حال ناخوش بورس

اگر بگوییم نفس بورس به شماره افتاده، بیراه نگفته ایم؛ همه نشانه ها از وخیم تر شدن اوضاع بازار سرمایه خبر می دهند. این شرایط به خصوص بعد از انتشار اوراق ۳۰ درصدی رو به وخامت گذاشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  شرایط بازار سرمایه به‌ گونه‌ای شده که دیگر تصمیمات مقطعی و موقت نمی‌تواند تحرک خاصی را در این بازار ایجاد کند. بررسی روند بازار در هفته‌های اخیر حاکی از این است که بورس به دلیل بن‌بست‌های سیاستی نتوانسته تغییری در وضعیت رکودی خود ایجاد کند.

در این شرایط تصمیمات سازمان بورس در مورد بازار‌گردان‌ها یا عرضه‌های اولیه هم نتوانست مسیر بورس را تغییر دهد، به ‌طوری که روز چهارشنبه حرکت بازار در نهایت بعد از دور روز مثبت مجددا منفی شد. این موارد حاکی از نداشتن یک استراتژی مشخص در دولت سیزدهم در زمینه بورس است. به نظر می‌رسد وعده‌هایی که رییس‌جمهوری در اوایل کار خود درخصوص ساماندهی و بازگشت اطمینان سهامداران داده بود تقریبا همگی یک به یک رنگ باختند و حالا باید شاهد خروج‌های سنگین پول حقیقی و سرمایه‌گذاران خرد از بازار باشیم. 

گزارش ها هم نشان می دهد که سرمایه سهامداران طی دو سال و نیم گذشته با کاهش حدود ۴۰ درصدی روبه‌‌رو شده است.

حسن حسین‌نیا کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می گوید: در حال حاضر خروجی نقدینگی اشخاص حقیقی ادامه‌دار بوده که نشان‌دهنده عدم تمایل به خرید در اشخاص حقیقی است. این اتفاق به دلیل نبود اطمینان و مشوق‌ها و در عین حال افق دید مبهم فعلی همچنان وجود دارد. برای ایجاد روند صعودی نیاز به نقدینگی داریم و در حال حاضر معکوس این روند یعنی خروج نقدینگی را می‌بینیم. ادامه این مساله می‌تواند یک چالش اساسی برای بازار سرمایه باشد و دولت و سازمان بورس باید برای ورود نقدینگی به بازار چاره‌اندیشی کنند.

بورسویدئو
شناسه : 409959
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا