تامین ارز و نقدینگی؛ مشکل اصلی صنعت داروسازی

در واقع توسعه و رشد داروسازی صنعتی در دهه‌های اخیر باعث شده که طول عمر زندگی انسان‌ها و همچنین کیفیت زندگی آن‌ها به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کند زیرا بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان با استفاده از داروهای تولید شده به روش نوین درمان کرد.

در طی دهه‌های اخیر، داروها نقش بسیار مهمی در افزایش سطح سلامت جامعه و طول عمر انسان‌ها پیدا کرده‌اند. در دهه‌های گذشته بسیاری از افراد به دلیل عدم دسترسی به داروهای مناسب، جان خود را از دست می‌دادند اما با پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه تولید دارو، بسیاری از بیماری‌ها قابل درمان بوده و سطح سلامت جوامع به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در واقع توسعه و رشد داروسازی صنعتی در دهه‌های اخیر باعث شده که طول عمر زندگی انسان‌ها و همچنین کیفیت زندگی آن‌ها به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کند زیرا بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان با استفاده از داروهای تولید شده به روش نوین درمان کرد.

اهمیت صنعت داروسازی چیست؟

با توجه به اینکه از داروهای مختلف برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود، صنعت داروسازی یکی از مهم‌ترین صنایع در هر کشور به حساب می‌آید. در صورتی که یک کشور بتواند با استفاده از داروسازی صنعتی در تولید محصولات مرتبط به این حوزه به خودکفایی دست پیدا کند، می‌تواند درمان ارزان و در دسترس را برای افراد جامعه خود به بهترین شکل ممکن فراهم کند.

یکی از لازمه‌های برخورداری از صنعت داروسازی قدرتمند در کشور، دسترسی به ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز مورد نیاز برای تولید انواع دارو است که یا از طریق واردات یا از طریق خرید تجهیزات آزمایشگاه داروسازی از الکتروفارمد تأمین می‌شود. در صورتی که تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید داروهای مختلف در کشور تأمین شود، شرکت‌های داروسازی می‌توانند با تولید داروی مشابه نمونه‌های خارجی، داروی مورد نیاز افراد جامعه را با قیمت کمتر به بازار عرضه کرده و نقش مهمی در افزایش سطح سلامت جامعه ایفا کنند.

اهمیت ماشین‌آلات در صنعت داروسازی

پیش از ورود به بحث خرید تجهیزات آزمایشگاه داروسازی از الکتروفارمد باید به این موضوع اشاره کرد که در مسیر تولید انواع دارو به خصوص داروهای بایوتک، وجود تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز در روند تولید در حجم بالا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع یکی از لازمه‌های وابستگی دارویی کشور این است که ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته این صنعت به خوبی فراهم شده و در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار بگیرد.

در خصوص داروهای بایوتک باید به این موضوع اشاره کرد که تولید این داروها به فناوری پیشرفته‌تری نسبت به داروهای معمولی نیاز دارد؛ به همین دلیل صنایع داروسازی برای تولید این داروها باید روند داروسازی صنعتی را در پیش گرفته و از تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و به‌روز دنیا که ریسک آلودگی در آن‌ها بسیار کم است، استفاده کنند. در فرایند تولید دارو از سه نوع فیلتراسیون شامل فیلتر میکروبی، ویروسی و خالص‌سازی پروتئین استفاده می‌شود که هدف آن‌ها از بین بردن ویروس احتمالی در مواد اولیه مورد استفاده برای تولید دارو است. یکی از ویژگی‌های مهم دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته و به‌روز در صنعت داروسازی، استفاده از این روش‌ها برای غیر فعال کردن ویروس است که باعث می‌شود ریسک آلودگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات صنعت داروسازی کشور برای تولید داروهای بایوتک با فناوری پیشرفته عدم تأمین ارز و نقدینگی لازم برای واردات این دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته و به روز به کشور است. در واقع شرکت‌های داروسازی برای واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته به کشور با مشکلات زیادی در خصوص تأمین ارز مورد نیاز مواجه هستند؛ زیرا با توجه به نرخ ارز در کشور وارد کردن این تجهیزات با نرخ آزاد و فروش داروها با نرخ مصوب در کشور در عمل سودآوری برای شرکت‌ها نداشته و همکاری مناسبی نیز از سوی دولت به منظور تأمین ارز به نرخ دولتی صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل یکی از مشکلات مهم در فرایند داروسازی صنعتی کشور، تأمین ارز لازم برای واردات دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته است.

اهمیت داروسازی صنعت

نقش دستگاه‌های تولید داخل در صنعت داروسازی

در خصوص خرید تجهیزات آزمایشگاه داروسازی از الکتروفارمد باید به این موضوع اشاره کرد که با اینکه تولید دارو در کشور تا حد زیادی به واردات ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته از کشورهای خارجی و تأمین ارز مورد نیاز وابسته است، اما در این بین شرکت‌ها و تولید کننده‌های ایرانی نیز وجود دارند که توانسته‌اند نمونه‌های مشابه با دستگاه‌های خارجی را در داخل کشور طراحی و به مرحله تولید برسانند.

در خصوص دستگاه‌ها و ماشین‌آلات داروسازی تولید داخل باید به این موضوع اشاره کرد که این دستگاه‌ها از نظر کیفی و عملکرد در تولید داروهای مختلف به خصوص داروهای بایوتک در سطح بالایی قرار داشته و می‌توانند به راحتی با نمونه‌های خارجی رقابت کنند. با توجه به اینکه در تولید داروهای بایوتک، کاهش ریسک آلودگی محصول نهایی از اهمیت زیادی برخوردار است، این ماشین‌آلات در این زمینه عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند.

در این شرایط با توجه به وجود مشکل در تأمین ارز و نقدینگی جهت واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته به داخل کشور جهت داروسازی صنعتی و تولید داروهای مورد نیاز افراد جامعه به منظور افزایش سطح سلامتی آن‌ها و درمان بیماری‌های مختلف، با حمایت از تولید کنندگان داخلی می‌توان از این دستگاه‌ها به عنوان نمونه مشابه تجهیزات خارجی برای تولید انواع دارو استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خرید تجهیزات آزمایشگاه داروسازی از جمله دستگاه تست جریان پذیری پودر، دستگاه زمان باز شدن قرص الکتروفارمد و سایر دستگاه‌ها و تجهیزات از شرکت‌های تولید کننده داخلی این است که می‌توان این دستگاه‌ها را به با قیمت به مراتب ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی خریداری کرد. این کار باعث می‌شود که هزینه‌های تولید دارو به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و داروهای مورد نیاز ارزان‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد. از دیگر ویژگی‌هایی که باعث برتری دستگاه‌های تولید داخل می‌شود، گارانتی و خدمات پس از فروش است که در نمونه‌های خارجی به دلیل تحریم و مشکلات دیگر وجود نداشته یا سطح کیفی پایینی دارد.

تامین ارز و نقدینگی

داروسازی صنعتی با خرید ماشین آلات تولید داخل

در شرایط امروز با توجه به مشکلات موجود به منظور تأمین ارز و نقدینگی برای خرید ماشین‌آلات داروسازی خارجی، خرید تجهیزات آزمایشگاه داروسازی از الکتروفارمد و سایز تجهیزات از شرکت‌های تولید کننده داخلی بهترین انتخاب برای تولید داروهای مختلف با ریسک آلودگی کمتر به منظور درمان بیماری‌های مختلف و افزایش سطح سلامت جامعه است. قیمت ارزان‌تر که باعث کاهش هزینه‌های تولید دارو می‌شود و همچنین ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش از مزیت‌های مهمی است که باعث می‌شود در این شرایط استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات داروسازی ساخت داخل گزینه مناسب‌تری نسبت به ماشین‌آلات خارجی باشد.

 

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی
شناسه : 411449
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا