تسمه نقاله؛ ابزاری کارآمد در خط تولید کارخانجات

در دنیای مدرن امروز که همه به‌دنبال افزایش تولید با بازدهی بالاتر، هزینه کمتر و انجام عملیات در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند، استفاده از راه‌حل‌های اتوماسیون به اولویت بسیاری از افراد در صنایع مختلف تبدیل شده است. تسمه نقاله دقیقا یکی از همین راه‌حل‌های قابل اعتماد است که حمل‌ونقل انواع مواد در صنایع مختلف را بسیار تسهیل کرده است. صنایع غذایی، داروسازی، معادن، صنایع خودروسازی و کارخانه سیمان ازجمله صنایعی هستند که با استفاده از نوار نقاله توانسته‌اند نیاز به نیروی انسانی را کاهش دهند و انواع مواد را خیلی راحت‌تر جابه‌جا کنند.

صرفه‌جویی در زمان و انرژی مهم‌ترین مزیت استفاده از این تسمه‌هاست. ازآنجاکه این تسمه‌ها اعم از تسمه پروانه در خطوط تولید بسیار پرکاربرد هستند، فروشگاه تسمه برتر به‌عنوان یکی از برترین عرضه‌کنندگان تجهیزات مورد نیاز صنایع مختلف در کنار شماست. برای تجربه خریدی امن، با این مطلب همراه باشید.

تسمه نقاله چیست؟

تسمه یا نوار نقاله، یک سازه متحرک است که برای انتقال و جابه‌جایی مواد و محصولات استفاده می‌شود. این دستگاه در معادن، کارخانجات فرآوری مواد معدنی و صنایع مختلف ازجمله صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، تایرسازی و سایر حوزه‌ها به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل بسیار کارآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجزا و اقسام نوار نقاله از رول‌ها، بلوک‌ها، موتورها، نوارها و سیستم‌های کنترلی تشکیل شده است. این دستگاه با افزایش سرعت و ایجاد سهولت در انتقال مواد، نقش به‌سزایی در بهبود سیستم‌های نقل‌وانتقال مواد ایفا می‌کند و به‌عنوان یکی از ابزارهای اساسی در فرآیندهای صنعتی شناخته می‌شود.

انواع پرکاربرد تسمه‌های نقاله در صنعت

این تسمه‌ها در انواع و اقسام، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که از پرکاربردترین آن‌ها در نوارهای نقاله عبارت‌اند از:

تسمه الواتور برزنتی

تسمه‌های الواتور برزنتی، یک نوع تسمه است که به‌دلیل خصوصیات خاص خود، به‌ویژه برای استفاده در آسانسورهای سطلی و عمودی، جهت حمل انواع مواد پودری و دانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تسمه به دلیل داشتن لایه‌های منجید زیاد نسبت به ضخامت، مقاومت بالایی در برابر کشش دارد. مزیت تسمه نقاله برزنتی شامل مقاومت در برابر خورندگی و حرارت است. این تسمه‌ها معمولا با رنگ‌های نارنجی، کرم و سبز با یک خط در وسط و از عرض ۲.۸ سانتی‌متر تا ۱۵۰ سانتی‌متر موجود هستند.

نوار نقاله لاستیکی

تسمه‌های لاستیکی، شبیه به تایرها، از یک پوشش لاستیکی و یک عضو کشش و اسکلت در قسمت میانی تشکیل می‌شوند. این تسمه‌ها، بسته به نوع کشش و فشار اسکلت آن‌ها، از سیم فولادی یا پارچه و نخ ساخته می‌شوند.

با‌توجه‌به مقاومت خوب پوشش لاستیکی در برابر سایش و خورندگی، تسمه‌های لاستیکی در معادن و پروژه‌های عمرانی برای حمل مواد فله‌ای مانند شن، خاک یا سنگ به‌صورت افقی استفاده می‌شوند. همچنین، تسمه لاستیکی با ضخامت ۳ تا ۳۰ میلی‌متر و عرض ۲۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر به‌صورت صاف یا آج‌دار ساخته و تولید می‌شود.

تسمه pvc و pu

تسمه‌ نقاله PVC به‌دلیل ویژگی‌های بهداشتی‌شان، در صنایعی که نیاز به حمل مواد غذایی، دارویی یا روغن‌های گیاهی و حیوانی وجود دارد، استفاده می‌شوند. ساختار این نوع تسمه‌ها مانند دیگر تسمه‌های نقاله از دو قسمت پوشش و اسکلت (منجید) تشکیل شده است؛ اما نوع پوشش رویه می‌تواند به‌صورت آج‌های مختلف برای جلوگیری از سرخوردن ساخته شود. ضخامت pvc معمولا از ۱.۵ تا ۱۰ میلی‌متر و عرض آن‌ها از ۱۰ سانتی‌متر تا ۲۰۰ سانتی‌متر متغیر است.

انواع تسمه نقاله منجیددار لاستیکی شامل:

  1. تسمه لاستیکی ساده

  2. نوار نقاله پشت شطرنج

  3. تسمه ضدسایش

  4. نوار نقاله ضداسید

  5. نوار نقاله ضددما

تسمه منجیددار لاستیکی یکی از نوآوری‌های جذاب در صنعت نقاله‌بندی است. این تسمه‌های نقاله به‌دلیل داشتن روکش لاستیکی، با انواع مواد سازگار است. انواع این تسمه‌ها شامل تسمه‌های نقاله لاستیکی ساده، تسمه‌های نقاله ضدسایش، تسمه‌های نقاله پشت شطرنج، تسمه‌های ضد اسید و تسمه‌های ضد دما هستند.

تسمه نقاله چه کاربردی دارد؟

  • نوار نقاله یکی از تجهیزات مهم در خطوط تولید کارخانه‌های مختلف، ازجمله کارخانه‌های سیمان و کابل‌سازی است. این دستگاه به‌راحتی حمل و جابه‌جایی کیسه‌های سیمان یا کابل‌ها را انجام می‌دهد و سرعت انتقال را افزایش می‌دهد.

  • استفاده از این تسمه در انبارداری نیز یکی از کاربردهای اصلی آن است. اجسام سنگین در انبارها بااستفاده از مدل افقی و شیب‌دار این دستگاه به سمت ماشین‌های باربری منتقل می‌شوند.

  • در صنعت کشاورزی نیز از نوار نقاله استفاده می‌شود. محصولات کشاورزی پس از برداشت با این دستگاه به ماشین‌های حمل بار منتقل می‌شوند و روند بارگیری و سرعت ارسال محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد.

  • فرودگاه‌ها نیز از این تسمه در بخش تحویل بارها استفاده می‌کنند. چمدان‌ها و وسایل مسافران پس از قرارگیری روی تسمه نقاله به سمت دستگاه آنالیز حرکت کرده و پس از بررسی به مسافران تحویل داده می‌شوند.

  • حمل مصالح ساختمانی نیز از کاربردهای مهم این تسمه است. سرعت نقل‌و‌انتقال مصالح و صرفه‌‌جویی در انرژی، از مزیت‌های قابل‌توجه استفاده از این دستگاه در صنعت ساختمان‌‌سازی به‌شمار می‌روند.

  • در صنایع غذایی، کالاهایی که به‌صورت انبوه تولید می‌شوند، با استفاده از نوار نقاله به کامیون‌های حمل کالا انتقال می‌یابند و سرعت انتقال با استفاده از این تسمه بیشتر از کار با نیروی انسانی است.

همچنین، برخی از انواع تسمه‌های نقاله در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز کاربرد دارند. انواع شیب‌دار این دستگاه برای تخلیه راحت‌تر بار به داخل فروشگاه و انواع افقی آن برای جابه‌جایی کالا و ارسال آن به سمت متصدی صندوق استفاده می‌شوند.

کاربرد نوار نقاله در خطوط تولید کارخانه‌ها

اشاره کردیم که این تسمه‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند؛ اما مهم‌ترین کاربرد این صنایع، خط تولید کارخانه‌هاست. اول از همه باید بگوییم که تسمه نقاله به دو صورت شیب‌دار و افقی موجود است که در مدل افقی، به‌طور کاملا صاف و مستقیم، اجسام و کالاها را جابه‌جا می‌کند. این نوع از نوار مقاله بیشتر در خطوط تولید کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای نقل‌و‌انتقال وسایل و قطعات تولیدی بسیار مناسب است؛ اما چرا تسمه‌های نقاله در خط تولید کارخانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند؟

دلیل اصلی این است که نوار نقاله سرعت زیادی به روند نقل‌وانتقال انواع مواد می‌بخشد و باعث سهولت در جابه‌جایی آن‌ها می‌شود. به‌علاوه، در کارخانجات مختلف، نیروهای انسانی وظیفه قرار دادن وسایل روی تسمه نقاله و چک کردن آن‌ها را برعهده دارند. اگر بخواهیم مثالی از کاربرد تسمه‌های نقاله در کارخانجات بزنیم، می‌توانیم به کارخانه سیمان یا کارخانه کابل‌سازی اشاره کنیم که از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در آن‌ها هستند.

جمع‌بندی

اگر به‌دنبال ابزاری برای جابه‌جایی راحت انواع اجسام و مواد هستید تا در جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه‌ها به‌ویژه با کاهش نیاز به نیروی انسانی به شما کمک کند، نوار نقاله محبوب‌ترین ابزار این روزهاست. تسمه نقاله یکی از اجزای حیاتی در سیستم‌های نقاله‌بندی است و انتخاب و خرید آن به‌عنوان یک مرحله اساسی در بهره‌وری و عملکرد صحیح این سیستم‌ها در صنایع مختلف به‌ویژه خطوط تولید کارخانجات بسیار اهمیت دارد. برای خرید انواع مختلف تسمه‌های برزنتی، لاستیکی، تسمه pvc، تسمه لاستیکی آجدار گریپ، تسمه ضدسایش گریپت، تسمه پروانه و دیگر نوع تسمه‌ها، می‌توانید به ‌سایت تسمه برتر به آدرس اینترنتی tasmebartar.com مراجعه کنید.

تیم تسمه برتر با تجربه و دانش فنی قوی خود، آماده است که شما را در انتخاب تسمه مناسب برای نیازهای اساسی خط تولید راهنمایی کند. برای آگاهی از قیمت‌ها و مشاوره بیشتر، می‌توانید با کارشناسان فروش تسمه برتر تماس حاصل کنید. مشاوران آن با ارائه اطلاعات کامل و تخصصی، به شما کمک خواهند کرد تا بهترین تسمه نقاله را با کیفیت و قیمت مناسب انتخاب کنید.

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست.

خواندنی
شناسه : 410756
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا