تورم به مسافرت‌های نوروزی رسید؛

چمدان‌ها را نبندید! / کیش یا ترکیه؟ مساله این است

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز؛ یک‌بار دیگر به شروع سال جدید و عید نوروز نزدیک شده‌ایم و فصل سفرهای نوروزی از راه رسیده است. قصد سفر در ایام عید دارید؟ فقط کافی است چند دقیقه در سایت‌های رزرو تور، بلیط، هتل، بومگردی و غیره چرخی بزنید تا متوجه شوید هزینه‌های سفر به شهرهای مختلف در این بازه زمانی تنه به تنه هزینه‌های سفر به کشورهای همسایه مانند ترکیه می‌زند.

افزایش قیمت تورهای مسافرتی

 هزینه رزرو تورهای مسافرتی در ایام عید تا ۴۰ درصد بیشتر از سایر روزهای سال می‌شود. برای مثال اگر قصد دارید روزهای اول تا پنجم فروردین در مشهد باشید، باید ۷ الی ۹ میلیون تومان هزینه کنید. این مبلغ برای جزیره‌های جنوبی کشور هم‌چون کیش و قشم که این روزها محبوبیتی بیش از قبل پیدا کرده‌اند، بیشتر هم می‌شود و تا ۱۵ و حتی ۲۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

حرمت‌ الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره قیمت بلیت هواپیما در نوروز ۱۴۰۳ این‌گونه می‌گوید: ” پرواز رفت و برگشت مسافران در نوروز ۱۴۰۳ برای سفر به مشهد، قشم، کیش، چابهار، سیستان و بلوچستان و اهواز و … برای هر مسافر ۵ میلیون تومان هزینه داشته باشد.”

بنابراین، اگر یک خانواده کوچک سه نفره هستید، برای سفر در عید فقط ۱۵ میلیون تومان برای بلیت کنار بگذارید.

رفیعی هم‌چنین اضافه کرده است: ” پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲۰ میلیون ایرانی به سفر نوروزی بروند که از این تعداد تنها ۲ میلیون ایرانی از حمل و نقل هوایی و ریلی استفاده خواهند کرد.”

 طبیعی است که پرداخت چنین هزینه‌هایی از توان اکثریت مردم خارج باشد و ناگزیر قید سفر هوایی را زده و هزینه این بخش از سفر را کم کنند. 

کیش یا ترکیه؟ مساله این است

ترکیه محبوب‌ترین و در عین حال در دسترس‌ترین مقصد گردشگری خارجی برای ایرانیان است. ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه نیازی به گرفتن ویزا ندارند و این شاید مهم‌ترین عامل محبوبیت این کشور باشد. دومین عامل وجود مرزهای زمینی در کنار مرزهای هوایی است؛ اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید کافی است یک بلیت قطار بگیرید و به شهرهای نزدیک‌تر به ایران مانند وان سفر کنید. با داشتن حداقل ۱۰، ۱۲ میلیون تومان می‌توانید یک سفر ارزان به استانبول ترکیه داشته باشید، این در حالی است که برای سفر به کیش هم باید همینقدر و چه بسا بیشتر هزینه کنید. پس طبیعی است که بسیاری از مردم ترکیه را به کیش ترجیح دهند و با هزینه مشابه حداقل یک سفر خارجی بروند و از امکانات آن‌جا بهره‌مند شوند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌؛ از خانه ناخدا تا هتل ۵ ستاره

 در چند سال اخیر با گسترش شبکه‌های مجازی، به خصوص اینستاگرام و ایجاد بازار تبلیغاتی برای اینفلوئنسرها مناطق جنوبی کشور هم‌چون قشم، چابهار، جزیره هرمز و روستاهای بافت تاریخی در جنوب کشور بیش از گذشته در میان مردم شناخته شدند و در نتیجه سفر به این نقاط هم سیر صعودی پیدا کرد. وجود جذابیت‌های زیاد کشف نشده و بکر در طبیعت، آداب و رسوم، پوشش رنگارنگ و غذاهای متنوع این قسمت از کشور باعث گسیل شدن سیلی از توریست‌ها به این منطقه شد و به اقتصاد این مناطق رونق خوبی بخشید. همین رونق باعث به وجود آمدن اقامتگاه‌های بومگردی شد که تجربه اقامت در خانه‌های تاریخی و بومی را برای گردشگران فراهم می‌آورد.

جذابیت این نوع اقامتگاه‌ها در این بود که مسافران می‌توانستند نوع متفاوتی از سفر را به دور از زرق و برق هتل‌ها و به دور از تکنولوژی روزمره تجربه کنند و چند روزی مانند بومیان آن منطقه زندگی کنند. اما این محبوبیت باعث شده است که در حال حاضر هزینه اقامت در این بومگردی‌ها گاه با هزینه‌ اقامت در هتل‌های ۵ ستاره برابری کند و از تجربه‌ای طبیعت‌گرایانه تبدیل به تجربه‌ای لوکس شود. نکته اصلی این‌جاست که در برخی موارد از این هزینه‌ها چیز زیادی به دست صاحب آن بومگردی نرسیده و بیشتر سهم سایت‌های رزرو می‌شود که تحت عناوینی همچون گارانتی فروش خدمات اقامتی سود خوبی به جیب می‌زنند. شاید باورش سخت باشد اما هزینه اجاره یک اتاق دو نفره در بومگردی‌های معروف استان هرمزگان تا شبی ۱۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. البته در این منطقه خانواده‌های بسیاری وجود دارند که خانه‌های خود را طبق سلیقه مسافران چیدمان کرده و با قیمت‌های مناسب در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. برای مثال یکی از این خانه‌ها متعلق به یک ناخدا است که به همراه خانواده خود از مهمانان پذیرایی کرده و با فراهم آوردن امکانات بهداشتی قابل قبول و تامین امنیت مسافران ، خاطره خوشی برای آن‌ها فراهم آورده است.

در مجموع اگر توانایی پرداخت هزینه‌های چند ده میلیونی برای یک سفر داخلی چند روزه را دارید، چمدان‌هایتان را ببندید و آماده سفر شوید. در غیر این صورت، در شهر خود بمانید، به دید و بازدید مشغول شوید، و از خلوتی خیابان‌های شهرتان لذت ببرید.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 412863
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا