فریدون اسعدی در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح کرد:

در بحث عرضه انرژی سرمایه گذاری استاندارد صورت نگرفته است

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، در شرایطی که در جامعه با انواع مشکلات و کاستی‌ها مواجهیم، ناترازی گاز هم مزید بر علت شده تا بی تدبیری سیستم مدیریتی کشور اظهرمن الشمس شود. شلختگی موجود گازی در شرایطی است که ایران به لحاظ دارایی‌هایی که در بخش انرژی برخوردار است، یکی از غنی‌ترین‌ها در جهان  است. ناترازی گاز به جایی رسیده است که قطع گاز رسانی به پتروشیمی ها که به قائده شریان اصلی انرژی به شمار می‌روند، طولانی‌تر از آنی شده است که پیش بینی می‌شد تا به همین راحتی تولید با دشواری‌های زیادی مواجه شود.

ناترازی انرژی قابل پیش بینی بود

فریدون اسعدی در گفتگو با « جهان صنعت نیوز» در این باره اظهار داشت: ناترازی گاز مشکلی است که پیش بینی شده بود و سال گذشته هم دچارش شده بودیم. در واقع در بحث انرژی، سرمایه گذاری استاندارد صورت نگرفته است. همچنین هدفمندی به لحاظ توزیع منابعی که حاصل می‌شود، به شکل مستقیم و البته نادرستی بین مردم توزیع می‌شود. در نتیجهِ چنین روندی عملا از همان ابتدا اعداد و ارقامی که از محل درآمد حاصل از اجرای هدفمندی و توزیع آن بین مردم و عدد و ارقام غیرواقعی‌ای که تخصیص داده شد، باعث شده است که شرکت‌های توزیع کننده انرژی زمین گیر شوند که البته این پیام از سال‌ها قبل ارسال شد، اما متاسفانه گوش شنوایی نبود.

قانونی که اجرا نشد

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه گفت: همچنین قانون اصلاح مصرف انرژی که از سال ۱۳۸۹ به نوعی تصویب شده است، بعضی از آیین نامه‌ها به موقع تدوین نشد یا دولت‌هایی که از سال ۱۳۸۸ به بعد روی کار آمدند، خیلی موضوع اصلاح الگوی مصرف انرژی را خیلی جدی نگرفتند، عملا ناترازی بسیار جدی‌ای را موجب شد. در کنار این موضوع سیاست‌های ناکارآمد مرتبط به اجرای گاز رسانی و همزمان برخورداری از گاز، برق و شکل‌های دیگر انرژی در کشور باعث شد، ناترازی تقویت شود تا امروز به یک شکلی در قالب قطع گاز پتروشیمی ها، پالایشگاه‌ها و جا‌های دیگر خودش را نشان می‌دهد.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: در واقع مجموعه‌ای از سیاست‌هایی که حداقل از سال ۱۳۸۹ که منجر به اجرای نادرست قانون بسیار مترقی هدفمندی یارانه‌ها موجب شد کشور به مصیبتی گرفتار شود که گرفتاری اش سال به سال تشدید خواهد شد. مثلا سال گذشته ۲۰۰ ملیون متر مکعب ناترازی گاز داشتیم که این آمار امسال به ۲۵۰ تا ۳۰۰ ملیون متر مکعب رسیده است. در واقع با توجه به اینکه موضوع مهم بهینه سازی به درستی اجرا نمی‌شود، عملا شکاف بین عرضه و تقاضا را بیشتر می‌کند تا کشور به استقبال خسران انرژی برود که محصول بی تدبیری در مدیریت حاکم بر انرژی است.

اسعدی در پایان گفت: در حالی که تحریم ساختار اقتصاد کشور به کل به هم ریخته است و همچنین برخی بی تدبیری‌های داخلی موجب بلندتر شدن مانع‌های رشد اقتصادی شده است، پویایی پتروشیمی ها می‌تواند در راستای کمرنگ شدن بحران‌ها تاثیرگذاری زیادی داشته باشد. به همین دلیل تاکید چیزی جز این نمی‌تواند باشد که قطع گاز پتروشیمی ها با هیچ متر و معیاری توجیه نمی‌شود.

 

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 412901
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا