نامعادله جنگ

به گزارش جهان صنعت نیوز، آمریکا و انگلیس بامداد یکشنبه برای چهارمین بار در طول یک ماه و نیم گذشته مواضع انصارالله یمن را در این کشور بمباران کردند. طبق گفته مقامات پنتاگون در حمله شامگاه شنبه ۱۸ نقطه از مواضع حوثی‌های یمن هدف حملات هوایی و موشکی قرار گرفته و وزیر دفاع آمریکا مدعی شده این حملات پاسخی به اقدامات حوثی‌های یمن در حمله به کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب است.

در حالی که آمریکا و انگلیس با همکاری کشورهایی نظیر استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزیلند، ائتلافی را برای حمله به حوثی‌های یمن تشکیل داده و همان‌طور که گفته شد تاکنون چهار بار به این کشور جنگ‌زده حمله کرده‌اند، حوثی‌ها از ۲۸ آبان ماه به این سو با هدف توقف نسل‌کشی در نوار غزه حدود ۵۷ حمله را به کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ انجام داده‌اند و به رغم تهدیدات و پاسخ‌های نظامی که از آمریکا و انگلیس دریافت کرده‌اند، طی روزهای اخیر بر شدت حملات خود نیز افزوده‌اند.

به طوری که انصارالله روز گذشته در پاسخ به چهارمین حمله ائتلاف آمریکا و انگلیس به یمن، وعده ادامه عملیات‌های نظامی را داده و با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده است: نیروهای مسلح یمن تایید می‌کنند که برای دفاع از کشور، مردم و ملت و با هدف مقابله با تشدید تنش از سوی آمریکا و انگلیس، عملیات نظامی با‌کیفیت‌تری را علیه تمامی اهداف متخاصم در دریای سرخ و عرب انجام خواهند داد.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این بیانیه تصریح کرده است: ما تعدادی ناو جنگی آمریکایی در دریای سرخ را با پهپاد هدف قرار دادیم. عملیات ما در پاسخ به ندای ملت بزرگ یمن برای پیروزی بر ظلم و ستم علیه ملت فلسطین و نیز در راستای پاسخ دادن به تجاوزات آمریکا و انگلیس به کشورمان انجام شد. همچنین نیروی دریایی ارتش یمن با یاری خداوند متعال در یک عملیات نظامی کیفی، نفتکش آمریکایی تورم ثور را در خلیج عدن با تعدادی موشک مناسب هدف قرار داد. در پایان این بیانیه نیز تاکید شده، ما به انجام وظایف دینی، اخلاقی و انسانی خود در قبال ملت فلسطین ادامه می‌دهیم و عملیات ما تنها با توقف تجاوزات و لغو محاصره مردم فلسطین در غزه متوقف خواهد شد.

در مقابل و در شرایطی که به گفته برخی از منابع خبری از آبان ماه امسال تاکنون ۵۷ عملیات نظامی توسط حوثی‌ها در دریای سرخ انجام شده و این مساله باعث خسارت اقتصادی و همچنین طولانی شدن مسیر حمل‌و‌نقل دریایی شده است، روز پنجشنبه و پیش از آغاز چهارمین دور حمله آمریکا و انگلیس به یمن، سابرینا سینگ سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری اعلام کرد که ما قطعا در ۷۲ ساعت گذشته شاهد افزایش حملات حوثی‌ها بوده‌ایم. به گزارش یورونیوز او با بیان اینکه حوثی‌ها از حملات خود دست نکشیده‌اند، اضافه کرد: ما هرگز نگفتیم همه قابلیت‌های آنها را از روی نقشه حذف کرده‌ایم. ما می‌دانیم حوثی‌ها زرادخانه بزرگی دارند. آنها بسیار توانا هستند و تسلیحات پیچیده‌ای دارند.

بازدارندگی مشکوک

به گفته کارشناسان در خصوص حمله ائتلاف نظامی آمریکا و انگلیس به یمن یک نکته مهم وجود دارد. نخست اینکه کشورهای اروپایی در همان ابتدای کار با ورود به این ائتلاف مخالفت کرده‌اند، اما حالا قرار است آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز ائتلافی جداگانه برای ورود نیروهای نظامی به دریای سرخ تشکیل دهند. در همین رابطه یک ماه قبل جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود، وزرای خارجه این اتحادیه پس از نشست بروکسل برای تشکیل یک ائتلاف دریایی به توافق رسیده‌اند و حالا مساله اجماع و زمان ورود نیروهای اروپایی به دریای سرخ مانده است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر اروپایی‌ها قصد دارند برای تامین امنیت مسیر کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ دست‌کم سه ناو را به منطقه ارسال کنند، چرا با آمریکا و انگلیس وارد ائتلاف نشده‌اند؟ یعنی سوال این است که آیا آنها قصد دارند به طور جداگانه در جنگ باب‌المندب ورود کنند و منافع خاص خود را به دست بیاورند یا اینکه به رغم ظاهر قضیه در پشت پرده با آمریکا و انگلیس برای حملات گسترده‌تر به یمن به توافق رسیده‌اند. این مساله از آنجا اهمیت می‌یابد که بدانیم حدود یک ماه قبل ناتالی توچی مدیر اندیشکده امور بین‌الملل ایتالیایی گفته بود که اتحادیه اروپا وارد عمل شده تا دست‌کم نشان دهد کاری کرده است! به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، باید واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کرد. سعودی‌ها ۱۰ سال است که یمن را بمباران می‌کنند. آیا واقعا موفق به تضعیف قوای نظامی آنها شده‌اند؟ نه چنین اتفاقی نیفتاده است. بنابراین چه چیزی باعث شده فکر کنیم نوعی عملیات دریایی که احتمالا بیشتر تدافعی است تا تهاجمی، قادر است عملا بازدارندگی ایجاد کند؟

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 410602
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا