اوپک پلاس ترمز قیمت نفت را می‌کشد؟

عربستان سعودی، روسیه و تعدادی از تولیدکنندگان اوپک پلاس کاهش داوطلبانه عرضه نفت خام را تا پایان ژوئن تمدید کردند.

هما میرزایی-جهان صنعت نیوز، به گزارش سی.ان.بی.سی عربستان سعودی و روسیه، به همراه چند تولیدکننده کلیدی اوپک پلاس، کاهش داوطلبانه عرضه نفت خام خود را تا پایان سه ماهه دوم تمدید خواهند کرد. اوپک پلاس به ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش که توسط ریاض و مسکو هدایت می شود، اطلاق می شود.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز یکشنبه به نقل از یک منبع رسمی از وزارت انرژی این کشور اعلام کرد، عربستان سعودی کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز تا پایان سه ماهه دوم ادامه خواهد داد. طبق خبر اعلام شده عربستان تولید نفت خام خود را تا پایان ماه ژوئن به روزی ۹ میلیون بشکه خواهد رساند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، بر اساس گزارشی که توسط آژانس دولتی روسیه تاس منتشر شده، گفت: روسیه در مجموع تولید و صادرات خود را تا پایان ژوئن به میزان ۴۷۱ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. مسکو داوطلب شده بود تا عرضه خود به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه اول کاهش دهد.

بر اساس به‌روزرسانی‌ها از خبرگزاری‌های دولتی آنها INA و WAM، عراق و امارات دو تولیدکننده کلیدی اوپک، نیز کاهش تولید داوطلبانه خود را به ترتیب ۲۲۰ هزار بشکه در روز و ۱۶۳ هزار بشکه در روز تا پایان سه ماهه دوم تمدید خواهند کرد.

در ماه نوامبر، کشورهای اوپک پلاس سیاست رسمی کاهش مجموع ۲ میلیون بشکه در روز تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته بودند. جدا از استراتژی رسمی این گروه، چندین تولیدکننده اوپک پلاس، از جمله عربستان سعودی و روسیه، اعلام کردند که به طور داوطلبانه این کار را انجام خواهند داد. این کاهش در مجموع ۲.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان سه ماهه اول امسال خواهد بود.

آخرین اعلام کاهش تولید در شرایطی اتفاق افتاده که قیمت نفت به‌رغم کاهش عرضه اوپک پلاس، حملات مداوم دریایی حوثی‌ها در مسیر حیاتی دریای سرخ، و جنگ اسرائیل و حماس در حال کاهش است و از ابتدای سال جاری در بازه زمانی محدود ۷۵ تا ۸۵ دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

برخلاف تغییرات رسمی، کاهش داوطلبانه به موافقت یکپارچه گروه طی یک جلسه رسمی نیازی ندارد. به طور معمول، تعدیل تولید تا زمانی که با سیاست‌های کلی اوپک پلاس همراه باشد، خارج از برنامه این گروه نیست. در حال حاضر، کاهش های تکمیلی بر اساس محدودیت های موجود اوپک پلاس صورت می گیرد.

مذاکرات بعدی این گروه در ماه ژوئن انجام می‌شود و تا آن زمان، تحلیلگران ثالث و مستقل ارزیابی های خود را در مورد خط تولید پایه ظرفیت تولید اعضای گروه  (سهمیه هر کشور) نهایی خواهند کرد. خط تولید پایه با ظرفیت بالاتر منجر به محدودیت تولید بالاتر می‌شود و به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا از درآمدهای بالاتری کسب کنند.

در اواخر ژانویه و در اقدامی شوکه کننده، غول نفتی آرامکو که تحت کنترل عربستان سعودی است، اعلام کرد که برنامه های طولانی مدت خود برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام را از ۱۲ میلیون بشکه در روز به ۱۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ متوقف می کند.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 411835
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا