بازار مسکن شانه به شانه با قیمت دلار

تورم 45 درصدی مصالح ساختمانی، رشد 43 درصدی تورم عمومی، افزایش 46 درصدی قیمت مسکن و بالا رفتن حدود 20 درصد قیمت دلار تا حدودی چشم‌انداز بازار ملک در سال آینده را تعیین کرده است. مهدی کرباسیان کارشناس بازار مسکن می‌گوید: تحرکات دلار بازیگر اصلی در تعیین قیمت خانه شده و استنباط خریداران مسکن این است که با توجه به تجارب قبلی همه کالاها در سال آینده 30 درصد گران می‌شود. دولت هم نتوانسته مدیریت خوبی بر بازار ملک داشته باشد.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال مطابق معمول انتظارات تورمی بر بازارهای غیرمولد از جمله بازار مسکن سایه افکنده است. اگرچه بانک مرکزی سیاست سرکوب آماری را که هر از گاهی از چنته بیرون می‌آورد از دی ماه به بعد درخصوص بازار مسکن در پیش گرفته اما شواهد و قرائن از افزایش نسبی قیمت خانه در تهران حکایت دارد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که معاملات ملک در رکود سنگینی قرار گرفته اما نرخ‌های پیشنهادی خیال پایین آمدن ندارد. خرید و فروش آپارتمان در تهران نسبت به اواخر سال گذشته ۶۵ درصد کاهش یافته و از ۱۲ هزار فقره به حدود ۴ هزار فقره رسیده است.

با این حال واسطه‌های ملکی از رشد اندک قیمت در اسفند نسبت به بهمن خبر می‌دهند. البته بانک مرکزی، گزارش تحولات بازار مسکن در دی و بهمن را اعلام نکرده اما گزارش مرکز آمار در دی ماه از تورم ۲.۲ درصدی ماهیانه بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد و بر همین اساس میانگین قیمت وزنی و قیمت حسابی آپارتمان در تهران به ترتیب ۸۰.۶ و ۷۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. تورم نقطه به نقطه و سالیانه بازار مسکن شهر تهران در دی ماه به ترتیب ۴۶ درصد و ۸۳ درصد بود.

برخی کارشناسان با استناد به برنامه‌های اقتصادی دولت، لایحه بودجه ۱۴۰۳، افزایش قیمت ارز و رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی، تورم مسکن در سال آینده را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند. به باور کارشناسان به دلیل تبعیت بازار مسکن از تورم نهاده‌های ساختمانی و با در نظر گرفتن این موضوع که رکود معاملات بعضا تاثیری در ثبات قیمت ندارد، احتمال می‌دهند که بازار مسکن در سال آینده ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد قیمت را تجربه کند.

افزایش نرخ نهاده‌های ساختمانی نیز عاملی اثرگذار بر قیمت مسکن است. پاییز ۱۴۰۲ تورم سالیانه نهاده‌های ساختمانی ۴۵ درصد اعلام شد. با توجه به رشد قیمت ارز و تورم عمومی ۴۳ درصد دلیلی وجود ندارد که بازار ملک در سال آینده بی‌حرکت بماند.

مردم انتظار افزایش قیمت مسکن را دارند

مهدی کرباسیان ـ کارشناس بازار مسکن در تحلیل وضعیت روزهای اخیر این بازار به جهان صنعت نیوز گفت: در یک ماه اخیر که دلار از محدوده ۵۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسیده فروشندگان مسکن با مقداری شدت و ضعف در مقایسه با نرخ دلار، نرخ پیشنهادی را بالا بردند. صاحب خانه‌ها تمایل به فروش ندارند و خریداران با توجه به تجارب سال‌های گذشته این استدلال را دارند که همه کالاها بعد از عید حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت. به همین دلیل تمایل طرف تقاضا برای معامله بیش از تمایل طرف عرضه است؛ هرچند به دلیل رشد سنگین قیمت‌ها معاملات در رکود به سر می‌برد.

وی تاکید کرد: بدترین روزهای بازار مسکن به لحاظ تعداد معاملات را پشت سر می‌گذاریم. چه در بخش اجاره و چه در بخش خرید و فروش، معاملات قفل است. دولت هم مدیریت خوبی در این بخش صورت نداد. من عقیده دارم اگر دولت از بنگاه‌داری و مدیریت بازار مسکن دست بردارد و مسئولیت را به بخش خصوصی و اتحادیه‌های صنفی بسپارد اوضاع بهتر خواهد شد. ثبت معاملات ملک، مدیریت صنف، کنترل قیمت‌ها و مدیریت سامانه‌های اینترنتی باید به عهده صنف مورد نظر باشد. اما دولت برعکس عمل کرد و با راه‌اندازی سامانه خودنویس، نقش‌آفرینی را از مشاوران املاک برای دلالت بر قیمت‌ها گرفت. این اقدام قطعا در آینده اثرات سوئی بر بازار مسکن خواهد داشت.

کرباسیان در تحلیل آینده بازار مسکن گفت: عدد و رقم دقیقی نمی‌توان از قیمت‌های آتی ارایه کرد اما چند فاکتور در بازار مسکن اثرگذار است که شامل قیمت زمین، مصالح، نیروی انسانی و البته بازارهای موازی است که همه این موارد از رشد حکایت دارد. شاید هم دولت مقصر نباشد اما می‌توان گفت بازار ارز بازیگر اصلی اقتصاد ایران شده و به بازار مسکن سمت و سو می‌دهد.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 411857
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

  1. بازار مسکن ایران در سال ۱۴۰۳ رکورد افزایش قیمت را همزمان با افزایش قیمت دلار را در جهان خواهد زد و قیمت متری مسکن در ایران رکورد دار خواهد شد مصالح ساختمانی و آهن و میلگرد و نیروی انسانی به اوج گرانی خواهد رسید طلا سکه و ارز با بالا ترین قیمت ها عرضه خواهد شد ……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا