جوابیه به گزارش «غفلت از سفره مردم»

روزنامه جهان صنعت در شماره روز پنجشنبه در گزارشی با عنوان « غفلت از سفره مردم» به بررسی اظهارات اخیر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری در خصوص تغییرات تورم مواد خوراکی پرداخت. "معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر معاون اول" در واکنش به این گزارش جوابیه را در اختیار روزنامه قرار داد که متن آن بر اساس قانون مطبوعات عینا در ادامه می‌آید

مدیر مسئول محترم روزنامه جهان صنعت

با سلام و احترام

آن رسانه در شماره ۳ اسفند و نیز در سایت خود، در گزارشی با عنوان” غفلت از سفره مردم” ادعا نموده است که “معاون اول رئیس‌جمهور خبر از نرخ تورم خوراکی‌ها ندارد و اعلام نموده است که این نرخ منفی شده است” و در ادامه گزارش، آمارهایی از نرخ تورم نقطه به نقطه، ۱۲ ماهه و ماهانه منتهی به دی ماه و نیز افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی در دی ماه پرداخته است. در این خصوص نکات ذیل به آن رسانه محترم متذکر می‌شود:

مطالب اشاره شده در گزارش منتشره؛ براساس گزارش تورم دی ماه مرکز آمار ایران می‌باشد درحالی‌که رقم اعلامی معاون اول محترم رئیس‌جمهور مبنی بر منفی شدن نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها بر اساس گزارش تورم بهمن ماه مرکز آمار ایران (که در پایگاه اینترنتی این مرکز منتشر و در دسترس همگان است) بوده است. برهمین اساس، تحولات قیمتی نقطه به نقطه اقلام خوراکی اشاره شده در خبر منتشره، گوشت قرمز و گوشت ماکیان، نیز براساس آمار و اطلاعات مربوط به دی ماه ‌است.

طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران، تورم ماهانه خوراکی‌ها از ۲.۴ درصد در دی‌ماه به ۰.۵- درصد در بهمن ماه کاهش یافته است و معاون اول محترم رئیس‌جمهور نیز به استناد همین آمار اعلام نموده است که تورم خوراکی‌ها منفی شده است. نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی ها نیز از ۳۸.۷ درصد در دی ماه به ۳۱.۶ درصد در بهمن ماه کاهش یافته است و نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آخر بهمن ۱۴۰۲ خوراکی نیز به ۴۵.۱ رسیده که در مقایسه با نرخ ۴۸.۳ درصد دی ماه، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

نرخ تورم ماهانه اقلام نامبرده در خبر منتشره، گوشت قرمز، گوشت ماکیان، به ترتیب در بهمن ماه منفی۰.۴ درصد، منفی ۰.۷ درصد بوده‌است این ارقام برای دی ماه، به ترتیب ۵.۵ درصد و ۵.۸ درصد بوده است.

برهمین اساس نرخ تورم نقطه به نقطه گوشت قرمز، گوشت ماکیان به ترتیب در بهمن ماه برابر با ۷۷ درصد، ۷۸.۵ درصد بوده است و ارقام اشاره شده در خبر (رقم ۱۰۰ درصد) صحت نداشته و نرخ تورم نقطه به نقطه این ارقام در دی ماه نیز چنین عددی نبوده‌ است.

بنابراین به استناد گزارش مرکز آمار ایران و آمار به روز این مرکز، آخرین آمار رسمی کشور توسط معاون اول رییس جمهور به طور دقیق اعلام گردیده است و جا دارد به تهیه کنندگان گزارش ناقص فوق بدون ارجاع به آمار به روز و تحلیل نادرست از آمار تذکر داده شود.

انتظار میرود تهیه و تدوین گزارشات خبری توسط خبرنگاران و اعضای تحریریه‌‌ها من جمله روزنامه جهان صنعت با استفاده از آمار و ارقام مستند و به روز شده صورت بگیرد که موجب ارایه اطلاعات ناقص و نادرستی به جامعه نگردد.

شایسته است جوابیه فوق مطابق قانون مطبوعات در همان صفحه و با همان حروف که اصل مطلب منتشر شده ، انتشار یابد.

اقتصاد کلان
شناسه : 410054
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا