چند گرم طلا؟ ممنون؛ چند سوت طلای کارکرده بدون اجرت کافی است

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز، بازار طلا که از دیرباز به عنوان کالایی زینتی-سرمایه‌ای در ایران از مجبوبیت زیادی برخوردار بوده است، همواره متاثر از قیمت جهانی طلا و قیمت دلار و در کنار آن اخبار سیاسی و اقتصادی است. به همین دلیل اقبال به این نوع از سرمایه‌گذاری در دورانی که تورم سرعت گرفته و قیمت طلا تحت تاثیر انواع اخبار راست و دروغ به صورت هفتگی و گاه روزانه تغییر می‌کند، بیشتر هم شده است.

اما اگر طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید باید بدانید که علاوه بر قیمت بالای هر گرم از این فلز با ارزش باید مبلغی به عنوان مالیات و اجرت نیز پرداخت کنید. در حال حاضر که در روزهای انتهایی سال ۱۴۰۲ قرار داریم، قیمت هر گرم طلای خام حدود ۳ میلیون تومان است که به این مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و در حدود۱۰ الی ۲۵ درصد اجرت ساخت اضافه می‌شود. به همین دلیل خرید طلای دست دوم که به نام طلای بدون اجرت نیز شناخته می‌شود، تبدیل به گزینه‌ای محبوب برای سرمایه‌گذاری شده است.

در روزهای پایانی سال مردم مدام در حال هشدار دادن به یکدیگر درباره احتمال افزایش قیمت اجناس در سال بعد هستند و با تبدیل ریال به انواع طلا یا ارز سعی دارند اندکی از کاهش ارزش پول خود جلوگیری کنند. رو‌به‌روی چند طلافروشی معتبر در مرکز تهران که یکی دو ویترین خود را به فروش این نوع طلا اختصاص داده است، در ساعاتی از روز صفی از خریداران تشکیل می‌شود که بدون توجه به مدل و نوع این طلاها اعم از گردنبند، گوشواره، زنجیر، شمش به میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند، طلای مستعمل می‌خرند.

از کف بازار چه خبر؟

طبق مشاهدات میدانی در بازار طلای تهران در روز شنبه، قیمت فروش هر سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید نسبت به روز گذشته افزایش ۶۰۰ هزار تومانی داشته و به قیمت ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۳ میلیون تومان و هر گرم طلای دست دوم بدون اجرت در حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله می‌شود. فروشندگان که تا ظهر به صورت لحظه به لحظه قیمت‌ها را دنبال می‌کردند، اعتقاد داشتند که پس از برگزاری انتخابات مجلس فنر قیمت طلا و ارز رها شده و انتظار قیمت‌های بالاتر را می‌کشیدند. مغازه‌هایی که طلاهای سنگین‌تر می‌فروختند، تقریبا خالی از مشتری بودند. در یکی دو مغازه با طلاهای سبک با وزن حتی زیر یک گرم، اوضاع کمی بهتر بود و تک و توک مشتریانی به خرید مشغول بودند.

یکی از این مشتریان که به دنبال خرید آویز سبکی برای هدیه دادن بود، علاوه بر گران بودن آن به اجرت اشاره کرد و گفت: “آویزی که انتخاب کرده‌ام، آنقدر کوچک است که حتی به یک گرم نیز نمی‌رسد، اما همین طلای کوچک که آدم خجالت می‌کشد هدیه بدهد با احتساب مالیات و اجرت ساخت حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برایم تمام می‌شود. اقتصادی‌تر این است که طلای استفاده شده بخرم، که حداقل اجرت ساخت ندهم. همین پارسال با این پول یک گردنبند خوب خریدم.”

خرید طلای دست دوم ممنوع

در روزهایی که خرید طلای دست دوم در بین مردم حسابی جا افتاده است، نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به درخواست این اتحادیه برای ممنوعیت خرید و فروش طلای دست دوم اشاره کرد و گفت: “باید قانونی تصویب شود که بر اساس آن فقط طلای نو فروخته شده و فروش طلای کارکرده ممنوع شود.”

 بذرافشان در ادامه اضافه کرد: “خرید مصنوعات طلا یک سرمایه‌گذاری درازمدت است که می‌توان به‌صورت زینت هم استفاده کرد. از طرف دیگر به اشتغال‌زایی و رشد اقتصاد کشور کمک می‌کند؛ اما متاسفانه مردم فقط دنبال حفظ ارزش پول خود هستند به همین دلیل به سمت خرید طلای آب شده، سکه و بعضاً طلای دست دوم می‌روند.”

رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره اجرت طلاهای دست دوم نیز گفت: “گاهی مردم طلای دست‌دوم را با ۵۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان حتی ۱۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنند که می‌توانند به‌جای آن مصنوعات نوی طلا خریداری کنند. مصنوعات طلایی وجود دارد که به دلیل هزینه پایین ساخت، اجرت آن از ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان است.”

ظاهرا رکود بازار طلا جدی است و بسیاری از بنکداران طلا و طلا فروشان با مشکلات عدیده رو‌به‌رو شده و در آستانه تعطیلی هستند. از سوی دیگر انتشار اخباری مبنی بر افزایش مالیات دریافتی و لزوم ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان نیز به این اشفتگی دامن زده است. فروشندگان طلا اعتقاد دارند که بازار طلا با سایر بازارها متفاوت است و بر پایه اعتماد و اعتبار چندین ساله طلافروش می‌گردد و نباید مورد این نوع سخت‌گیری‌ها قرار بگیرد.

نقره را به جای طلا از من بپذیر

آن‌چه که می‌توان به طور قطع مطمئن بود این است که تشکیل صفوف طولانی برای خرید طلای کارکرده را نمی‌توان به حساب رونق بازار طلا گذاشت. در این‌گونه خریدها سودی عاید تولیدکننده نشده و به چرخه اقتصادی کشور کمکی نمی‌شود. خریدار هم قدرت انتخاب نداشته و باید هر چه که اجرت کمتری دارد را فارغ از سلیقه شخصی انتخاب کند. در بستر فرهنگی مشرق زمینی کشوری هم‌چون ایران، طلا به جز ارزش سرمایه‌ای ارزش معنوی داشته و همواره در انواع مناسبت‌ها در میان افراد خانواده به عنوان هدیه رد و بدل شده است. فرزندان با خرید تکه‌ای طلا به عنوان هدیه روز مادر عشق و علاقه‌شان را نشان می‌دادند و نوعروسان با هدیه گرفتن انواع طلا، چه کوچک و چه بزرگ احساس ارزشمندی می‌کردند. حالا و در شرایط کنونی قیمت طلا به گونه‌ای شده است که در برخی موارد جایگزین‌هایی همچون نقره به جای حلقه طلا بر دستان عروس و دامادها نشسته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانطلا و ارز
شناسه : 411847
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا