آخرین تحولات بازار ارز؛

نبرد درهم و ریال

هرچقدر که نرخ ارز بالاتر می رود، صف های دریافت ارز دولتی در بانکها و فرودگاه بین المللی امام خمینی، هم گسترده تر می شود،این فقط یه نما از گرانی دلار است از نمای دیگر دلار تاثیر خود را بر بازارهای موازی مثل مسکن و طلا هم گذاشته و تنها اقدام دولت برای مواجهه با این شرایط،ارزپاشی و تلاش برای جمع کردن نقدینگی از بازار است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز؛ تحولات بازار ارز در روزهای واپسین سال، به دلایل مختلف از جمله افزایش تقاضا برای تسویه صورت‌های بدهی و مالی و تأدیه پاداش پرسنل و به ویژه مدیران در شرکت‌های بزرگ دولتی و خصولتی و خصوصی از سویی و همچنین تخلیه اثرات تورمی افزایش نقدینگی در بازار، از سوی دیگر سیر صعودی استمراری به خود گرفته است. با این حال دیروز در بازار به علت کاهش عرضه نسبت به تقاضا، رشد ۵۰ تومانی برای این اسکناس آمریکایی رخ داد تا برای پنجمین روز پیاپی، رشد شارپی قدرتمندترین پول فیات جهان در بازار ارز تهران استمرار داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل اصلی رشد تقاضا برای دلار، اعلام دریافت مالیات از معاملات طلا و ارز در سال آینده است و به همین دلیل بسیاری از سوداگران و فعالان اقتصادی، برای جا نماندن از سود ناشی از معامله بدون مالیات این دو وسیله قدرتمند حفظ ارزش دارایی، به بازار هجوم آورده‌اند و تب تقاضا را داغ کرده‌اند.

سرریز تقاضا به بازار به شکلی است که باعث تشدید کسری منابع نقدی بانک‌ها و همچنین افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه شده است.

در هفته اخیر که دلار سیر صعودی خود را بلافاصله پس از پایان انتخابات آغاز کرد، تب تقاضا برای نقدینگی در بازار بین‌بانکی شدت گرفت و تقاضای ۱۷۵ هزار میلیارد تومانی برای پوشش تقاضای نقدینگی توسط مراجعان به بانک‌ها، در بازار بین‌بانکی به ثبت رسید. بدیهی ا‌ست سرریز بخشی از این حجم از نقدینگی ولو در حد ۳۰ درصد یعنی معادل ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بازار ارز، می‌تواند فنر قیمتی ارز را از جا بکند و این اسکناس را وادار به سقف‌شکنی کند.

چگونه درهم دلار را گران کرد؟

رسیدن قیمت درهم به سقف ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومانی به عنوان اصلی‌ترین ارز جاری در فضای تجاری ایران (به علت اینکه امارات بزرگ‌ترین شریک تجاری فعلی ایران است) که بر تراز تجاری میان دو کشور اثر مستقیم بر جای می‌‌گذارد، باعث شد تا دلار به عنوان ارز مکمل در فضای تجاری کشور، با شارژ شارپی قیمتی به سقف‌شکنی تاریخی خود تداوم بخشد.

در مرکز مبادله ارزی نیز تحولات اخیر قیمتی دلار قابل مشاهده بود و پس از مدت‌ها درجا زدن قیمتی، قیمت اسکناس دلار به ۴۳ هزار تومان و قیمت حواله دلار بر ۴۰ هزار تومان بالغ شد. برخی از کارشناسان امر، رکوردشکنی قیمت بیت‌کوین در بازارهای جهانی و رسیدن به قله تاریخی جدید ۶۹ هزار دلاری و رسیدن قیمت هر اونس طلا به سقف تاریخی بالای ۲۱۰۰ دلاری را در افزایش تقاضا برای دلار بسیار موثر می‌دانند.

تتر نیز به عنوان ارز دیجیتال همزاد دلار (که همواره معادل یک دلار ارزش دارد) با قیمت ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد.

اکنون بحث اصلاح قیمت برای این اسکناس آمریکایی دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و اگر تحریک جدید امنیتی در منطقه و کشور رخ ندهد و دولت اقدام به تداوم رفتار تسعیری خود در بازار طلا نداشته باشد (که تاکنون باعث فروش شمش و ربع سکه با قیمت دلار ۹۵ هزار تومانی شده است)، این پول بین‌المللی اقدام به اصلاح خودبنیاد قیمتی خواهد کرد و حسب پیش‌بینی‌های تکنیکال تا کف ۵۴ هزار تومان تنزل خواهد یافت. زین پس برای روزهای آینده علاوه بر کف ۵۴ هزار تومانی پیش‌بینی‌شده، سقف ۶۱ هزار تومانی دست‌کم تا موعد ۲ ماه پس از این قابل پیش‌بینی است و می‌توان تحولات این اسکناس سبز را در همین سقف و کف مورد رصد قرار داد.

کف طلا کجاست؟

در حوزه تحولات بازار طلا پیش‌بینی‌ها از تثبیت کف ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به عنوان کف تثبیت‌شده و منطقه حائل امن این فلز گرانبها برای هر گرم طلای ۱۸ عیار سخن به میان آورد و به همین ترتیب کف امن قیمت سکه‌های بهار آزادی نیز معادل ۳۲ میلیون تومان خواهد بود، مگر اینکه شرایط اصلاحی فوق‌العاده خاصی برای شکستن این کف شکل بگیرد.

با توجه به اینکه زون جهانی کف قیمتی هر اونس شمش طلا در پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس و چند موسسه معتبر دیگر، در حدود ۲۰۷۰ دلار لحاظ شده است، این منطقه معاملاتی برای تعیین ضرباهنگ معاملاتی آتی این فلز گرانبها مورد توجه فعالان اقتصادی داخلی نیز قرار خواهد گرفت، هرچند برخی از تحلیلگران بر این باورند که با روند تحولات امنیتی فعلی جهان، رسیدن به قیمت‌های ۲۳۵۰ الی ۲۵۰۰ دلاری برای هر اونس شمش طلا، اصلا نباید دور از نظر باشد و همین گزاره، معاملات سفته‌بازانه داخلی و بین‌المللی طلا را شارژ خواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانطلا و ارزویدئو
شناسه : 412571
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا