تفاوت وکیل حقوقی و کیفری

تفاوت وکیل کیفری و وکیل حقوقی چیست؟ مهمترین تفاوت بین وکیل کیفری و وکیل حقوقی، حوزه فعالیت آنها است. وکیل کیفری در حوزه امور کیفری فعالیت می کند، در حالی که وکیل حقوقی در حوزه امور حقوقی فعالیت دارد. وکیل کیفری معمولاً در پرونده هایی که جنبه کیفری دارند، مانند قتل، سرقت، و کلاهبرداری، فعالیت می کند.

اگر شما نیز با این سوال مواجه شدید که فرق وکیل حقوقی و کیفری چیست در ابتدا باید بدانید در سیستم قضایی ایران، دعاوی قانونی به دو دسته دعاوی کیفری و دعاوی حقوقی تقسیم می‌شوند که هرکدام تفاوت‌های اساسی از نظر مرجع صالح برای رسیدگی، ماهیت و موضوع دعوی با یکدیگر دارند. همانگونه که دعاوی و نوع دادگاه‌ برای رسیدگی به پرونده متفاوت است، وکلای متفاوتی نیز با دانش و تجربه فراوان در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری به‌طور تخصصی فعالیت می‌کنند. هر دو دسته از این وکلا ممکن است دانش قابل قبولی در زمینه هر دو نوع از دعاوی داشته باشند اما تجربه و تخصص بالای آن‌ها در یک زمینه به‌خصوص سبب می‌شود تا تنها در یک حوزه فعالیت داشته باشند. این در حالتی است که بسیاری از وکلای پایه یک دادگستری همچون علیرضا قدیری، به دلیل تجربه بالا و پرونده‌های متفاوتی که داشته‌اند بتوانند در هر دو زمینه فعالیت موثری داشته باشند.

تعریف وکیل حقوقی و کیفری

  • وکیل حقوقی:  وکیل حقوقی  از آن دسته وکلایی محسوب می‌شود که به دعاوی حقوقی رسیدگی می‌کند و همچون وکیل ملکی در مشهد وظیفه دارد از حقوق موکلین خود دفاع کرده، به حقوق شهروندی آن‌ها رسیدگی کند و در مواردی به ارائه مشاوره حقوقی بپردازد. وکیل حقوقی به طور معمول در دادگاه‌های خانواده، هیئت حل اختلاف و… در زمینه امور مدنی که مربوط به قوانین حقوقی است مانند قانون مدنی، آیین دادرسی مدنی، قانون تجارت، قانون حمایت از خانواده، قانون تجارت گمرکی و برخی دیگر می‌تواند پرونده را قبول کند و به آن ورود پیدا کند. این نوع وکلا در زمینه های فوق، تخصص دارند تا مشکلات را حل کنند. مهم‌ترین دعاوی حقوقی شامل مطالبه اجرت المثل، مطالبات نفقه و مهریه و دعاوی ملکی می‌شوند. بنابراین، اگر نیاز به نمایندگی در دادگاه یا به وکیلی برای مورد حقوقی خاصی دارید، بهتر است یک وکیل متخصص حقوق مشاوره بگیرید. اما اگر نیاز به مشاوره حقوقی یا راهنمایی در مسائل حقوقی خاصی دارید، می‌توانید با یک مشاور حقوقی تماس بگیرید.
  • وکیل کیفری: در نقطه مقابل وکیل کیفری شخصی است که در دادگاه‌های کیفری، دادگاه نظامی، سازمان جنایی دولتی و … مشغول به فعالیت است. علاوه بر این، این دسته از وکلا در پرونده های کیفری مرتبط با حقوق جزایی از جمله قوانین جزایی اسلامی، آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات نیروهای مسلح، قانون قاچاق اسلحه و برخی موارد فوق تخصص دارند. شایان ذکر است که برای رسیدگی به امور دعاوی کیفری نیاز نیست تا به وکلای پایه یک مراجعه کنید و وکلای پایه دو نیز می‌توانند از عهده پرونده شما بر بیایند. جهت دریافت مشاوره کیفری در مشهد اینجا کلیک کنید. 

تعریف وکیل حقوقی و کیفری

تفاوت وکیل حقوقی و کیفری

همانطور که گفته شد وکیل حقوقی و وکیل کیفری دو نوع وکیل هستند که در زمینه‌های مختلف قضایی و قانونی در کشور فعالیت می‌کنند. اگرچه این دو نوع وکیل در برخی موارد ممکن است با هم همکاری کنند (مانند پرونده‌هایی که در آن‌ها جنبه‌های حقوقی و کیفری همزمان وجود دارد)، اما هر یک نیازمند تخصص و مهارت‌های خاصی برای فعالیت در زمینه‌های خود هستند. انتخاب وکیل مناسب بر اساس نوع پرونده و نیازمندی‌های شما مهم است. تفاوت خدمات وکیل حقوقی و کیفری شامل موارد زیر می‌‌‌شود:

  • حوزه فعالیت: وکیل حقوقی مسئول پیگیری مسائل مرتبط با مباحث مدنی، مالی، خانوادگی، امور ثبتی و سایر امور غیر جرمی است. او در زمینه‌های مختلفی همچون تنظیم قراردادها، رفع اختلافات مالی، حقوق بشر، تنظیم و وراثت و … فعالیت می‌کند. این در حالی است که وکیل کیفری برای فعالیت خود روی جرایم کیفری تمرکز کرده و دعاوی کیفری را برای فعالیت تخصصی برگزیده است. او متخصص در دفاع یا رفع اتهام از متهمانی است که به ارتکاب جرم‌های جنایی متهم هستند و خدمات مختلفی می‌تواند در این حوزه ارائه دهد.
  • رویکرد حرفه‌ای: وکیل حقوقی اغلب به عنوان وکیل مدافع مسئولیت مدنی فعالیت می‌کند و به حل اختلافات و نزاعات مدنی بین طرفین کمک می‌کند. او در جلساتی که قبل از دادگاه برگزار می‌شوند، طرفین را نمایندگی کرده و به توافقی برای حل اختلافات و تعیین مجازات‌ها می‌رسد. اما در نقطه مقابل، وکیل کیفری مسئول دفاع از متهمانی است که به جرایم کیفری متهم هستند. او طبق قوانین کیفری در دادگاه شرکت می‌کند و سعی می‌کند ضمن رعایت این قوانین به حفظ حقوق متهم و دفاع از او بپردازد.
  • دسته‌بندی موضوعات: وکیل حقوقی می‌تواند در تمامی موضوعات مرتبط با قوانین مدنی، از قبیل مشاکل وراثت، اجاره، طلاق، تنظیم قراردادها و .. فعالیت کند اما وکیل کیفری تنها مجاز است در زمینه‌هایی فعالیت کند که مرتبط با جرایم کیفری مانند قتل، سرقت، هتک حرمت، مواد مخدر و تجاوز جنسی هستند،. هر کدام از این دو دسته از وکلا دانش و تجربه مختص به خود را دارند و در زمینه‌های مرتبط با آن تخصص و توانایی خاصی دارند.

آ‌ن‌چه که از مقایسه تفاوت وظایف وکیل کیفری و وکیل حقوقی و بررسی مهارت های وکیل کیفری و وکیل حقوقی  مشخص می‌شود این است که وکیل حقوقی در زمینه دعاوی حقوقی تخصص بیشتری دارد اما وکیل کیفری در حوزه کاری خود یعنی پرونده‌های کیفری فعال است. بنابراین، این وکلا بیشتر در حوزه تخصصی خود دخالت دارند و مطمئناً می‌توانند به عنوان وکلای حقوقی عملکرد بهتری داشته باشند.. پس می‌توان این نتیجه‌گیری را کرد که انتخاب وکیل مناسب بستگی به نوع پرونده و موضوع مورد نظر دارد و کافیست به وکلای حقوقی و کیفری مراجعه کنید تا به مشکلات شما در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی کنند.

تفاوت هزینه های وکیل کیفری و وکیل حقوقی 

برای دانستن این موضوع که هزینه مشاوره با وکیل دعاوی حقوقی و کیفری چقدر است، باید در ابتدا بدانید که وکیل در کدام زمینه حقوقی یا کیفری قرار است فعالیت کند و درجه سختی پرونده به چه میزان است. هر وکیل با توجه به زمینه‌‌ای که فعالیت می‌کند و میزان دانش و تجربه‌ای توسط آن از موکل خود در مراجع قضایی دفاع می‌‌کند و همچنین با توجه به شرایط پرونده حق الوکاله خود را مشخص و مطالبه می‌‌کند بنابراین، بسته به اینکه وکیل در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند، حق ‌الزحمه او نیز تعیین می‌شود. به‌طور کلی باید به این نکته توجه داشته باشید که هر سال هزینه حق الوکاله وکلا دچار تغییر می‌شود و به صورت مشخص در قرارداد وکالت و با توافق وکیل و موکل در قرارداد نوشته شده و به امضای طرفین می‌رسد.

تعریف وکیل حقوقی و کیفری

مزایای داشتن وکیل در پرونده‌های حقوقی و کیفری

اگر شما یا اطرافیانتان تا به حال با مشکلات حقوقی یا کیفری برخورد کرده باشید به خوبی از اهمیت حضور وکیل در پرونده آگاه هستید چرا که مشاوره حقوقی با وکیل و مزایای آن برای افرادی که درگیر پرونده‌های حقوقی یا کیفری هستند، کاملا واضح و آشکار است. یک وکیل مجرب و حرفه‌ای، موکلش را از نتیجه پرونده حقوقی و کیفری آگاه می‌سازد. همچنین، به دلیل داشتن وجدان کاری بدون دلیل و به صورت اغراق آمیز موکل خود را درباره نتیجه پرونده نگران و آشفته نمی‌کند. اما، مهم ترین دلیل و فایده ای که در پرونده‌های حقوقی و کیفری لزوم مشاوره حقوقی با وکیل را نشان می‌دهد، این است که شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل خود را حل می‌کنید و مطمئن‌ترین راه را برای گرفتن بهترین نتیجه انتخاب کرده‌اید. شما باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که گرفتن وکیل حقوقی و کیفری و پرداخت حق الوکاله در پرونده‌های حقوقی و کیفری به هیچ عنوان هزینه اضافی نیستند، بلکه مدیریت پرونده توسط یک وکیل مجرب می‌تواند، نتیجه پرونده را به نفع شما تمام کند و از ضررهای مالی آینده شما نیز جلوگیری کند. در صورت داشتن وکیل دیگر مجبور نخواهید بود در مراجع قضایی و جلسات رسیدگی دادگاه شرکت کنید و از درگیری‌های روانی و فیزیکی در دادگاه معاف خواهید شد چرا که تمام این موارد را وکیل برایتان انجام خواهد داد و نیاز به حضور شخص شما در جلسات دادگاه نخواهد بود.

 

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی
شناسه : 412036
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا