رونمایی از کالسکه ناصری

برای نخستین بار برخی از کالسکه‌های تاریخی ایران در موزه خودروهای تاریخی رونمایی شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی جهان صنعت نیوز؛ کالسکه ناصرالدین شاه قاجار، کالسکه مخصوص تاج‌گذاری محمدرضا شاه پهلوی و سه کالسکه تاریخی دیگر در ایوان کالسکه‌های موزه خودروهای تاریخی ایران، به نمایش در آمده است. این کالسکه‌ها با توجه به اهمیت تاریخی و ارتباط تنگاتنگی که با وقایع تاریخی دارد، جزئی جدایی‌ناپذیر از تاریخ معاصر ایران است و بازدید از آنها می‌تواند علاقه‌مندان را به سفری به هزار توی وقایع پر‌تب و تاب ۱۵۰ سال اخیر کشور ببرد.

آنطور که «تقی‌زاده» مسئول امور نظارت و اجرای موزه خودروهای تاریخی به «جهان‌صنعت» گفته برخی از این کالسکه‌های تاریخی برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمده و البته پیش از نمایش عمومی اقدامات مرمتی و حفاظتی لازم روی آنها انجام گرفته است.

علیرضا رستمی» کارشناس موزه خودروهای تاریخی درباره ایوان کالسکه‌ها و اشیای رونمایی‌شده جدید به «جهان‌صنعت» می گوید: «بخشی از این اشیا جدید در موزه خودروهای تاریخی با عنوان ایوان کالسکه‌ها رونمایی شده است. در این ایوان تمرکز اصلی روی نمایش کالسکه‌های تاریخی، زین‌آلات و یراق‌آلات به عنوان سبقه استفاده از درشکه و ادوات مربوط به اهلی‌سازی اسب است.سعی کرده‌ایم ورودی ایوان کالسکه‌ها را به شکل تاریخی و از قدیم به جدید چینش کنیم.»

آنطور که رستمی توضیح داده،ارزش کالسکه‌های رونمایی‌شده در موزه خودروهای تاریخی افزون بر قدیمی بودن آنها، متکی به وقایع تاریخی است که پشت‌سر گذاشته اند.

رستمی می گوید: «زمانی که ناصرالدین شاه را در حرم شاه عبدالعظیم ترور می‌کنند، پیکر شاه قاجاری را به حالت نشسته در همین کالسکه قرار داده و به سمت کاخ گلستان می‌برند. این طور روایت شده است که «میرزا آقاخان نوری» نیز کنار جسم بی‌جان ناصرالدین شاه نشسته و دست او را تکان می‌دهد تا مردمی که از پنجره کالسکه پادشاه را می‌بینند، تصور کنند او زنده است.»

این کارشناس موزه خودروهای تاریخی در ادامه می گوید: «دومین کالسکه بزرگ به نمایش در آمده در ایوان کالسکه‌ها، ساخت کارخانه «واگن فابریک» است و محمد‌رضا شاه پهلوی در مراسم تاج‌گذاری خود از آن استفاده کرده است. جالب است بدانید که شیشه‌های این کالسکه ضد‌گلوله بوده و همچنین این کالسکه تاریخی مجهز به سیستم تهویه هواست و به عنوان یکی از کالسکه‌های بسیار لوکس در جهان شناخته می‌شود.»

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو
شناسه : 413379
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا