف یارانه از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان رسید.

مبنای محاسباتی کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانی فجرانه چیست؟

وی در خصوص مبنای محاسباتی طرح ملی فجرانه توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ هزینه یک سبد مشخص از کالاهای اساسی، ۵۲۳ هزار تومان بود. قمیت روز این سبد اکنون ۷۴۳ هزار تومان است. مابه التفاوت هزینه این سبد با حجم و کالای مشخص در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، ۲۲۰ هزار تومان می‌شود که دولت با این طرح افزایش قیمت را جبران می‌کند.

مزیت طرح فجرانه با کالابرگ الکترونیک

وی در تشریح مزیت‌هایی طرح فجرانه بیان کرد: در مدل قبلی، پیش‌شرط بهره‌مندی از اعتبار ۱۲۰ هزار تومان کالابرگ الکترونیکی، استفاده ۲۰۰ هزارتومان از یارانه در مسیر کالابرگ بود. در این مرحله این پیش شرط برداشته شده‌است و مردم بدون هیچ شرطی از ۲۲۰ هزارتومان یارانه مضاعف بهره‌مند می‌شوند.

اعتبار طرح فجرانه جابه‌جا نمی‌شود

وی ادامه داد: همچنین در مدل قبلی، اعتبار بین کالا جابه‌جا می شد. به این معنا که یک خانواده سه نفره ۳۶۰ هزار تومان اعتبار داشت و می‌توانست کل اعتبار را روغن، برنج و … بگیرد. اما در این مرحله اعتبار جابه‌جا نمی‌شود و اعتبار به کالای خاص تعلق می‌گیرد. یعنی خریدار در فروشگاه فقط اعتبار مرغ یا گوشت را می‌گیرد و نمی‌تواند اعتبار را جابه‌جا کنم. تنها در گروه کالایی لبنیات (پنیر، ماست و شیر) می‌توان اعتبار را جابه‌جا کرد.

وی در پایان تاکید کرد: بیش از ۳۷ ملیون نفر در این طرح مشارکت کرده‌اند و واقعا بی نظیر بوده است. بیش از ۸ هزار میلیارد تومان منابع دولتی و ۲۴ هزار میلیارد تومان آورده مردم در این طرح بوده است. در مجموع ۳۲ هزار میلیارد تومان به سمت سفره مردم و تولید داخل هدایت شده است و کارخانجات مواد غذایی رونق پیدا کرده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 409885
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. سلام به عنوان یک جوان ایرانی با ذهن روشن
    واقعیت وضعیت موجود در طرح کالا برگ و بازار فروش به مردم به زیان مردم عادی است، از سایت های اینترنتی خرید مجازی مشهور که دارند درروز روشن گران فروشی میکنند و برای کالا برگ مردم کیسه دوخته اند که مبلغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ بدون هیچ دلیلی و کالای کم میکنند!!! تا بیشتر مغازه که کالابرگ می دهند تخلف گران فروش و کم فروشی و یا اجبار به فروش و عدم صدور فاکتور و…دارند بابا روغن جامد ۵ کیلویی ۲۹۰ و یا روی هرکالا که برداری ۳۰ تا ۱۰۰ هزارتومان گران تر حساب میکند!!!! این چه وضعیت است کجاست نظارات و تعزیرات و مسئولیت این طرح؟ بیاید در مشهد محله پنجتن ۸۱ ، طرف اصلا بقای است و گوشت مرغ ندارد به طرف ریکا و سس و چیس خرابش میدهد، ولی در سامانه در کالا برگ مرغ زده و حساب میکند و جالبش اینکه از ۲۲۰ هزارتومان اخرش فقط ۱۵۰ تومان دست مردم میگرد ، همین پول میدادید به خود مردم تا بروند به تخفیف و ازادیارده خرید کنند ، تا این نوع گران فروش هم نباشد و صف طولانی هم نباشد، که سیتم قطع برو فردا بیا و یا حتی با قطعی سیستم از موجودی نقدی کارت خرید میزنند و میگویند حالاشده چه کار کنم !!! یا باید این کالا ها برنج گران قیمت برداری و یا هم به اجبار بخری چند کالا نا مرتبط بدرد نخور میدهند و یا اول ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان تومان میگیرند و کسر میکنند و یا در هر تراکنش پول مالیات دوباره حساب و کسر میکند!!! و یا میلغ ۵ هزارتومان برای ثبت کالا میگیرند!!! این نوع کالا برگ فجرانه۲۲۰ هزارتومانی و کالا برگ یارانه فقط سودش برای بقالی و مغازه است، که جنس های مانده را با قیمت عجیب و غریب و سود چند برابری به مردم که پیر جوان، زن، بچه ، در صف ایستاده به اجبار میفروشند ،در شان دولت و مردم ایران و تمدن ایرای نیست که در روز روشن حق بیت المالشان به هدر برود.خواهشنا رسیدگی و برخورد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا