خانه تکانی به همراه جیب تکانی

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز؛  از قدیم‌الایام رسم بر این است که در آستانه نوروز و تازه شدن سال، ایرانی‌ها به جان گوشه و کنار خانه افتاده و با یک خانه تکانی مفصل به استقبال سال جدید می‌روند. پیش‌ترها این کار با همکاری افراد خانواده انجام می‌شد؛ کارهای سخت و سنگین بر عهده پدر، شست‌و‌شو بر عهده مادر و کارهای سبک‌تر بر عهده بچه‌ها بود. اما امروزه با تغییر سبک زندگی، کارمند شدن بسیاری از مادران، تک فرزندی، استقلال اعضای خانواده از یکدیگر و دغدغه‌های مالی پیچیده‌تر شکل خانه تکانی هم عوض شده و اقبال به کمک گرفتن از کارگران نظافتی بیشتر شده است.

این شرایط باعث شده شرکت‌های نظافتی متعددی به وجود بیایند و به اعزام انواع کارگر و نظافتچی متخصص به منازل بپردازند و سود قابل توجهی کسب کنند. از سوی دیگر شرایط اقتصادی که هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود باعث شده افرادی که از لحاظ معیشتی جزو اقشار ضعیف طبقه‌بندی می‌شوند، به این کار رو بیاورند. کسب و کار این شرکت‌ها در سال‌های اخیر رونق زیادی پیدا کرده است، به طوری‌که در ماه‌های منتهی به پایان سال درخواست کارگر تقریبا امری محال است و تمامی وقت‌ها رزرو شده است.

کارگران محلی و کارگران شرکتی

برخی از این کارگران نظافتی در تمام طول سال به طور مستقل کار می‌کنند؛ به این صورت که افراد ساکن در محل، آن‌ها را می‌شناسند و به آن‌ها اعتماد دارند و در مواقع لزوم از آن‌ها برای انواع کارهای نطافتی منزل خود کمک می‌گیرند. عموما آقایان بازنشسته، خانم‌های سرپرست خانوار و جوانان بیکار جزو این افراد هستند.

دسته دوم کارگرانی هستند که به صورت روزمزد برای شرکت‌های نظافتی کار می‌کنند و از سوی این شرکت‌ها برای نظافت به منازل اعزام می‌شوند.

در روزهای پایان سال هر دوی این گروه کارگران سرشان حسابی شلوغ است و به سختی می‌رسند به تمامی سفارشات برسند. نحوه کارشان اغلب به صورت روزمزد و ساعتی است و برای انواع کارهایی هم‌چون شست‌و‌شوی کف خانه، پنجره‌ها، دیوارها، پرده و مبلمان و سایر وسایل منزل نرخ مشخص و معینی دریافت می‌کنند.

بر اساس تماس با چند شرکت نظافتی متوجه شدیم قانون اکثر این شرکت‌ها این است که شست‌و‌شوی کف، پنجره‌ها، دیوارها، و جابجایی وسایل سنگین تنها بر عهده کارگر نظافتچی آقاست و کارگران خانم به انجام کارهای دیگر هم‌چون شست‌و‌شوی پرده‌ها، ظروف آشپزخانه، گردگیری و سایر موارد سبک‌تر مشغول می‌شوند. 

هزینه‌های نظافت منزل چه‌قدر است؟

با وجود اینکه کارگران خانم کارهای سبک‌تر را انجام می‌دهند، به دلیل دقت بیشتر و اعتماد بیشتر افراد به آن‌ها در اغلب موارد دستمزدشان از کارگران آقا بیشتر است. در اکثر موارد حداقل ساعتی که می‌توانید یک نظافتچی را استخدام کنید، ۴ ساعت است. نظافتچی خانم برای ۴ ساعت کار مبلغی در حدود ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. این مبلغ برای نظافتچی آقا کمی کمتر است و در حدود ۴۰۰ هزار تومان است. از این ارقام حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد سهم شرکت نظافتی است و مابقی به کارگر می‌رسد.

بر اساس نرخ اعلام شده توسط شرکت‌ها، شست‌و‌شوی مبلمان ۷ نفره از حدود ۶۰۰ هزار تومان شروع شده و به ۷۵۰ هزار تومان نیز می‌رسد. شست‌و‌شوی هر متر مربع فرش ماشینی حدود ۴۵ هزار تومان و فرش دستی حدود ۷۰ هزار تومان می‌باشد. درخواست نظافتچی برای نظافت کلی منزل بین ۷۰ الی ۱۰۰ متر و برای ۶ ساعت کار رقمی در حدود ۶۶۰ هزار تومان هزینه دارد. به این رقم باید هزینه خرید مواد شوینده و نظافتی را اضافه کرد.

کارگران فصلی راهی شهرهای بزرگ می‌شوند

امسال به دلیل گران شدن دستمزد این افراد، کار و بارشان کمی کمتر از سال‌های قبل شده و رونق سابق را ندارد. به‌طوری‌که برخلاف سال‌های قبل که در این روزهای پایانی سال اصلا وقت خالی نداشتند، امسال می‌توانید آن‌ها را برای یکی دو روز استخدام کنید. بخشی از این کارگران نظافتچی حرفه‌ای نیستند و افرادی هستند که در طول سال به مشاغل دیگری مشغول بوده و به دلیل مشکلات مالی در روزهای پایانی سال به شهرهای بزرگ هم‌چون تهران می‌آیند تا بتوانند پولی جمع کنند و به شهر خود برگردنند. بدیهی است که دستمزد این دسته از کارگران از نظافتچی حرفه‌ای کمتر است، البته در سال‌های اخیر به دلیل بی اعتمادی که دامن جامعه را گرفته است، مردم ترجیح می‌دهند پول بیشتری پرداخت کرده و کارگران شناسنامه‌دار مشغول به کار در شرکت‌های معتبر را استخدام کنند.

کارگران در معرض انواع مشکلات جسمی و روحی

از آن‌جاییکه این گروه از کارگران به دلیل کار فیزیکی سنگین و استشمام مواد شوینده شیمیایی در معرض انواع آسیب‌های جسمی قرار داشته و به دلیل مشکلات مالی دسترسی کافی به خدمات درمانی ندارند، اغلب زودتر از موعد از کار افتاده می‌شوند و ادامه این کار برایشان سخت می‌شود و این موضوع باعث دشوارتر شدن بیش از پیش زندگی برای این قشر زحمتکش می‌شود. فارغ از مشکلات جسمی، به دلیل وجود فاصله طبقاتی شدید و نبود فرهنگ سازی مناسب در برخورد با اقشار ضعیف‌تر جامعه باید انواع مشکلات روحی را نیز به لیست بلند مشکلات فیزیکی و مالی اضافه کرد. از آن طرف هم گاهی شنیده‌ایم که افراد از کیفیت کار برخی از نظافت‌چی‌ها رضایت لازم را ندارند و احساس می‌کنند هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اند به هدر رفته است و خود باید برای نظافت دوباره منزل دست به کار شوند. در برخی موارد علت این موضوع این است که کارگر به دلیل مشکلات مالی سعی می‌کند در این یکی دو ماهی که مشتری بیشتری برای کارش وجود دارد، به تمامی سفارشات برسد و به همین دلیل چاره‌ای ندارد جز این‌که از کیفیت کار خود بکاهد و به منازل بیشتری برود. امید است با برقراری شرایط منصفانه برای هر دو طرف ماجرا، و کم‌تر شدن دغدغه‌های مالی قشر کارگر رضایت بیشتر هر دو طرف جلب شده و شرایط کار برای این کارگران آسان‌تر شود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 411176
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا