پیش بینی بورس ؛ بازار سهام تا پایان سال چه رنگی است؟

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه اگر روند شارپ و رادیکال نداشته باشیم پیش بینی بورس معقول این است که روندها تا حدودی رنج باشند یا در برخی نمادها و گروه‌ها با ورود جریان نقدینگی مواجه شوند.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ در ماه‌های گذشته غالب کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس بر جاماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازارهای موازی مثل ارز و طلا تاکید داشتند. واقعیت‌های اقتصاد کشور اکثر بازارها را به سمت رشد سوق داده بود، اما بورس از این واقعیت دور ماند و بالعکس مسیر نزولی را طی کرد.حالا در انتهای سال این بازار به تدریج رخدادها و شرایط آتی اقتصاد را در خود هضم کرده و به نظر می‌رسد در روزهای آتی باید شاهد روند فعلی باشیم.

کارشناسان در گزارش‌های پیش‌ بینی بورس اعلام می‌کنند در صورتی که بخشنامه‌های خلق‌الساعه و غیرکارشناسی از سوی دولت صادر و ابلاغ نشود، می‌توان به رشد بازار در میان‌مدت و بلند‌مدت امیدوار بود، در غیر این صورت بازگشت به سیکل معیوب قبلی دور از انتظار نیست. در نهایت آنچه مشخص بوده این است که در آخرین روزهای سال سرانجام بورس با بازارهای موازی همگام شده است.

تحلیلی از روزهای اخیر بازار سهام

تالار شیشه‌ای معاملات، با تغییر لیدر از گروه خودرو به پالایشی‌ها در مسیر صعودی باقی ماند. شکاف میان نماگر اصلی و هم‌وزن نشان می‌دهد بخش زیادی از بازار در فضای تعادلی به سر می‌برد. در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۵/ ۱ درصدی، معادل ۳۲ هزار و ۶۳ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحدی قرار گرفت. افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به ‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی هم‌جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۵۴/ ۰ درصدی (معادل سه هزار و ۹۷۳ واحد)، تا پله ۷۳۹ هزار و ۷۵۶ واحد پیش رفت.

شکاف میان نماگرهای سهامی نشان می‌دهد عمده رشد بورس بر دوش نمادهای پالایشی بوده است. با نزدیک ‌شدن به انتهای بازه معاملاتی، از هیجان موجود در میان اهالی بازار سرمایه کاسته و صف‌های خرید بسیاری از نمادها عرضه شد. خبر مثبت توقف دریافت مالیات علی‌الحساب دو درصدی از صادرات مواد خام و نیمه‌خام اصلی‌ترین محرک بازار با محوریت گروه‌های پالایشی بود. طبق اعلام وزیر اقتصاد از روز سه‌شنبه دریافت مالیات علی‌الحساب دو درصدی از صادرات مواد خام و نیمه‌خام صادراتی متوقف می‌شود و اصل میزان عوارض پرداختی بعد از اینکه درآمد صادراتی برای صادرکنندگان حاصل شد، اخذ می‌شود. فعالان بازار در آخرین روز معاملاتی هفته به فکر بهینه‌سازی سبد خود خواهند بود، از این رو احتمالا ارزش معاملات با افزایش مواجه شود که نشانه‌ مثبتی برای تداوم چشم‌انداز مثبت تالار شیشه‌ای است.

بورس رشد نکرد!

امیر‌علی امیر‌باقری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به طور کلی بازار سهام ما به هیجانات، به خصوص هیجانات سیاسی و نرخ ارز همواره بیش‌واکنش نشان می‌دهد. این بیش‌واکنش تا به الان هم در جهت منفی و هم در جهت مثبت بوده است. طی چند ماه گذشته شاخص بورس بی‌توجه به واقعیت‌های اقتصادی حاضر و چشم‌انداز‌های آتی وارد فضای اصلاحی شد و نتوانست خود را با سایر بازارها همگام کند. اتفاقی که رخ داد این بود که بازارها خودشان را با یک فاصله زمانی با حجم نقدینگی هم‌آوا کردند، اما بازار سهام از آنجایی که بازار چند پارامتری است، یعنی متغیرهای زیادی در آن دخیل است، طبیعتا از این فاصله زمانی جاماند، اما پیش بینی بورس این بود که کلیت بازار سهام با یک تاخیر خودش را به تعادل با سایر بازارها نزدیک کند، بنابراین رشدی که اخیرا اتفاق افتاده، بهتر این است به جای اینکه اسم آن را رشد بگذاریم، باید آن را اصلاح بخشی از روند هیجانی بدانیم.

او ادامه داد: می‌توان گفت بازار سهام خود را با سایر پارامترهای اقتصادی همسو و هم‌آوا می‌کند، البته در این مسیر هنوز فضا و فاصله طولانی را پیش‌رو دارد، چرا‌که در بسیاری از نمادها و سهم‌ها با توجه به چشم‌انداز سودآوری و شرایط حاضر اقتصاد و آینده تورم و نرخ ارز و‌… انتظار رشد‌های بیشتر در میان‌مدت و بلند‌مدت وجود دارد. البته باید دلایل تکنیکال را هم در این میان در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: وقتی قیمت‌ها از میانگین‌های میان‌مدت و بلند‌مدت خودشان واگرا می‌شوند و بازار وارد فاز بیش‌فروش می‌شود، طبیعتا باید بخشی از این ریزش قیمت جبران شود و قیمت‌ها به سمت نقطه تعادلی حرکت کنند.

پیش بینی بورس در روزهای پایانی سال

امیرباقری درباره پیش بینی بورس گفت: همیشه انتهای سال پارامترهای مثبت و منفی به‌ طور همگام روی بازار اثرگذار هستند و برخی از آنها اثرات مالی و رفتاری دارند، بنابراین نباید آنها را با دید مالی کلاسیک تحلیل کنیم. طبیعتا وقتی به انتهای سال نزدیک می‌شویم، مضیقه مالی شرکت‌ها بعضی از حقوقی‌ها را ملزم به فروش می‌کند و از طرفی خریداران حقیقی با توجه به تعطیلاتی که وجود دارد و احتمال حضور ریسک‌های سیاسی را می‌دهند، با احتیاط بیشتری اقدام به ورود به بازار می‌کنند، ولی در نهایت اگر تمام پارامترها را در نظر بگیریم با توجه به اینکه هنوز بازار سهام مسیر بازی را تا متعادل شدن با سایر بازارها و اتمسفر اقتصادی پیش‌رو دارد، حداقل نباید انتظار ریزش یا فروش هیجانی داشته باشیم.

به گفته او اگر روند شارپ و رادیکال نداشته باشیم پیش بینی بورس معقول این است که روندها تا حدودی رنج باشند یا در برخی نمادها و گروه‌ها با ورود جریان نقدینگی مواجه شوند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 412829
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا