الگو؛ مثل مهندس علی‌اصغر کیهانی

به گزارش سرویس اجتماعی جهان صنعت نیوز؛ آشنایی با ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای کارآفرینان بزرگ هر کشور می‌تواند سایر افراد جامعه را که اهداف بزرگی در سر می‌پرورانند، هدایت کند. مهندس علی‌اصغر کیهانی بنیانگذار و پدر صنعت نوین بتن در ایران یکی از برجسته‌ترین کارآفرینان ایرانی است که از او روز یکشنبه بیستم اسفندماه طی مراسمی تقدیر شد.

مراسم بزرگداشت یکصد کارآفرین برتر ایران از ساعت ۱۵ در تالار فرخی‌یزدی باغ موزه قصر تهران با حضور یازده تن از برترین کارآفرینان ایران برگزار شد. طی این مراسم علی‌اصغر کیهانی به پاس سابقه درخشان و تلاش‌های فراوان و مثمر‌ثمری که در صنعت نوین بتن ایران داشته، مورد تقدیر قرار گرفت. در این مراسم از سردیس مهندس علی‌اصغر کیهانی و ده تن از دیگر کارآفرینان برتر ایران رونمایی شد.

مهندس کیهانی بنیانگذار صنعت نوین بتن و فرآورده‌های بتنی در ایران است؛ شخصیتی که نقشی ممتاز و بی‌بدیل در ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی و استاندارد‌سازی ساخت‌وسازها به ویژه فرآورده‌های بتنی در کشور داشته است. او در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۲۲ در بخش پنج تهران و در محله‌ای که بازارچه قنات‌آباد نامیده می‌شود، چشم به جهان گشود. کیهانی رییس کمیته تخصصی توسعه کسب‌و‌کار کمیسیون ملی یونسکو ایران، موسس دانشگاه علمی‌کاربردی ایران فریمکو، پارس لانه، اسکلت بتنی ایران، رییس هیات‌مدیره بنیاد حامیان دانشکده حکمرانی (تهران) و دبیرکل گروه فرهیختگان بین‌المللی کسب‌و‌کار ایرانیان، رییس هیات‌مدیره پایانه‌های استان البرز و مشاور پیشین موسسه استاندارد است.

مهندس کیهانی بنیانگذار صنعت نوین بتن در ایران محسوب می‌شود. او تا مقطع دکتری صنایع تحصیل کرده و به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شده است. همچنین رکورد بزرگ‌ترین بتن‌ریزی کشور در یک روز (۱۰۶۳۳ تن) را به نام خود ثبت کرده ‌است. کیهانی در مراسم معرفی قهرمانان و چهره‌های ماندگار صنعت با حضور وزیر صنایع ‌و معادن، وزیر کار و امور اجتماعی، رییس بانک مرکزی، رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن مجلس و نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان چهره ماندگار صنعت بتن معرفی شد.

او با طرح «نیوجرسی‌های بتن الیافی ضربه‌گیر انعطاف‌پذیر» در جشنواره اختراعات ۲۰۱۹ کانادا موفق به کسب مدال طلا شد. از دیگر افتخارات مهندس کیهانی می‌توان به کسب مدال طلا در مراسم اهدای جوایز جشنواره اختراعات ۲۰۱۹ کانادا اشاره کرد. نام او به پاس تلاش برای اعتلای علمی کشور، توسط باشگاه توسعه کسب‌و‌کار یونسکو- ایران به عنوان میراث ماندگار کسب‌و‌کار ایران ثبت شده است.

از دیگر اقدامات مهندس کیهانی می‌توان به اصلاح الگوی تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی اشاره کرد؛ اقدامی که تا صدور مصوبه هیات وزیران و اجرای آن در سطح کشور ادامه یافت و مشمول مقررات استاندارد اجباری شد. موضوع تغییر ضوابط حمل‌ونقل بار جاده‌ای که باعث افزایش بهره‌وری از شبکه حمل بار به میزان ۱۷ درصد، افزایش عمر مفید و دوام آسفالت و نیز صرفه‌جویی روزانه ۴ میلیون لیتر سوخت شده ‌است، از اقدامات مهم کیهانی به شمار می‌رود. ارائه پیشنهاد او در تاریخ دوازدهم مهر ۱۳۸۸ به وزارت راه و ترابری و سازمان راهداری کشور مورد توجه قرار گرفت و پس از دو سال طی بخشنامه‌ای در تاریخ یکم اسفند ۱۳۸۹ وزن مجاز حمل بار انواع کامیون‌ها اصلاح شد.

کیهانی برای ۷۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده و بارها به عنوان کارآفرین نمونه صنعت بتن نیز معرفی شده است. کسانی که علی‌اصغر کیهانی را از نزدیک می‌شناسند، ایشان را انسانی با هدف، درستکار و دارای پشتکار فوق‌العاده معرفی می‌کنند. نگاه حاکم بر راه‌اندازی کارخانجات تولید بتن آماده و قطعات بتنی، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا بوده است، به نحوی که در حال حاضر مدرن‌ترین خطوط تولید فرآورده‌های بتنی ایران در این گروه تولیدی فعال هستند.

مهندس کیهانی در کنار فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی، در حوزه علمی و نشر کتاب نیز فعالیت داشته که حاصل آن کتاب‌های کارآفرینی است که به صورت تخصصی در حوزه‌های کارآفرینی، بتن و صنعت به رشته تحریر درآمده است.

یکی از آثار ایشان کارآفرینی به شیوه استاد کیهانی در دو نسخه فارسی و انگلیسی است که به همت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف گردآوری شده و به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب، او به تحلیل عوامل موفقیت در کسب‌و‌کار به روش کارآفرینان برتر پرداخته شده است. مهندس کیهانی همچنین در کتابی با عنوان سرگذشت مرد بتن ایران به مرور فعالیت‌های خود پرداخته است.

از دیگر فعالیت‌های فرهنگی او می‌توان به تاسیس نخستین دانشگاه تخصصی صنعت بتن در استان البرز اشاره کرد که با اجرای دوره‌ها و رشته‌های فنی ساختمان به ویژه صنعت بتن به آموزش و تربیت متخصصان موردنیاز صنایع می‌پردازد. مرکز آموزش علمی-کاربردی ایران فریمکو با هدف ارتقای سطح مهارت‌های شغلی و فراهم کردن زمینه مناسب برای دسترسی علاقه‌مندان به سطوح مختلف آموزش‌های علمی-کاربردی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی-کاربردی است؛ مرکزی که مجری برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت حرفه‌ای، پودمان‌های علمی-کاربردی، دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، اجرای طرح‌های مطالعاتی، کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های علمی و تخصصی است که فعالیت رسمی خود را از شهریورماه سال ۱۳۹۰ در استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ آغاز کرد.

باید توجه داشت معرفی الگوهای نقشی که کارآفرینان در شغل و زندگی شخصی خود به کار برده‌اند، می‌تواند به جوانان کمک کند تا به قله‌های موفقیت دست یابند؛ الگوهایی که با توسعه یک مدل تجارت، سرمایه فیزیکی و انسانی لازم برای یک سرمایه‌گذاری جدید را فراهم می‌کنند؛ شخصیت‌های موفق و ماندگاری که در ایران کمابیش شناخته شده هستند، اما در هیاهوی روزمره یادمان می‌رود چه نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند.

اجتماعی و فرهنگیویدئو
شناسه : 413558
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا