قیمت ماهی قزل‌آلا در بازار چند؟

قیمت ماهی قزل آلا در هفته‌های پایانی سال هم ارزان‌تر از گوشت قرمز است. امروز دوشنبه 14 اسفند در میادین میوه و تره بار تهران، قیمت ماهی قزل آلای پرورشی بین 185 هزار تا 250 تومان است. اما در همین میادین قیمت گوشت قرمز بین 220 هزار تومان تا 560 هزار تومان است.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، درحال حاضر در فروشگاه‌های سطح شهر تهران، یک کیلو مرغ بسته به منطقه‌اش بین ۷۵ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت یک کیلو گوشت قرمز هم از منجمد گرفته تا تازه بین ۲۲۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان است. بررسی میدانی نشان میدهد، در بازار قیمت قزل آلا از ۲۲۰ هزار تومان تا ۴۴۷ هزار تومان هست. البته در میادین میوه و تره بار تهران، قیمت ماهی زنده قزل آلای رنگین کمان و ویژه گوشت نارنجی کیلویی ۱۸۲ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان است.

البته قیمت قزل‌آلا سر مزرعه کیلویی ۱۶۵ هزار تومان است. ایسنا به نقل از آرش نبی‌زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی نوشت، قیمت تمام شده ماهی قزل آلا ابتدای سال کیلویی ۱۴۵ هزار تومان بود. ولی به دلیل کاهش تقاضا در نیمه اول سال به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان رسید. یعنی تولیدکنندگان ۲۰ هزار تومان کمتر از قیمت تولید، محصولاتشان را به فروش می‌رساندند.

البته معمولا در نیمه اول سال تقاضای خرید ماهی کمتر از نیمه دوم سال است. ولی معیار سنجش قیمت ماهی بازار شب عید نیست بلکه باید قیمت آن را یک ماه قبل از عید و ۱۰ روز بعد از آن بررسی کرد. در حقیقت می‌توان گفت قیمت ماهی پرورشی تقریبا در طول سال ثابت و کم نوسان است.

ضرر و زیان تولیدکنندگان

با این حال چون نیمه نخست سال تقاضا کمتر است؛ فعالان حوزه آبزیان از وزارت جهادکشاورزی درخواست کرده بودند با خرید حمایتی از تولیدکنندگان از آنها حمایت کند، ولی چنین اتفاقی نیفتاد و تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان بسیاری شدند.

به گفته نبی‌زاده، امسال ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید شد. البته ظرفیت تولید تا ۲۲۰ هزار تن است اما چون تقاضا کم است و تولید نیز به صرفه نیست تولیدکنندگان تمایلی به افزایش تولید ندارند و حتی در نیمه اول سال تولید را کاهش می دهند.

از نگاه فعالان حوزه آبزیان اگر یک درصد از حمایت‌هایی که از مرغ می‌شود از ماهی نمی‌شود. نبی زاده هم با تایید این موضوع می‌گوید: اگر هدف افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور است باید از تولیدکننده ماهی حمایت شود. در حال حاضر نهاده به درستی و به موقع تامین نمی‌شود. معاونت دام در بخش دام و طیور نقش اساسی دارد. این درحالی است که سازمان شیلات به عنوان متولی بخش در بحث تامین نهاده هیچ نقشی ندارد.

اکوایران

کشاورزی
شناسه : 411964
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا