مهم ترین عامل تورم در کوتاه مدت نرخ ارز است

معاون وزیر اقتصاد گفت: اگر با دید در کوتاه مدت نگاه کنیم ارزی علت اصلی تورم است اما افزایش نرخ ارز نیز در بعد میان مدت دلایل خود را دارد که از جمله آنها نقدینگی است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، سید علی روحانی معاون سیاست‌گذاری های اقتصادی وزارت اقتصاد در خصوص علل تورم گفت: اگر ناترازی را معادل تورم در نظر بگیریم، این ناترازی در حوزه‌های بانک، بودجه و ارز مشاهده می‌شود. اگر ما تامین مالی خود را به گونه‌ای انجام دهیم که نیاز به خلق پول به مراتب بیش از حدم پول باشد، ناترازی بانکی است و تبدیل به تورم می‌شود. در بودجه تورم اگر مخارج آشکار و یا ابعاد پنهان در فرابودجه بیش از منابع درآمدی باشد، بار آن بر روی شبکه بانکی خواهد بود.

وی اظهار کرد: اگر وضعیت نظام ارزی یه گونه‌ای باید که دچار ناترازی نظام پرداخت باشیم. مجموعه‌ای از ناترازی ها در نظام بودجه‌ای، ارزی و بانکی نیاز به تامین مالی پیدا می‌کند که از محل رشد نقدینگی رخ می‌دهد. در نوسانات ارزی در عرض یک سال خود را در اقتصاد تخلیه می‌کند. عموما جهش نرخ ارز به حوزه عرضه و تقاضا و نقدینگی بازمی‌گردد.

به عبارت دیگر اگر بخواهیم در کوتاه مدت نگاه کنیم ارزی علت اصلی تورم است اما افزایش نرخ ارز نیز در بعد میان مدت دلایل خود را دارد که یکی از آنها نقدینگی است. بنابراین معتقد هستم که در بلند مدت و میان مدت همچنان ناترازی عامل اصلی ایجاد تورم است.

منبع: تسنیم

طلا و ارز
شناسه : 413011
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا