کارشناسان بازار سرمایه پاسخ دادند؛

بورس از رکود خارج شد؟

بازار سهام این هفته عملکرد نسبتا خوبی را داشته  و امیدواری به گزارش‌های پیش بینی بورس بازگشته‌است. اما این شرایط می‌تواند ادامه‌دار باشد؟

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ پس از یک دوره نسبتا طولانی، سرانجام بازار سهام خود را از زنجیرهایی که به پای آن زده شده بود رها کرد و توانست بعد از مدت‌ها تنفس کند. حالا با رشد ارزش معاملات (حدود ۲ هزار همت افزایش) و عملکرد مثبت در ورود و خروج پول، امیدواری به گزارش‌های بورس برگشته است. به نظر می‌رسد فضای جدیدی شکل گرفته باشد که با رشد دلار در مقطع فعلی موتور بازار سرمایه روشن شود.

 البته باید توجه داشت که این به معنی نبود ریسک در بازار سهام نیست و کماکان فضای بین‌المللی و منطقه‌ای و در عین حال کنش و واکنش سیاستگذار اقتصادی در داخل نسبت به تحولات بورس می‌تواند عملکرد آن را متفاوت رقم بزند. غالب گزارش‌های پیش ‌بینی‌ بورس بر این است که احتمالا در روزهای آینده بازار پس از رشد شارپی اخیر با یک اصلاحی روبه‌رو خواهد شد، کما اینکه دوشنبه هفته جاری نیز شاهد این اصلاح نسبی در سفارش‌ها بودیم.

طبیعتا مهم‌ترین شاخص برای بازار سهام و پیش بینی بورس، تغییرات قیمت دلار است و در حال حاضر که رشد قیمت دلار به دلیل واقعیت‌های اقتصادی رخ داده، بورس هم سیگنال مثبتی را از ناحیه اسکناس سبز دریافت کرده است.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با دو کارشناس بورس به تحلیل و بررسی وضعیت فعلی و پیش بینی بورس پس از رشد اخیر پرداخته است.

خودرو استارت رشد بورس را زد

حسن حسین‌نیا کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: اگر این هفته را بررسی کنیم، می‌بینیم که حرکت بازار سهام با رشد گروه خودرویی آغاز شد. نمادهای اصلی خودرویی حالت لیدری در بازار سهام دارند و حرکت آنها روی وضعیت بورس تاثیر می‌گذارد.

 او ادامه داد: با توجه به شفاف‌سازی و کنفرانس اطلاع‌رسانی که نماد خودرویی داشت و اعلام کرد که به زمان تجدید ارزیابی موردنظر نزدیک شدیم، این اتفاق باعث شد حرکتی در این نمادها آغاز شود. در عین حال بحث فروش زیرمجموعه‌ها و سهام تودلی باعث شد که این موضوع گسترده‌تر بشود.

پیش بینی بورس؛ اقبال به شاخص سازها بیش‌تر می‌شود؟

 حسین‌نیا افزود:‌ در روز دوشنبه با توجه به رشد سنگین در دو روز قبل از آن، شاهد یک اصلاح نسبی در میزان سفارش‌ها بودیم. با توجه به اینکه شاهد رشد نسبی قیمت دلار در بازار آزاد بودیم، می‌توان پیش بینی بورس را مبنی بر این قرار داد که در آینده نزدیک حرکت بازار سهام متفاوت و اقبال به سمت نمادهای شاخص‌ساز بیشتر شود.

حسین‌نیا در مورد وضعیت ارزش معاملات در هفته جاری تصریح کرد: با توجه به رشد ارزش معاملات به بالای ۶ هزار میلیارد تومان، این اتفاق می‌تواند برای بازار نویدبخش باشد و حرکت‌هایی را در کلیت بازار ایجاد کند. اما برای حرکت‌های بزرگ‌تر و اینکه شاخص بتواند رشد بیشتری را تجربه کند، نیاز است ارزش معاملات رشد بیشتری داشته باشد که این اتفاق نیازمند اخبار خوب و اعتمادسازی بیشتر است و اینکه ورود پول از خارج از بازار را داشته باشیم. احساس من این است پولی که در بازار سهام باعث رشد نمادهای بزرگ شده، پولی است که از قبل در بازار وجود داشته و در واقع پول جدید وارد نشده است.

پیش بینی بورس ؛ شاخص تا کجا بالا می‌آید؟

پیام الیاس‌کردی دیگر صاحب‌نظر بورسی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: این هفته به طرز عجیبی برای بورس خوب بود و ارزش معاملات و ورود و خروج پول به شکل مطلوبی اتفاق افتاد و خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت و تزریق آن به بازار سرمایه را شاهد بودیم. ارزش معاملات ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و بازار روند بهتری گرفت و غالب گزارش‌های پیش بینی‌ بورس بر این بود که این اتفاق خواهد افتاد، منتها زمان آن کمی غیرقابل پیش‌بینی بود‌، چرا‌که هر هفته خبرهای منفی در رابطه با نرخ بهره اعلام می‌شد یا تصمیماتی که دولت برای بورس می‌گرفت، اثراتی بر بازار می‌گذاشت، اما بعد از این اتفاقات قصد بازار سهام این بود که بازار سرمایه یک رشدی داشته باشد و به نظر می‌رسد این افزایش ادامه‌دار است و تا محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خواهد رسید.

شرط صعود بازار سهام چیست؟

او ادامه داد: تا مادامی که دلار بالای ۶۰ هزار تومان تثبیت نکند به نظر نمی‌رسد بازار سرمایه تصمیم جدیدی بگیرد. یعنی بازار در آینده نزدیک کمی از فضای این هفته عقب‌نشینی خواهد کرد و در هفته‌های آینده که عملا یک هفته را تا پایان سال داریم اتفاق خیلی خاصی نخواهد افتاد. الان فرصتی است که فعالان بازار می‌توانند از آن استفاده کنند و توصیه‌ام این است فعلا سهامداران حرکت خاصی برای خرید یا فروش نداشته باشند، چرا‌که باید براساس دلار با قیمت بیشتر، به شکل بلند‌مدت‌تر به بازار نگاه کرد. احتمالا افزایش قیمت دلار را خواهیم داشت و با توجه به اینکه مهم‌ترین محرک برای بازار سهام دلار است احتمالا بورس پس از آن رشد و حرکت دوباره‌ای را آغاز خواهد کرد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 412362
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا