هادی حق شناس در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح کرد؛

سکه پاشی راه کار نیست، مُسکن است

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، حراج سکه تازه‌ترین راهکاری است که سیاستگذاران اقتصادی برای کاهش التهاب در بازار ارز و طلا اتخاذ کردند. سیاستی که بارها در اقتصاد ایران اجرایی شده است و یک نتیجه مشخص داشته است: حراج ذخایر طلا و ارز کشور و شوک موقت به بازارها. بنابراین اگر مبنا را تجربه گذشته قرار دهیم به نظر نمی‌رسد که این اجرای این سیاست چندان تفاوتی با دفعات قبل داشته باشد.

سکه پاشی همان ارزپاشی است

هادی حق شناس در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این باره اظهار داشت: حراج سکه از سوی بانک مرکزی شاید تاثیر مقطعی روی کاهش قیمت دلار و سکه داشته باشد اما باید توجه داشته باشیم که این رویکرد هم نوعی ارز پاشی است و می‌توانیم، حراج سکه را سکه پاشی بنامیم. اما اگر توقع داشتیم این اتفاق اثر مهم و ماندگاری روی قیمت‌ها داشته باشد، توقعی بی جا است. در واقع موجب شوک موقت می‌شود و در نهایت این بازار است که مسیر خودش را طی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: لازم است، به طور کارشناسی چرایی جهش قیمت دلار و طلا بررسی شود تا بتوانیم راه حلی برای این معضل پیدا کنیم. همچنین باید بدانیم، چه ارز پاشی، چه سکه پاشی و چه افزایش ۳۰ درصدی نرخ سپرده‌ها تماما آثار کوتاه مدت دارد و تاثیر ماندگاری نخواهد داشت.

واکنش بازارها به انتخابات مجلس

او افزود: درباره سهم نتیجهِ انتخابات در آشفتگی به یکباره بازار ارز و طلا باید گفت، اولا نتیجه انتخابات منجر به واکنش منفی اقتصادی شد. یعنی بازار عکس العمل منفی‌ای نشان داد که این از منظر سیاسی است. اما از لحاظ بخش واقعی اقتصاد، آمار‌های یازده ماهه، تورم نقطه به نقطه و تورم ماهانه و … بیانگر این است که سال جاری روند تورم متوقف نشد. البته همیشه در ماه پایانی سال شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. در واقع در بخش واقعی اقتصاد اتفاقی نیفتاد. به طوریکه عدد‌هایی که سازمان مرکز آمار منتشر کرده است، با شعار اول سال رییس دولت مبتنی بر تحقق رشد ۸ درصد اقتصادی نبود. رشد اقتصادی بدون نفت معادل رشد اقتصادی بلند مدت است. بنابراین متغیر‌های واقعی اقتصاد عامل رشد قیمت‌ دلار و سکه است.

علم اقتصاد گرفتار در بی‌تدبیری مدیریتی

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: با توجه به ترکیب کاندیدا‌های نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی یا کسانی که رد صلاحیت شده بودند، فضای سرد انتخاباتی قابل پیش بینی بود و دولت قطعا می‌دانست با چه شرایطی مواجه خواهیم شد. پس باید ساز و کار‌های لازم را برای جلوگیری اثرگذاری سیاسی روی مناسبات اقتصادی انجام می‌داد. در واقع توانمندی دولت سیزدهم همینی هست که در این ۲ سال ۷ ماه مشاهده شده است. اساسا باید گفت، مردم هم از دولتمردان دولت سیزدهم انتظار خاصی ندارند و به همین دلیل باید شاهد تداوم مشکلات و بحران‌ها خواهیم بود.

حق شناس در پایان گفت: علم اقتصاد برای همه مسائل اقتصادی راه حل دارد و اگر مدیریت اقتصادی مبتنی بر کار کارشناسی و توام با واقع بینی باشد، به راحتی می‌توانیم خیلی از مشکلات را رفع کنیم و حتی تحریم هم نتواند مانعی برای گذر از بحران باشد. اما مساله چیزی جز این نیست که شدیدا با بی تدبیری در نظام مدیریتی روبرو هستیم. در پایان تاکید می‌کنم، سکه پاشی راه کار نیست، مٌسکن است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 412857
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا