نحوه محاسبه نرخ سود اوراق گواهی سپرده خاص

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: گواهی سپرده خاص یکی از ابزارهای سیاست پولی است،‌ این ابزار می تواند به بهبود متغیرهای پولی و تحقق هدف گذاری ها در مسیرهای در نظر گرفته شده، کمک کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمد شیریجیان گفت: این ابزار یکی از روش هایی است که می تواند به صورت هدفمند به تأمین مالی بنگاه ها کمک کند. وی تصریح کرد: بدین معنا که تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه ها به واسطه این ابزار می تواند انجام شود. چراکه تقریباً ۸۲ درصد تسهیلاتی که در شبکه بانکی به بخش صنعت پرداخت می شود. برای سرمایه در گردش بنگاه هااست و در مجموع حدود ۶۵ درصد تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: براین اساس بانک مرکزی برای استفاده از ابزار گواهی سپرده خاص برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه ها برنامه ریزی کرد. به این صورت که گواهی سپرده خاص برای بنگاه ها و پروژه های مشخص منتشر می شود. این منابع تجهیز شده صرف تامین مالی بنگاه های متقاضی می شود.

بنا بر اعلام بانک مرکزی وی در توضیح نرخ سود این اوراق گفت: نرخ سود اوراق گواهی سپرده براساس بازدهی پروژه ها تعیین می شود و به واسطه آن مشارکت واقعی بین سرمایه گذار و تأمین مالی شونده برقرار می شود؛ لذا گواهی سپرده خاص هم کارکرد تأمین مالی سرمایه در گردش و هم تأمین مالی طرح های بلندمدت توسعه ای و ایجادی بنگاه ها را شامل می شود و گشایش جدی به حساب می آید. لذا می توان گفت که در این شیوه، منابع به صورت هدفمند تر، ‌موثرتر و با بهره وری مناسب تری به سمت بخش های مولد اقتصادی هدایت می شود.

ایسنا

اقتصاد کلان
شناسه : 410420
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. تا زمانی که سود و بهره بانکی در کشور رایج و روز بروز بر سود بانکی اضافه می‌شود،  تورم افسارگسیخته اقتصاد کشور را بشدت آزار میدهد پس تنها ره رهایی از تورم افسارگسیخته  ، به صفر رساندن سود و بهره بانکی است،  چون در این زمان پولی از بانک‌ها خارج نمی‌شود، فقط از این بانک به آن بانک واریز می‌گردد،  و رباخوران بطور تصنعی عنوان می‌کنند که پولها از بانک ها دارد خارج می‌شود  ، و این یک اشتباه محض است و همین دلیل غیر موجهی برای بالا بردن نزول بانکی ست، معمولا کشورهایی که تورم پولی ندارند کشورهایی هستند که سود و بهره بانکی در حدود صفر است ، ولی در ایران اینطور نیست  سوره مبارکه بقره آیه ۲۷۵. الذین یاکلون الربا لا یقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربا واحل الله البیع وحرم الربا فمن جاءه موعظه من ربه فانتهی فله ما سلف وامره الی الله ومن عاد فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون کسانی که ربا می‌خورند، (در قیامت) برنمی‌خیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماسّ شیطان، دیوانه شده (و نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند؛ گاهی زمین می‌خورد، گاهی بپا می‌خیزد). این، به خاطر آن است که گفتند: «داد و ستد هم مانند ربا است (و تفاوتی میان آن دو نیست.)» در حالی که خدا بیع را حلال کرده، و ربا را حرام! (زیرا فرق میان این دو، بسیار است.) و اگر کسی اندرز الهی به او رسد، و (از رباخواری) خودداری کند، سودهایی که در سابق [= قبل از نزول حکم تحریم‌] به دست آورده، مال اوست؛ (و این حکم، گذشته را شامل نمی‌گردد؛) و کار او به خدا واگذار می‌شود؛ (و گذشته او را خواهد بخشید.) امّا کسانی که بازگردند (و بار دیگر مرتکب این گناه شوند)، اهل آتشند؛ و همیشه در آن می‌مانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا