همه از مسکن ۲۵ متری اعلام برائت کردند

چهار سال از طرح مسکن 25 متری که با مخالفت دولت و حتی فعالان صنعت ساختمان مواجه شد می‌گذرد اما هنوز خبری از اجرای آن نیست. امروز هم رییس یک مجموعه تازه تاسیس در صنعت ساختمان، آپارتمان 25 متری را بی‌معنی دانست.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، ساخت مسکن کوچک متراژ ۲۵ تا ۴۰ متری برای اولین بار در اواخر سال ۱۳۹۸ مطرح شد. موضوعی که به مخالفت وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم انجامید. با گذشت حدود چهار سال از ایده مسکن ۲۵ متری هنوز این طرح از روی کاغذ فراتر نرفته است. دولت ساخت مسکن ۲۵ متری را مغایر فرهنگ و جامعه ایرانی اسلامی می‌داند.
با پایان کار دولت دوازدهم و سنگین شدن تورم بازار مسکن و رشد لجام‌گسیخته قیمت خانه در دولت سیزدهم، ایده مسکن ۲۵ متری توسط یک اتحادیه عمرانی مجددا روی میز قرار گفت. تصاویری هم از نقشه این طرح در رسانه‌ها رونمایی و از سوی مسئول اتحادیه مورد نظر عنوان شد که به زودی در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر ساخت واحدهای ۲۵ تا ۳۵ متری تحت عنوان مسکن اقتصادی در منطقه ۱۹ تهران آغاز می‌شود. او مدعی شد که شهرداری منطقه ۱۹ موافق این طرح است. ادعایی که از سوی شهرداری آن منطقه تکذیب شد.
اما مسکن ۲۵ متری آماج انتقاداتی از سوی دولت قرار گرفت. مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی این نوع واحدها را حتی برای واحدهای استیجاری مناسب ندانست و گفت که این برنامه در دستور کار دولت قرار ندارد. صولت مرتضوی ـ وزیر کار نیز انتساب برخی اخبار درباره موافقت او با مسکن ۲۵ متری را رد کرد.

انجمن صنعت ساختمان

امروز هم پژمان جوزی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنعت ساختمان (به عنوان یک مجموعه نوپا) مسکن ۲۵ متری را بی‌معنی دانست.
در شرایطی که تقریبا همه از طرح ساخت آپارتمان‌های کوچک متراژ در ایران اعلام برائت می‌کنند، اتحادیه‌ای که اصلی‌ترین حامی این ایده بود هم ظاهرا اقدام قابل توجهی انجام نداده و قطعا مخالفت‌ها در عدم اجرای این طرح بی‌تاثیر نبوده است.
البته هنوز تعاونی مذکور ادعا می‌کند که در حال برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن ۲۵ متری است و طرح خود را پیش می‌برد. این مجموعه با استناد به این موضع دولت که اعلام کرده مخالفتی با مسکن اقتصادی ندارد اما در دستور کارش هم نیست، اعلام می‌کند که از طرح خود کوتاه نیامده و در قالب هتل آپارتمان آن را اجرا خواهد کرد. اما از شهریور امسال که این برنامه به شکل جدی مطرح شد تا کنون خبری از اجرای آن روی زمین نیست.

مسکن
شناسه : 412241
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا