پروژه فیبر نوری چرا در تهران کند است؟

اعلام آخرین جزئیات و قیمت فیبرنوری در تهران و تسهیل فعالیت کسب‌وکارها با تاسیس «سندباکس» وزارت ارتباطات، همچنین هوشمندسازی پست کشور از مهم‌ترین خبرهایی بودند که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.

به گزارش سرویس دانش و فناوری جهان صنعت نیوز،  هفته ابتدایی اسفندماه با خبر پیش بینی جابه جایی ۳۰۰ میلیون مرسوله پستی تا پایان سال آغاز شد. محمود لیائی-مدیرعامل شرکت پست ایران- درباره تعداد مرسوله های ارسالی و آخرین وضعیت آنها گفت امسال با افزایش ۶۰ میلیون مرسوله پستی به شهرک‌ها و شرکت‌های پستی مواجه بودند و سال گذشته حدود ۲۴۵ میلیون مرسوله جابه‌جا کردند.

او تأکید کرد: درحال حاضر که یک ماه به پایان سال مانده و پیش‌بینی ما برای پایان سال جابه‌جایی ۳۰۰ میلیون مرسوله است که با رشد ۶۰ میلیونی مواجه هستیم و پیک آن برای جمعه سیاه بلک فرایدی بود و به نوعی با انبوه مرسوله پستی غافل گیر شدیم.

همچنین شرکت ملی پست همانند سایر بخش ها در مسیر هوشمند سازی قرار گرفته است به طور مثال علاوه بر صندوق های پستی هوشمند اخیرا آیین رونمایی از دو سرویس نوین پستی در ناحیه پستی مفتح برگزار شد و مدیر عامل شرکت ملی پست در این زمینه اعلام کرد: در مسیر هوشمندسازی پست دو خدمت نوین باجه نمونه تحویل-دریافت و باجه‌های سیار قبول مرسولات پستی با استفاده از توان متخصصان داخلی و همکاری بخش‌خصوصی راه‌اندازی شده است، این اقدام به منظور ارتقای سطح رضایتمندی و حرکت به سمت خلق خدمات با ارزش‌افزوده صورت گرفته است.

تسهیل فعالیت کسب‌وکارها با تاسیس «سندباکس» وزارت ارتباطات از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. در توضیح سندباکس می توان گفت نوین‌ترین روش تنظیم‌گری به شمار می‌رود و یکی از اقدامات حمایتی سازمان فناوری اطلاعات ایران از کسب و کارهای فناورانه است.

مجوز سندباکسِ تنظیم‌گریِ سازمان فناوری اطلاعات ایران، فضا و محیطی کنترل شده است که کسب و کارهای نوظهور و فناور با حضور در آن می‌توانند، برای زمانی محدود و با تعداد کاربران معین به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند. در واقع سندباکس، فرآیند فعالیت کسب و کارها را به شکل ساده و در عین حال سریعی فراهم می‌کند.

در همین رابطه محمد خوانساری – رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران- اواسط هفته در یک نشست خبری درباره سند باکس توضیحاتی ارائه کرد: در سال ۱۳۹۸ مصوبه کمیسیون عالی تنظیم مقررات و سپس مرکز ملی فضای مجازی را داشتیم که مطابق آن در سال گذشته دستور العمل مربوطه ابلاغ شد که طبق آن کسب و کارهای حوزه فناورانه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی گفت: همچنین ممکن است برخی از کسب و کارها ایده‌هایی در حوزه کسب و کارهای نوظهور داشته باشند، این هم نمونه‌ای از فناوری‌هایی است که ممکن است به وزارت ارتباطات ارسال شود و این وزارتخانه در بازه زمانی کوتاه بررسی می‌کند و با مزایایی که در بازه زمانی ۶ تا یک سال مشخص می‌شود، شرکت مورد نظر می‌تواند مسیر رشد خود را طی کند.

او همچنین در دومین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و کاربردهای هوش مصنوعی که در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به تجربه دولت هوشمند در سامانه‌های متصل با داده‌ها، گفت: در دولت هوشمند تعدادی سامانه پشت صحنه یک سامانه واسطه کاربری یا کانال واحد داریم که مبتنی بر آن خدماتی ارایه می‌شود. یکی از سامانه‌ها، واحد مدیریت زمانی است. به عنوان مثال در کشور، قواعد مختلف و دستگاه‌های مختلفی در حوزه زمین‌ها داریم و حدود ۲۸ دستگاه وجود دارند که درباره زمین نظر می‌دهند و در این راستا می‌توانیم در صدور مجوز تغییر کاربری سامانه شفافی داشته باشیم. این سامانه اکنون با عضویت ۲۰ دستگاه اجرایی در خوزستان فعال است.  

به گفته وی در حال حاضر، در سازمان فناوری اطلاعات، مرکز تبادل اطلاعات کشور فعال است؛ این مرکز  در سال ۱۴۰۰، دارای ۶۷ دستگاه اجرایی بود و ۶۴۴ دستگاه دیگر نیز سرویس می‌گرفتند و ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تراکنش مالی در سال داشت که در سال ۱۴۰۱ با ۹۱ دستگاه سرویس‌دهنده، به درآمد ۷.۵ میلیارد تومانی رسیده است.

اعلام آخرین جزئیات و قیمت فیبرنوری در تهران هم از دیگر اخباری بود که در این هفته منتشر شد.  شرکت مخابرات تامین کننده زیر ساخت‌های شهری است و مخابرات تهران هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گفته مدیر مخابرات تهران در این استان یک میلیون ۴۰۰ هزار پورت دیتا به مشتریان خود ارایه داده که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار پورت مربوط به ADSL است و در حال حاضر تعداد واگذاری این شرکت در فیبر نوری به ۱۲۰ هزار عدد رسیده است.

ملک جعفریان درباره چرایی کند بودن پروژه فیبرنوری در تهران توضیح داد: معمولا فناوری‌های جدید در ابتدا از سوی مردم استقبال نمی‌شوند تا این نیاز که همان سرعت است، فراهم شود. در کنار این موضوع ما باید تبلیغات هم انجام دهیم که وزیر ارتباطات اکنون به این موضوع وارد شده است. ما برای اینکه واگذاری‌ها خوب انجام شود، تعدادی پارتنر گرفته‌ایم که الان ۸ مورد هستند و مردم می توانند از طریق تماس با ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۰ درخواست دهند که سرویس به آنها ارائه شود؛ اما اولویت فیبرکشی با ساختمان‌های بلند است.  

تلاش برای به سرانجام رساندن پروژه فیبرنوری تا پایان دولت از دیگر اخباری بود که می توان به آن اشاره کرد.  به گفته وزیر ارتباطات پروژه فیبر نوری در برخی کشورها هشت تا ۱۰ سال طول کشیده است اما بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان دولت تلاش دارند این پروژه را به سرانجام برسانند و بر همین اساس برای توسعه این طرح به ۱۰ اپراتور مجوز داده شده است. 

او همچنین با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات حوزه کاری و ماموریت گسترده و متنوعی دارد که از اعماق اقیانوس‌ها تا فضا را شامل می‌شود، گفت یکی از مهمترین پروژه‌های فعلی وزارت ارتباطات و دولت سیزدهم در حال حاضر پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها است که با هدف ۲۰ میلیون پوشش تا پایان دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

البته در کنار موارد گفته در هفته ای که گذشت چهلمین جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال به ریاست وزیر ارتباطات و با حضور اعضای این کمیسیون برگزار شد و در این جلسه پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی نحوه فعالیت سکوها و کسب و کارهای حوزه سلامت رقومی مورد بررسی قرار گرفت و  وزیر ارتباطات با اشاره به مشکلاتی که در مدت اخیر برای برخی از پلتفرم‌ها ایجاد شده، بیان کرد نبود قانون در این حوزه باعث بی‌انگیزگی و نگرانی مدیران پلتفرم‌ها و فعالان این حوزه شده و باید با تدوین لوایح قانونی لازم و پیگیری تصویب آنها در مجلس شورای اسلامی، این حوزه را نظام مند کرده و حقوق و تکالیف سکوها و کاربران مشخص کرد.

رئیس کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت با اعلام اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه در سال آینده دستگاه‌ها باید برنامه خود را برای استفاده از فناوری‌های نوین در قالب آیین نامه های پیشنهادی به دولت ارائه کنند، تصریح کرد: این اتفاق می تواند منجر به ایجاد یک موج گسترده برای توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی در کشور شود.

ایسنا

دانش و فناوری
شناسه : 411333
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا