یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد؛

پیش بینی بورس تا پایان سال؛ بازار سهام باز می‌گردد؟

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی بورس تا پایان سال معتقد است که شاخص کل احتمالا به روند اصلاحی خود پایان می‌دهد. اما این به معنای مثبت شدن کلیت بازار سهام نیست.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ شرایط بازار سهام در سال ۱۴۰۲ ویژه‌ بود، به طوری که سیاستگذار بورسی با ریسک‌های مختلف این بازار را تهدید کرد و عملا پیش بینی بورس را برای تحلیلگران غیرممکن کرد.

به بیان دیگر، انواع و اقسام ریسک‌ها سبب شد که نه تنها بازار سهام نتواند به رشد قابل قبول برسد، بلکه عملا پیش بینی پذیری بورس را غیرممکن کرد. نتیجه چنین شرایطی خروج سنگین سرمایه و پول‌های حقیقی از بازار سهام بود. آمارها نشان از آن دارد که از ابتدای زمستان بورس شاهد خروج ۹ هزار و ۲۶۱‌ میلیارد‌ تومان سرمایه بوده است.

وضعیت قرمز بورس در دولت سیزدهم

کارشناسان معتقدند دلایل متفاوتی برای منفی بودن بورس وجود دارد که مهم‌ترین آن سیاست‌های غلط دولت است. این شرایط به‌رغم وعده‌های رییس دولت و تیم اقتصادی او بود که عنوان کردند چند روزه مساله بازار بورس را حل می‌کنیم اما شاخص ‌کل بورس با وجود رشد قیمت دلار و قیمت سایر دارایی‌ها در زمستان امسال با ثبت افت ۷.۲۷ درصدی، عملکرد بسیار نامطلوبی را نشان داده‌اند.

به طور کلی اگر ابتدای دولت سیزدهم را مرداد ۱۴۰۰ در نظر بگیریم، بازدهی بورس بر اساس شاخص کل در حدود ۴۵ درصد بوده است. این در حالی است که تورم کلی اقتصاد در این بازه زمانی بر اساس داده های مرکز آمار به بیش از ۱۳۰ درصد رسیده است. به بیان دیگر بازدهی حقیقی بورس تا به اینجای دولت سیزدهم در حدود منفی ۸۵ درصد بوده است. این در حالی است که قیمت دلار در این بازه زمانی افزایش حدود ۱۴۰ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد ارزش بورس ۲۵۶ میلیارد دلار بود. در حال حاضر ۱۱۴ میلیارد دلار از این رقم افتاده است و یک بازار بسیار منفی را شاهد هستیم.

همه این آمار و ارقام نشان از وضعیت نامساعد بورس، آن هم به شکل کم‌سابقه‌ای دارد.

پیش بینی بورس تقریبا نشدنی است!

پیش از این برخی از گزارش‌های‌ پیش‌ بینی بورس حاکی از این بود که شرایط در هفته‌های پایانی سال تا حدودی تغییر کند و بعد از انتخابات مجلس وضعیت تا حدودی برای بازارسهام مثبت شود. اما همانند بسیاری از گزارش‌های قبلی پیش بینی بورس این اتفاق نیفتاده و حتی روند منفی‌ها و کاهش ارزش معاملات سریع‌تر شده است. طبیعی است که اگر سیاست‌های فعلی دولت و نهاد سیاستگذار بورسی به همین شکل ادامه پیدا کند، وضعیت بازار در آینده نیز تغییری نخواهد کرد.

از این رو بیش از هر چیز بازار سهام نیازمند یک شوک مثبت مستمر است که آثار خود را در بلندمدت بر بازار بگذارد. وگرنه در سال ۱۴۰۳ هم اتفاقات امسال به اشکال دیگر تکرار می‌شود. احتمالا رویه غلط در صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و ناگهانی و یک‌شبه مهم‌ترین تهدید برای بازار سرمایه در سال آینده هم خواهد بود.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهم‌ترین ریسک‌های سال ۱۴۰۲ در بازار سرمایه پرداخته است.

نااطمینانی‌های بازار سهام در سال جاری

سهیلا نقی‌پور کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: متاسفانه بورس در سال ۱۴۰۲ با چالش‌ها و ریسک‌های متعددی روبه‌رو بود که بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان بازار را با مشکل مواجه کرد، به طوری که میزان بازدهی بازار از ابتدای سال تاکنون از تمامی بازارهای موازی دیگر کمتر بوده و حتی شاید بهتر بگوییم بازدهی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان نداشته است.

او ادامه داد: جلسه ۱۷ اردیبهشت امسال برای تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی و سایر صنایع، بخشنامه میزان قطعی عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام و افزایش آن، رخدادهای سیاسی و ژئوپلیتیک در غزه و گسترش آن به دیگر نقاط منطقه، ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی برای صنایع پالایشی و در آخر دستورالعمل بانک مرکزی و گواهی سپرده بانکی با نرخ ۳۰ درصد، همگی ازجمله ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک سال جاری بوده که حاشیه سود شرکت‌ها، امنیت سرمایه‌گذاری و اعتماد به بازار سرمایه را هدف قرار داد و باعث شد در سال ۱۴۰۲ بورس یکی از پر‌ریسک‌ترین سال‌های کاری خود را پشت سر بگذارد.

پیش بینی بورس تا پایان سال

نقی‌پور افزود: در حال حاضر هیچ‌گونه تغییری در ریسک‌های موجود به وجود نیامده و همگی همچنان بر بازار سایه افکنده‌اند و هر ماه و هر فصل بر تعداد آنها افزوده می‌شود و به نظر تا پایان سال هم که کم تر از یک ماه از آن باقی مانده همین ریسک‌های موجود، مهم‌ترین ریسک‌های بازار هستند. البته اگر به طور ناگهانی ریسکی به آن افزوده نشود، ولی شاید بتوان گفت مهم‌ترین اتفاق و متغیر آتی برای پیش بینی بورس که می‌تواند شرایط بازار سهام را برگرداند و باعث رشد آن شود، نه افزایش قیمت دلار، بلکه اضافه نشدن ریسک جدید به بازار است که امیدواریم با کاهش ریسک‌های گذشته همراه شود و شاهد بازار مثبت در آینده باشیم.

این کارشناس بورس اضافه کرد: رخ دادن ریسک‌های اینچنینی آن هم به‌طور ناگهانی باعث ایجاد نوسانات غیرمعمول قیمت در برخی سهم‌ها می‌شود. به مانند آنچه که در ۱۷ اردیبهشت امسال رخ داد. این نوسانات غیر‌معمول در قیمت سهام می‌تواند ظن دستکاری در بازار را ایجاد کند. البته سازمان بورس و اوراق بهادار قوانین و مقرراتی برای جلوگیری از دستکاری در بازار وضع کرده است و با توجه به نظارت‌هایی که انجام می‌شود با متخلفان برخورد می‌کند. اما در هر صورت این‌گونه اتفاقات این ذهنیت را در بین سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که بازار سهام فقط در سیطره افرادی خاص است که به دنبال منافع شخصی و کسب بازدهی نامتعارف برای خود هستند و در واقع تمام بازدهی بازار برای این دسته از افراد است و سرمایه‌گذار عادی و خرد بازار هیچ‌گونه منفعتی از بازار نخواهند برد.

شاخص کل باز می‌گردد اما ….

او تصریح کرد: در مورد برگشت بورس به مدار صعودی هم باید این‌گونه پاسخ داد که آیا صرفا برگشت شاخص کل بورس از محدوده فعلی و صعود به سطوح بالاتر آن هم توسط تعداد خیلی محدودی از نمادهای شاخص ساز مدنظر افراد است یا اینکه خیر، کلیت بورس و فرابورس مدنظر است.

نقی‌پور معتقد است: اگر بخواهیم پیش بینی بورس را فقط از منظر شاخص کل نگاه کنیم، نمودار شاخص کل توانایی این را دارد از محدوده‌های فعلی یا کمی پایین‌تر از این محدوده‌ها به روند اصلاحی خود پایان دهد و به مدار صعودی بازگردد. اما اگر کلیت بازار سهام چه بورس چه فرابورس را مدنظر قرار دهیم، باید بگوییم که این اتفاق تا پایان اسفند‌ماه شاید کمی سخت باشد و به نظر باید سرمایه‌گذاران تا شروع سال جدید صبور باشند.

بورس
شناسه : 411374
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. به اندازه ی بزرگی خداوند لعنت و نفرین خدا بر شیطان و شیاطین و هر آنکه و هر آنچه خداوند متعال می داند آمین یا رب العالمین آمین یا رب العالمین آمین یا رب العالمین آمین یا رب العالمین آمین یا رب العالمین آمین یا رب العالمین آمین یا رب العالمین آمین یا رب العالمین آمین یا رب العالمین آمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا